مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه از اهدای خون توسط بیش از ۲۶ هزار کرمانشاهی در هفت ماهه اول امسال خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به مراجعه ۳۲ هزار و ۴۰۹ نفر به مرکز انتقال خون کرمانشاه در هفت ماهه امسال گفت : از این تعداد ۲۶ هزار و ۴۳۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

او گفت : از مجموع اهداکنندگان ۹۴.۵ درصد آن‌ها را مردان و ۵.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

صالحی فر افزود: متاسفانه امسال میزان مشارکت زنان در اهدای خون نسبت به مدت مشابه پارسال حدود یک درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود نیمی از اهداکنندگان، اهدا کننده مستمر- افرادی که حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند - هستند، افزود: در هفت ماهه امسال ۴۸ درصد اهدا کنندگان، اهدا کننده مستمر بوده، ۳۵ درصد سابقه اهدا داشته اند و ۱۷ درصد هم برای اولین بار جهت اهدای خون مراجعه کرده اند.

او با بیان اینکه بیشتری گروه خونی اهدایی مربوط به گروه خونی O مثبت است، گفت: حدود ۳۴ درصد افراد جامعه دارای این گروه خونی هستند و به تبع بیشترین موارد اهدا هم مربوط به این گروه خونی است.

صالحی فرد با بیان اینکه اهدای خون در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۷.۶ درصد بیشتر شده گفت: این افزایش چندان در ارتقا ذخایر خونی موثر نبوده، چرا که درخواست بیمارستان‌ها طی این مدت ۳۰ درصد افزایش داشته است.

این مسئول افزود: در حال حاضر حدود چهار تا پنج روز ذخایر خونی داریم و این ذخایر به شدت ناپایدار است و اگر برای چهار تا پنج روز تعداد مراجعان کم شود به مشکل برخورده و ذخایرمان جوابگوی نیاز‌ها نیست.

صالحی فرد گفت: در حال حاضر روزانه بطور میانگین ۱۵۰ مراجعه کننده داریم و این درحالی است که نیاز بیمارستان‌ها روزانه ۲۰۰ واحد است، بنابراین مجبوریم تنها برای موارد اورژانسی خون ارسال کنیم تا این کسری ۵۰ واحدی جبران شود.

او افزود: در مواردی هم که تمامی موارد اورژانسی باشد، خون مورد نیاز را از شبکه ملی خونسرانی تامین می‌کنیم.

صالحی فرد به اهدای ۸۷۵ واحد پلاکت در هفت ماهه اول امسال اشاره کرد و افزود: متاسفانه مدت ذخیره سازی پلاکت بسیار کوتاه و در حدود سه روز است و نیاز است که مراجعه مستمری در زمینه این فرآورده خونی داشته باشیم.

او از همه افراد خواست تا نسبت به اهدای خون اهتمام ویژه داشته باشند و بدانند یک روزی این واحد‌های خون اهدایی ممکن است در درمان خود آن‌ها استفاده شده و جان خود آن‌ها را نجات دهد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.