استاندار اصفهان، اصرار بر خودسانسوری در بیان واقعیت‌های آب استان را مایه تعجب خواند و گفت: آیا با این کار قرار است ما حق کسی را کتمان کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان دیروز در جلسه "سازگاری با کم‌آبی استان" گفت: من مُجری طرح انتقال آب بهشت‌آباد یا کوهرنگ نیستم، این مشکل بخش‌های دیگر است که خودشان باید آن را رفع کنند.

وی اضافه کرد: اینکه آب باید از کجا به کجا برود، وظیفه ما نیست، اما حل مشکل آب مردم اصفهان به من بازمی‌گردد که این مساله را نیز حل خواهم کرد.

مرتضویی با انتقاد از اجرا نشدن مُصوبات جلسات پیشین "سازگاری با کم‌آبی استان" در باره شفاف سازی منابع و مصارف آب، اجرای هرچه سریعتر این مُصوبات را خواستار شد و گفت: میزان مصرف صنعت یزد از رودخانه زاینده‌رود در جدول منابع و مصارف آب قید نشده و سالهاست تحت لوای "آب شُرب یزد" از آن نام برده می‌شود که اداره آب منطقه‌ای اصفهان، عامل این خطاست.

مرتضوی تصریح کرد: چیدمان یکسری اعداد درهم در جدول منابع و مصارف آب که در آن حق مالکیت بخش‌های مختلف به شکل مُنفک و شفاف آورده نشده است، عامل خدشه‌دار شدن اعتماد مردم می‌شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه شفاف‌گویی در باره واقعیت آب در وزارتخانه مطرح نیست، تاکید کرد: ما هنوز نمی‌دانیم آب از کجا و از کدام منابع بدست چه کسانی می‌رسد و در کجا و چگونه حق مالکیت تمام ردیف‌های آورده شده در جدول مزبور تعیین می‌شود و فقط شاهد کُلی‌گویی‌ها در این جدول هستیم که از نظر ما اعتباری ندارد.

وی از تشکیل کمیته‌ای در ۲ روز آتی با حضور نمایندگان اداره جهاد کشاورزی، جامعه کشاورزان، محیط زیست، آب منطقه‌ای و استانداری خبر داد تا در آن اعداد و اراقام جدول منابع و مصارف آب شفاف سازی و نتیجه کار نیز در جلسه روز چهارشنبه این هفته اعلام شود.

خروج ۲ میلیارد مترمکعب آب از سمیرم باید مشخص شود

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان نیز در این جلسه، طراحی جدول‌های رنگ و لعابدار و ذکر اعداد و ارقام نامشخص را رهیافتی برای رد گم کردن و مخفی کاری بارگذاری‌های اضافه برداشت از زاینده‌رود طی سال‌های گذشته اعلام کرد و بیان داشت: ما یک منبع و یکسری مصارف مشخص داریم که شفاف و واضح است که اگر معجزه‌ای رُخ دهد و ترسالی شود بازهم بارگذاری‌های بیش از ظرفیت، همین وضعیت اسفبار امروز را نیز به بار می‌آورد.

محمدرضا جان نثاری نیز خواستار شفافیت سازی در بیان اعداد و ارقام ذکر شده در جدول منابع و مصارف آب اصفهان شد و گفت: اگر "سال"، مبنای کار است باید معلوم شود و اگر "عدد" مبنای کار قرار دارد باید بدانیم آبی که از اصفهان انتقال می‌یابد جزو کجا و کدامیک از منابع است.

وی تاکید کرد: موجودی و مصارف آب در اصفهان مشخص می‌شود و ما جلوی هرگونه اضافه برداشت را خواهیم گرفت.

جان نثاری تصریح کرد: خروج ۲ میلیارد مترمکعب آب از سمیرم باید مشخص شود.

وی تصریح کرد: صادق بودن با مردم و برقراری عدالت در آب را باید شرط کاری خود قرار دهیم و نیازی به کاغذبازی و درگیر کردن مغز مردم با یکسری اعداد و ارقام نامشخص نیست.
جان نثاری خاطرنشان کرد: بدنبال یک بارگذاری اشتباه، سال‌هاست اصفهان آسیب دیده است

معاون استاندار اصفهان ادامه داد: پیشگیری از این آسیب‌ها بعد از شفافیت قابل اجراست.
تامین حقابه کامل کشاورزان از ۸۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب
معاون عمرانی استانداری اصفهان نیز در این نشست با بیان‌اینکه از ۸۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره زاینده‌رود حقابه کامل کشاورزان پرداخت می‌شود و وزارت نیرو باید تامین کننده آب آشامیدنی مردم اصفهان باشد، گفت: با توجه به اینکه باید ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب برای آشامیدنی مردم استان در نظر گرفته شود، وزارت نیرو باید از منابع دیگر، آن را تامین کند.

