مدیر جهاد کشاورزی میامی گفت: برداشت چغندرقند از ۲ هزار و ۷۵ هکتار مزارع زیر کشت این محصول امسال ۹۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،  علی اصغر محمدی مدیر جهاد کشاورزی میامی با بیان اینکه در هر هکتار حدود ۴۵ تن چغندر قند برداشت می‌شود، گفت: خرید تضمینی این محصول هرساله با توجه به قرارداد کارخانه قند با کشاورزان و سنجش عیار محصول انجام می‌شود.

محمدی با بیان اینکه سطح برداشت این محصول ۹۰ هزار تن در میامی برآورد می‌شود، تصریح کرد: برداشت چغندر قند از پایان مهرماه در این شهرستان آغاز شد و تا پایان آذرماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی ادامه داد: محصول چغندر میامی بیشتر به کارخانه‌های قند در شهرستان‌های همجوار شامل شاهرود و شیروان تحویل داده می‌شود.

به گفته او ، سال گذشته حدود ۱۰۵ هزارتن چغندر در این شهرستان تولید و به کارخانجات قند تحویل داده شد.

چغندرقند از تیره اسفناج است که به صورت گیاهی یک ساله زراعت می‌شود، این محصول در آب و هوای کوهستانی از رشد و کیفیت خوبی برخوردار است و سازگاری وسیعی با شرایط محیط دارد، نسبت به سرما و گرما مقاوم است و تحمل بی آبی دارد و در برابر شوری خاک نیز مقاوم است.

میامی با تولید محصولات فراوان به عنوان قطب کشاورزی استان سمنان محسوب می‌شود، ولی با توجه به نبود کارخانه‌های فرآوری و بسته بندی محصولات تولیدی به صورت خام به بازار عرضه می‌شود.

از آن جا که ۸۸ درصد جمعیت شهرستان میامی روستایی هستند و به کار کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، حدود نیمی از سال را بیکار هستند از این رو ساخت واحد‌های فرآوری در اشتغال و درآمد بیشتر آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی در شهرستان میامی تولید می‌شود. از مجموع ۲۳ هزار هکتار زمین قابل کشت این شهرستان حدود ۱۵ هزار هکتار به گندم دیم و آبی و باقی به کشت فلفل، آفتابگردان، کلزا، چغندر قند و انواع حبوبات اختصاص دارد.

شهرستان میامی با جمعیتی حدود ۴۰ هزار تن با ۲ بخش کالپوش و مرکزی در شرق شهرستان شاهرود قرار دارد.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.