باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

چشم روشنی دولت به مردم مرزنشین/ رزق و روزی بیشتر یا نگرانی و استرس؟

نسل جوان امروز استان مرزی سیستان و بلوچستان تاحدودی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی منطقه خود اطلاعی ندارند و به دنبال آن بیکاری و درآمد‌های بسیار کمی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر جوانترین استان کشور است و به گفته راحت‌دهمرده، مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان، این استان رتبه اول جمعیت جوان کشور را با داشتن ۷۰ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال دارد.

اخیرا جمعیت استان سیستان و بلوچستان به بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است که با توجه به گفته مدیرکل ثبت احوال استان، حدود ۲ میلیون نفر آن جوان هستند.

کدام ظرفیت مرزی و کدام مناطق استان؟

هیئت وزیران با توجه به شرایط مناطق مرزی کشور  طرح کولبری را برای ۴ استان سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه به تصویب رساند.

ماندانا زنگنه معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در این باره می‌گوید: این طرح به منظور ارتقاء سطح معیشت مرزنشینان و ایجاد درآمد پایدار برای این قشر، در برخی از مرز‌های سیستان و بلوچستان کلید خورده است.

به گفته زنگنه  در  طرح کولبری ساکنان شعاع ۵۰ کیلومتری مرز، این امکان را دارند تا ۸۰۰ نوع کالا از جمله انواع لوازم یدکی، لوازم خانگی و لاستیک را تا سقف ۱۶۶ دلار برای هر مرزنشین و هر خانوار ۴ نفره تا ۶۴۴ دلار به صورت ماهیانه از کشور‌های افغانستان و پاکستان دریافت و در قالب چارچوب‌های تعیین شده وارد ایران کنند.

این مرز‌ها در منطقه سیستان در شمال استان، شامل بازارچه‌های مرزی گمشاد و میلک و بازارچه مرزی شهرستان میرجاوه در منطقه مرکزی و بازارچه کهک در شهرستان سراوان در مناطق جنوبی استان است.

کولبران در سیستان

چه تمهیداتی برای موثربودن طرح اندیشیده شده؟

کولبری  طرحی تازه در کشور نیست و دولت  آن را در استان‌های غربی کشور مثل کردستان تجربه کرده است و نکات مثبت و منفی آن را به خوبی می‌داند.

حتی در همین استان سیستان و بلوچستان این موضوع در سال‌های دور تجربه شده، اما ساز و کاری دقیق و مناسب برای آن نبوده است.

یکی از جوانان منطقه که  شغل و کاری ندارد  از این طرح و نحوه اجرای آن بی اطلاع است و وقتی کمی با او صحبت می‌کنیم، اجرای آن را به نظر مثبت می‌داند.

او در ادامه می‌گوید: سال‌ها پیش بزرگتر‌های خانواده و برخی از آشنایان، امرار معاششان از تبادلات اقتصادی مرز شمال استان بوده و کسب درآمد خوبی داشته اند.

یکی از شهروندان سیستانی هم که حالا پا به سن گذاشته است و چین و چروک صورتش، حسابی بر صافی پوستش غالب شده است، می‌گوید: بیش از دو دهه است که مرز بسته شده و ما درآمد مرزی نداریم و با وجود اینکه کارت مرزنشینی داریم، چیزی از آن عایدمان نشده است.

او در حالی که در غرفه بسیار کوچک و کم کالای خود در بازار زابل نشسته است، می‌گوید: حدود ۲۰ سال پیش که تردد‌های مرزی انجام می شد، مردم منطقه وضعیت اقتصادی بهتری داشتند و بازار‌ها رونق داشت و این طرح کولبری هم امیدوار کننده است چرا که تعداد قابل توجهی از جوانان منطقه می‌توانند از آن کسب درآمد داشته باشند.

با  ابراهیم زاده  یکی از اساتید حوزه اقتصاد دانشگاه هم که صحبت می‌کردیم، ابعاد اجتماعی و معیشتی طرح را مثبت ارزیابی کرد و شرط آن را درست اجرا شدن آن عنوان می کند و می گوید: پیش از این، طرح کولبری  در مرز میرجاوه تجربه شده، اما برنامه ریزی نامناسب و عدم تمهیدات کافی، این طرح را به تعطیلی کشاند.

اما این بار به گفته مسئولان کمی شرایط متفاوت است و سود بیشتری نصیب مرزنشینان خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار در بخش دیگری از صحبتهایش به مزایای طرح کولبری سیستان و بلوچستان می‌پردازد و می‌گوید: کولبری  در مرز‌های مجاز  معاف از مالیات گمرکی و عوارض بوده که با توجه به نرخ ارز  می‌تواند در رشد سطح معیشتی و اقتصاد مرزنشینان تاثیر به سزایی داشته باشد.

همچنین به گفته زنگنه  مرزنشینان به منظور سهولت و تجمیع امور خود، این حق را دارند تا از طریق جذب مباشر و یا نماینده قانونی امور خود را انجام دهند و دولت در تلاش است تا زیرساخت لازم برای ثبت سامانه‌ای در بستر اینترنت فراهم شود.

کولبری

دولت  منتظر مرزنشینان!

حالا بازگشایی مرز توسط دولت انجام شده و نهاد‌های مرتبطی همچون اداره صنعت معدن و تجارت و بازارچه‌های مرزی برخی اقدامات اولیه را انجام داده اند تا مردم هر چه سریعتر به کسب روزی بپردازند.

شریفی رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان درخصوص اقدامات انجام شده می‌گوید: تمامی مناطق مرزی استان، فرآیند ثبت نام کولبری را آغاز کرده‌اند و تاکنون در شعاع ۵۰ کیلومتری مرز، ۳۴ هزار خانواده شناسایی شده‌اند و ثبت نام آن‌ها انجام شده است.

او در ادامه می‌گوید: روزانه تنها ۱۵۰ خانواده از این ۳۴ هزار خانواده، اطلاعات خود را تکمیل می‌کنند و تقاضای خود را برای کولبری به ثبت می‌رسانند که امیدواریم این کار  استقبال و سرعت بیشتری داشته باشد تا هرچه زودتر این طرح ساماندهی شود.

 دل نگرانی مردم

  کولبری، طرحی خوب و به نفع مردم است و همه از اجرای هرچه سریعتر آن راضی هستند اما همین مردم، دل نگرانی‌هایی هم دارند.

این دل نگرانی از شرایط کنونی منطقه خصوصا در مرز با افغانستان هست. البته این گرانی برای مرز پاکستان هم وجود دارد.

تحولات اخیر در کشور افغانستان و روی کار آمدن گروه طالبان و سابقه‌  این گروه در گذشته، نگرانی مرزنشینانی است که می‌خواهند رفت و آمد تجاری و اقتصادی داشته باشند.

خواسته آن‌ها از مسئولان اجرای طرح کولبری  تمهیدات همه جانبه طرح است که تامین امنیت هم به نوعی در آن آمده باشد. تامین امنیتی که در هر دو طرف مرز به توافق رسیده باشد و طرفین پایبند به آن باشند.

به نظر می‌رسد این خواسته مردم  مسئله‌ای بسیار مهم و حیاتی است و حالا باید دید که این چشم روشنی دولت، رزق و روزی بیشتر را بر سر سفره مرزنشینان خواهد آورد و یا کسب و کاری همچون مرز‌های غربی، درآمدی با استرس و نگرانی را به دنبال خواهد داشت؟!

گزارش از منصور سپهری

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار