شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

طالبان اجرای معاشات کارمندان ادارات دولتی را معطل کرده است

اداره‌ی امور حکومت سرپرست طالبان، در مکتوبی عنوانی این ادارات و شرکت‌های دولتی، گفته است «معاشات تمامی کارمندان و کارکنان ادارات و شرکت‌های متذکره تا زمانی که هیأت مؤظف، جدول اصلاح‌شده‌ی معاشات‌شان را طی مراحل قانونی نکرده و احکام منظوری‌شان صادر نشود، معطل است»
این درحالی است که بیشتر کارمندان نهادها و شرکت‌های دولتی، بیش از سه ماه می‌شود که معاش دریافت نکرده‌ که این موضوع، اعتراضاتی را نیز در پی داشته است.

مشکلات بانک ها سبب کاهش واردات شده اند

یونس مومند؛ معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در صحبت با رسانه ها گفت به دلیل اینکه تاجران کشور نمی‌توانند پول بیشتر از بانک‌ها به‌دست بیاورند میزان واردات در کشور کاهش یافته است.
به گفته مومند، تاجران می‌توانند هفته ای ۲۰ هزار افغانی پول از بانک ها به‌دست بیاورند به همین خاطر، آنان نمی‌توانند پول اموال وارداتی‌ شان را در بیرون از کشور پرداخت کنند و اموال را وارد افغانستان کنند.
این در حالیست که یک هفته پیش، مسئولان بانک مرکزی افغانستان گفته بودند آنان برای تاجران سهولت هایی را فراهم می کنند.

بریتانیا 68 ملیون دالر به افغانستان کمک می کند

لیز تراس، وزیر خارجه‌ی بریتانیا گفته است که ۶۸ ملیون دالر، قرار است در زمستان پیش رو برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر در افغانستان به مصرف برسد که با این مبلغ برای قربانیان خشونت‌های جنسیتی و کودکان، غذا، مواد ضروری پزشکی، سرپناه و لباس گرم تهیه خواهد شد.
این کمک درحالی اعلام شده است که پیشتر برنامه جهانی غذایی سازمان ملل هشدار داده بود که افغانستان با بدترین فاجعه‌ی انسانی روبه‌رو است و اگر اقدام فوری صورت نگیرد، میلیون‌ها نفر در این کشور در زمستان آینده با گرسنگی مواجه خواهند شد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان یک بخش برای زنان در این وزارت تاسیس میکند

محمد صادق عاکف سخنگوی این وزارت میگوید که اصلاح جامعه، بدون سهم‌گیری زنان امکان پذیرنیست وما روی تاسیس یک اداره ی کار می‌کنیم که برای زنان خواهد بود.
حکومت طالبان در این اواخر بجای وزارت امور زنان، وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر را تاسیس کرد که این اقدام، باعث نگرانی‌های شد که طالبان به نحوۀ حکومتداری سال‌های ۱۹۹۰ برگشته اند. گفتنی است تاکنون هیچ زنی در کابینۀ حکومت موقت طالبان منصوب نشده است.

حکومت نیوزیلند، نماینده ویژه برای افغانستان گماشته است

نانایا ماهوتا وزیر خارجه نیوزیلند گفت، ماتیو هاوکینس سفیر این کشور در امارات متحدۀ عربی به حیث نمایندۀ ویژه در امور افغانستان تعیین شده، که هدف این اقدام، کمک برای انتقال آن عده از افغان‌ها عنوان شده که در افغانستان استند و ویزۀ نیوزیلند را دارند.
این درحالیست که حکومت نیوزیلند برای بیش از ۱۲۰۰ تن از افغان‌ها که با نیرو‌های این کشور در افغانستان کار کرده بودند، همراه با خانواده‌های‌شان ویزا داده است.

ده تن از پناهجویان افغان در یک لاری در جرمنی یافت شده اند

خبرگزاری دی پی ای جرمنی به نقل از پولیس این کشور گزارش داده که این پناهجویان در ایالت زاکسن انهالت جرمنی از پارکینک در عقب یک لاری پیدا شدند. پولیس گفته، راننده این لاری که باشنده رومانیا است با پولیس به تماس شده و گفته بود که در عقب لاری خود، صداها را شنیده.
این پناهجویان، بین سنین چهارده الی بیست سال اند که به گفتۀ آنها با کمک یک قاچاقبر انسان در لاری جابجا شده و از طریق هنگری، سلواک و جمهوری چک، خود را به جرمنی رسانیده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار