فرمانده کل نیرو‌های مسلح سودان گفت ایجاد پایگاه دریایی روسیه بخشی از یک توافق میان خارطوم و مسکو است و به توافقات بین المللی متعهد هستیم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از اسپوتنیک، عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل نیرو‌های مسلح سودان در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که سودان به تعهدات خود درباره ساخت پایگاه دریایی روسیه در خارطوم متعهد است و این توافق را اجرا خواهد کرد.

البرهان گفت: «ایجاد این پایگاه بخشی از یک توافق موجود بین ما و روسیه است. ما به طور مرتب در مورد این موضوع بحث می‌کنیم و برخی ایرادات وجود دارد که باید برطرف شود. به توافقات بین المللی متعهد هستیم و تا پایان به اجرای آن‌ها ادامه خواهیم داد.» 

فرمانده کل نیرو‌های مسلح سودان، ضمن قدردانی از همکاری نظامی طولانی و مستمر روسیه با این کشور اضافه کرد: ما به طور کامل از این امر حمایت خواهیم کرد، زیرا روسیه همیشه در روابط خود با ما صادق است و برای تقویت همکاری‌ها و توسعه نیرو‌های مسلح سودان تلاش می‌کند.

 عبدالفتاح البرهان که رئیس شورای انتقالی حاکمیت سودان  همچنین از اعلام دولت جدید این کشور در آینده نزدیک خبر داد. این تصمیم پس از آزادی ابراهیم غندور وزیر خارجه اسبق سودان صورت گرفت که ریاست حزب منحله کنگره ملی را بر عهده داشت. این در حالی است که شماری از دیپلمات‌های سابق و افسران سابق اطلاعات سودان از زندان آزاد شده اند.

چند ماه پیش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از گفتگو با مریم المهدی، همتای سودانی خود درباره برقراری توافقی بین مسکو و خارطوم بحث کردند و اعلام شد که روسیه روند تصویب این توافق را آغاز کرده است.

المهدی اعلام کرد: سودان نیز در حال آماده سازی روند تصویب این توافق برای ایجاد پایگاه دریایی است و طبق گفته لاوروف، این کار بر اساس قوانین پارلمان سودان صورت خواهد گرفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز پیشتر پیش‌نویس این توافق برای توسعه حضور نظامی روسیه در آفریقا و ساخت پایگاه دریایی در سودان را به مجلس دومای این کشور ارسال کرده بود.

سودان در ابتدا مخالفت خود را با این اقدام به شکل دیپلماتیک بیان کرده بود. در واقع با این تفاهم حق استفاده از یک مرکز لجستیک عملیاتی در بندر سودان به روسیه اعطا می‌شود و شرط آن افزایش پیدا نکردن تعداد سربازان مستقر این کشور از ۳۰۰ نفر و همچنین استقرار نیافتن بیش از ۴ جنگنده روسی به شکل همزمان در این پایگاه است.

مدت زمان این توافق نیز ۲۵ سال و با امکان تمدید ذکر شده است. پوتین توافق را به معاون وزیر دفاع این کشور سپرد تا به‌ عنوان نماینده او در مجلس دوما و همچنین سنای روسیه آن را به تصویب نهایی برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار