وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که هیچ بندی نباید به توافق برجام ۲۰۱۵ اضافه یا کم شود و روسیه از رویکرد ایران در این مورد کاملا حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، روسیه امروز اعلام کرد که از بازگشت ایران به توافق هسته‌ای به صورتی که از ابتدا امضا شده حمایت می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست گروه بیست در رم اعلام کرد روسیه خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای است که در آن هیچ چیزی به قرارداد اضافه یا کم نشده باشد.

وی در این خصوص بیان کرد: «اگر طرفین در حال افزایش تماس‌ها با یکدیگر هستند، ظاهرا بدین معنی است که می‌خواهند توافق را از سر بگیرند و البته این قرارداد تنها باید به شکلی که در سال ۲۰۱۵ توسط شورای امنیت سازمان ملل مورد توافق قرار گرفت از سر گرفته شود.»

لاوروف در ادامه افزود ایران هیچ گونه بند اضافه شده یا کم شده به این قرارداد را نمی‌پذیرد و ما نیز کاملا از این رویکرد حمایت می‌کنیم.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز (یکشنبه) در سخنانی با انتقاد از رویکرد آمریکا گفت: با اعزام کشتی‌های نظامی به دریای سیاه، آمریکا نمی‌تواند ثبات را به منطقه بیافزاید؛ بلکه تلاش می‌کند تا کشور‌های ساحلی را به سوی سیاست تقابلی سوق دهد.

این اظهارات لاوروف در واکنش به تصمیم ناوگان ششم آمریکا برای اعزام کشتی «USS Mount Whitney» به دریای سیاه برای عملیات مشترک با کشور‌های ناتو بیان شد.

لاوروف در پاسخ به پرسشی درباره این موضوع که آیا از قبل در مورد این مانور‌ها به مسکو اطلاع داده شده بود یا خیر گفت: مسأله از پیش اطلاع داده شدن نیست. این در ارتباط با اجرای هنجار‌های حقوق بین الملل برای ورود کشتی‌های کشور‌های غیرساحلی به دریای سیاه است.

او در ادامه افزود: این مسائل توسط پیمان مونترو تنظیم شده است که بر اساس آن کشور‌های دارای پرچم یک کشتی جنگی خاص باید به مقامات ترکیه اطلاع دهند. تا آنجا که من می‌دانم، این قوانین رعایت شده است. حداقل ما این قوانین را به دقت زیر نظر داریم و باید رعایت شود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: ما برای هر تهدیدی آماده هستیم. روسیه آماده است تا در برابر هر تهدید به دفاع بپردازد و می‌تواند به شکلی قابل اطمینان امنیت خود را در دریای سیاه تضمین کند؛ اما ما همیشه به جای پروژه‌های مبتنی بر تقابل، از ترویج پروژه‌های همکاری حمایت می‌کنیم. وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: ما طرفدار همکاری – و نه تقابل – هستیم تا مبنایی برای روابط میان دولت‌ها در این بخش منطقه باشد.

گفتنی است در ماه‌های گذشته شش دور از مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته‌ای بین ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام اتفاق افتاده است. مقامات کشورمان اخیرا اعلام کرده اند در حال بررسی نتایج حاصل از دور ششم مذاکرات هستند و پس از پایان یافتن این بررسی‌ها، ایران آماده مشارکت در دور بعدی مذاکرات خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار