مرحله دوم طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در سمنان

مرحله دوم غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در استان سمنان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، انسیه ایمانی معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه در مرحله نخست این طرح در ۵ هزار کودک غربالگری شدند گفت: پیش بینی می‌شود که در طول سال و مرحله دوم بیش از ۲۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال استان غربالگری خواهند شد

وی افزود: سن طلایی تشخیص و مداخله در مورد تنبلی چشم کمتر از ۵ سالگی است و با تشخیص به موقع و درمان تنبلی چشم از کم بینایی و نابینایی کودکان در بزرگسالی جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، در اجرای این طرح والدین باید در ساعات اداری به بهمراه داشتن اصل شناسنامه کودک خود به مراکز ویژه بینایی سنجی بهزیستی استان مراجعه کنند.

به منظور رعایت شرایط کرونا علاوه بر فاصله گذاری اجتماعی و نوبت دهی سنجش بینایی کودکان، بنا بر درخواست خانواده‌ها از طریق دستگاه و یا استفاده از جدول E انجام می‌شود

شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده تنبلی چشم عیوب انکساری نظیر دور بینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم و یا اشکالات ساختمانی در چشم مانند آب مروارید مادر زادی، افتادگی پلک و انحراف چشم شناخته شده هستند.

اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک و احتمال بیشتر حوادث و معلولیت از عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان است. حساسیت انجام این غربالگری در سن ۳ تا ۶ سالگی در این نکته است که بسیاری از این اختلالات با افزایش سن درمان ناپذیر هستند.

سازمان بهزیستی به همین منظور برای جلوگیری از افزایش معلولین بینایی طرح ملی غربالگری را در تمام استان‌ها در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.