حجت‌الله غلامی از آب منطقه‌ای اصفهان خواست تا شفاف سازی در حوزه منابع و مصارف آب با دقت مورد توجه قرار دهد.

۴۰۰ میلیون مترمکعب آب حق و سهم کشاورزان است

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیون مترمکعب حقابه کشاورزان است، گفت:۳۴۰ میلیون مترمکعب از حقابه کشاورزان در بخش‌های دیگر استفاده شده است که باید خسارت آن مشخص و داده شود.

حسن ساسانی بیان داشت: در سال آبی ۹۹_۱۴۰۰، با بیش از ۷۰ درصد کاهش آب مواجه هستیم.
وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۰ میلیون مترمکعب آورده آب بوده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است که در این حالت ذخیره زاینده رود روی ۸۵۰ میلیون مترمکعب خواهد بود.

وی با بیان‌اینکه صنعت تنها حق استفاده از پساب را دارد، اظهار داشت: در سال آبی گذشته و جاری، میزان برداشت از حقابه کشاورزان به ترتیب بالغ بر ۳۳۵ و ۳۴۲ میلیون مترمکعب بوده که سرجمع بالغ بر ۶۷۷ میلیون مترمکعب از سهم کشاورزان برای تامین بخش آشامیدنی، صنعت و یزد برداشت شده است که باید برای رضایت خاطر کشاورزان اقدام شود.

همچنین مدیرکل هواشناسی استان اصفهان نیز با اشاره با وضعیت بارش‌ها در استان گفت: در سال آبی گذشته ۳۴ درصد در کوتاه‌مدت و ۳۰ درصد در بلندمدت از میزان بارش‌ها کم شده که این آمار در چهارمحال و بختیاری ۳۹ درصد در بلندمدت بوده است.

حمیدرضا خورشیدی با بیان اینکه در شهرستان‌های مربوط به حوزه زاینده‌رود بیشترین کاهش بارش را داشته ایم، ادامه داد: اصفهان ۹۹ درصد و غرب استان صددرصد درگیر خشکسالی بوده، اما اردستان با ۶۰ درصد، کمترین درگیری با خشکسالی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ ترسالی داشتیم و پس از آن وارد دوره خشکسالی شدیم.

خورشیدی اضافه کرد: امسال نسبت به سال گذشته نیز میزان بارش‌ها منفی بوده است.
وی گفت: از زمستان هرچه به سمت بهار می‌رویم بارش‌های خوبی بویژه در مناطق شمالی خواهیم داشت، اما در فصل پاییز میزان بارش‌ها کمتر خواهد شد.
از حقابه کشاورزان دفاع کنید حتی به قیمت از کار برکنار شدن خودتان
نماینده جامعه کشاورزان نیز در این نشست با اشاره به اینکه وزارت نیرو اعتقادی با پایداری و نگه داشتن صنعت کشاورزی ندارد، خطاب به مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان گفت: از حقابه کشاورزان در جلسات کشوری و مقابل وزارت نیرو دفاع کنید حتی به قیمت برکنار شدن خودتان از کار.

محمدی به گم شدن و مشخص نبودن ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب کشاورزان اشاره کرد و افزود: چراغ صنعت کشاورزی باید مانند آب آشامیدنی و صنعت روشن بماند.

یکی دیگر از نمایندگان کشاورزان اصفهان نیز با بیان اینکه ۷۰ سال از عمر خود را در اصفهان گذرانده و کاملا به مسائل امنیتی آگاه است، گفت: اگر آب برای کشت پاییزه ما تعلق نگیرد برای گرفتن حقابه خود اقدام خواهیم کرد.

حیدری اظهار داشت: حتی اگر آب به بخش صنعت هم اختصاص نیابد، ایرادی ندارد، اما باید آب برای بخش کشاورزی تخصیص داده شود.
حیدری در پایان پرسید: پساب ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب موجود در زاینده‌رود اصفهان به کجا رفته است.

زاینده‌رود، بزرگترین و پُرآب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود تا در نهایت به جلگه تالاب گاوخونی می‌ریزد.
حوزه رودخانه زاینده‌رود ۴۱ هزار و۵۰۰ کیلومترمربع است.

بالغ بر ۲۱ سال است که زاینده‌رود خشک شده و این مساله ضمن‌اینکه آسیب جدی بر بدنه تاریخی شهر اصفهان وارد کرده، پدیده مُخرب فرونشست زمین را نیز در دیار نصف جهان به ارمغان آورده است.


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.