سرپرست سازمان پارک ها و فضای سبز خرمشهر از دشواری های تامین آب مناسب آبیاری فضای سبز این شهرستان با توجه به شور شدن آب رودخانه کارون خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، جلسه ای برای ترویج کاشت نخل در شهرستان خرمشهر در سازمان پارک ها و فضای سبز این شهرستان با حضور رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خرمشهر، نمایندگان دفتر نماینده، بنیاد علوی و تشکل های مردمی برگزار شد.

بهمن زرین پور ، سرپرست سازمان پارک ها و فضای سبز خرمشهر در این جلسه گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل فضای سبز خرمشهر نبود آب شیرین و مناسب آبیاری است چرا که  فضای سبز تحمل EC بالای آب در حال حاضر را ندارد و مجبور به استفاده از آب شهری هستیم.

او انتقال آب از سد ژیان را راه حل رفع این مشکل دانست و اظهار کرد: می توان از آب ژیان که EC آن نصف آب رودخانه در خرمشهر است استفاده کرد و بخشی از خطوط انتقال آّب تا تصفیه خانه آب ژیان رسیده اما باید اجازه دهند چند کیلومتر خط لوله استفاده کرد.

سرپرست سازمان پارک ها و فضای سبز خرمشهر از کمبود تجهیزات و ادوات به عنوان دیگر مشکل فضای سبز خرمشهر یاد کرد و گفت: فضای سبز خرمشهر یک دستگاه تانکر ندارد بالابر چند روز پیش فروش رفت و الان بالابر هم ندارد  و نیروهای فضای سبز روی نیسان ایستاده و به هرس درختان می پردازند که کاری خطرناک است.

او ادامه داد: در بحث تجهیزات فضای سبز خرمشهر باید به روز شود و برای این امر باید به دنبال درآمدهای پایدار و مستمر بود.

زرین پور همکاری دیگر ارگان ها و شرکت ها را راه حل رفع مشکل دانست و بیان کرد: از دستگاه ها و شرکت ها پول بلاعوض در خواست نمی شود و ارگان ها همچون بندر و شهرک صنعتی  می توانند  انجام پروژه های فضای سبز را به سازمان پارک ها و فضای سبز بسپارند.

او در رابطه با کاشت نخل در ادارات و سطح شهرستان نیز گفت: برآورد اولیه از نیاز انجام می شود و برای کمک به اجرای این طرح سازمان فضای سبز خرمشهر حاضر به تامین  بخشی از کود و سم مورد نیاز نیز هست.

سجاد پاکگوهر رئیس میراث فرهنگی خرمشهر نیز در این جلسه مطرح کردن موضوع در جلسه شورای اداری را پیشنهاد کرد و گفت: برگزاری شورای اداری  با دستور کاشت نخل به عنوان گیه مثمر بومی می تواند موثر باشد چرا که اگر هر اداره موطف بشود در فضای اداری هر کارمن نهال بکارد و فرهنگ درختکاری به تدریج در شهرستان نهادینه خواهد شد.

جای خالی میلیون ها نخل در خرمشهر

عساکره ، نماینده بنیاد علوی در این جلسه گفت: خرمشهر قبل از جنگ بیش از ۱۰ میلیون نخل داشت اما اکنون کمتر از یک میلیون نخل در این شهرستان وجود دارد.در خرمشهر بیش از ۴۰ نوع نخل وجود دارد لما نامی از آن برده نمی شود.

او از شناسنامه دار کردن نخل های خرمشهر با کمک این بنیاد خبر داد و اظهار کرد: برای ترویج کاشت نخل که با توجه به دکر ان در قران گیاه مقدسی نیز هست در مرحله اول شناسنامه دار کردن نخلستان خرمشهر در برنامه قرار گرفت که در ۲۸ روز ۸۰۰ تا ۹۰۰ هکتار شناسنامه دار شد و  برای انجام این کار بانک کشاورزی ایجاد شد.

نماینده بنیاد علوی ادامه داد: هفته آینده کلاس های توجیهی برای کشاورزان برگزار می شود و در عرضه سموم و کود برای افزایش ثمردهی نخل برنامه های وجود دارد.

او همچنین به مشکلات عرضه محصول خرما در خرمشهر اشاره کرد و گفت: هنوز در خرمشهر در زمینه بسته بندی، کاشت، عرضه خرما مشکل وجود دارد و این شهرستان فاقد سردخانه برای نگه داری محصول خرما است.

عساکره بر لزوم کاشت گیاه محلی و بومی همچون نخل در فضای سبز خرمشهر، افزود: حمایت از نخل مهم است و باید در دستور کار قرار بگیرد.

پویش ۱۱۴. ۱۴

نصاری ، تشکل مردمی حامی کاشت نخل مثمر نیز از اجرای طرح ۱۴. ۱۱۴ برای ترویج کاشت نخل در خرمشهر خبر داد و گفت: در قالب این طرح هر ارگان ۱۴ نخل به نیست ۱۴ معصوم می‌کارد و ۱۱۴ نخل گلدانی نیز کاشته می‌شود که این طرح از میلاد امام جواد آغاز و ظرف ۱۱۴ روز تا ۲۶ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

او افزود: تا کنون مساجد پای کار آمده و سه اداره دولتی نیز به این پویش ملحق شده است که امید است تا پایان مدت طرح افراد دیگری به این پویش بیوندند.

نصاری از مردمی بودن اجرای این طرح نیز تاکید کرد و توضیح داد: برای تامین پا چوش و یا نخل به روش کشت بافت در صورت همکاری نکردن ادارات از کمک مشارکت مردمی استفاده می شود که تا کنون نیز خیرینی در اینز مینه مشارکت کرده اند و حتی با اجرای شکست قلک برای کاشت نخل این طرح دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/ ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.