به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بدری معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور با تاکید براینکه در سال تحصیلی جدید دانشگاه علمی کاربردی رویکردهای چندسال اخیر دانشگاه دنبال میشود، گفت : یکی از این رویکردها، تداوم برنامه کیفی سازی دانشگاه خواهد بود که از سال ۱۳۹۵ آن را با وجود چالشهای زیادی که پیش روی این برنامه بود، آغاز کردیم و فعالیتهایی جدی طی این مدت انجام گرفت.
او گفت : در این مدت در راستای توسعه کیفی دانشگاه، برنامه سطح بندی مراکز را انجام دادیم. برنامهای که از قبل هم شعار آن در وزارت علوم بود، اما در هیچ دانشگاهی اجرایی نشده بود و برای اولین بار در دانشگاه علمی کاربردی آن را عملیاتی کردیم.
او افزود: برنامه سطح بندی مراکز باعث شده تا رقابتی بین مراکز علمی کاربردی کشور بوجود آید و این انگیزه را در آنها ایجاد کرده که برای بهبود کیفیت خود تلاش کنند.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور اجرای طرح ارزیابی مدرسین را از دیگر برنامههای مهم این دانشگاه طی سالهای اخیر خواند و افزود: سال ۱۳۹۵ حدود ۹۵ هزار مدرس در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند که در راستای افزایش کیفیت آموزشها یک بازنگری و پایش در آنها انجام دادیم و تعداد قابل توجهی از آنها ریزش کردند.
او راه اندازی مراکز نوآوری را از دیگر رویکردهای مهم این دانشگاه خواند که امسال هم مورد توجه قرار گرفته و ادامه داد: با راه اندازی مراکز نوآوری در مراکز علمی کاربردی بدنبال آن هستیم تا به دانشجویان دارای ایده کمک کنیم به سمت عملی شدن ایده، تجاری سازی، کسب و کار و تاسیس شرکت بروند.
بدری ایجاد بستر برای پرورش ایدههای دانشجویان را از وظایف مراکز علمی کاربردی دانست و افزود: در همه استانهای کشور راه اندازی مراکز نوآوری در دستور کار قرار گرفته است.
او با تاکید براینکه دانشجویان نیز باید به سمت ایده پردازی بروند، گفت: شرکتهایی که اکنون به عنوان غولهای تجاری بزرگ دنیا مطرح شده اند، شروع کارشان با ایدههایی کوچک بوده، بنابراین از دانشجویان میخواهیم از بیان ایده هایشان هر چند کوچک هم که باشد نترسند، خیال پردازی کنند و ایده هایشان را بیان کنند.
معاون دانشگاه علمی کاربردی گفت: در دانشگاه علمی کاربردی به جای تربیت کارمند، به دنبال تربیت کارفرما هستیم، بنابراین همه دانشگاههای علمی کاربردی کشور موظف هستند که دانشجویان را به سمت کارآفرین شدن سوق دهند و از آنها حمایت کنند.
او ادامه داد: در گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه کارمند بودند، اما اکنون این رقم به حدود ۲۵ درصد کاهش یافته، یعنی تعداد دانش آموزانی که از مدرسه فارغ التحصیل شده و به این دانشگاه میآیند بیشتر شده که این جای امیدواری دارد و میتوان آنها را به سمت کارآفرین شدن و ایده پردازی سوق دهیم.
بدری با بیان اینکه طی سالهای اخیر روی آموزشهای مهارتی در کشور تاکید زیادی میشود، گفت: طبق برنامه باید ۳۰ درصد از آموزشهای کشور به سمت آموزش زیر نظام مهارتی برود که البته این مستلزم این است که از طرف متولیان امر بودجه لازم برای این کار اختصاص پیدا کند.
او ادامه داد: طی دو سال گذشته تلاش کردیم و رایزنیهایی داشتیم و حتی به نمایندگان مجلس اعلام کردیم که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار میخواهیم که این اتفاق بویژه در مناطق محروم بیافتد، اما هنوز تخصیص ندادهاند.
رئیس دانشگاه علمی کابردی کرمانشاه گفت: در سطح دانشگاههای استان کرمانشاه حدود ۵۲ هزار دانشجو داریم که از این تعداد ۲۸۰۰ نفر در هشت مرکز علمی کاربردی استان – پنج مرکز در کرمانشاه و سه مرکز در اسلام آبادغرب و روانسر- مشغول به تحصیل هستند.
او با بیان اینکه در این دانشگاه رشتههایی منحصربفرد ارائه میشود که در سایر دانشگاههای استان راه اندازی نشده اند، افزود: توسعه مراکز علمی کاربردی استان هم با توجه به در نظر گرفتن همین مسئله و توجه به مزیت منطقهای اجرا میشود، بگونهای که هر مرکز با توجه به ماموریتی که برای آن تعریف شده میتواند دانشجو پذیرش کند.
شرفی ادامه داد: شعار دانشگاه علمی کاربردی کیفیت گرایی است، چراکه کمیت گرایی تنها خیل زیادی فارغ التحصیل را به قافله بیکاران استان اضافه میکند.
او با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه تاکنون ۳۸ هزار ۹۳۰ دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، گفت: بنا داریم بزودی برنامه پایش شغلی فارغ التحصیلان این دانشگاه را در استان اجرایی کنیم، هرچند که به نظر میرسد باتوجه به مهارتی بودن این دانشگاه بسیاری از آنها مشغول به کار شده اند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه با تاکید براینکه مدرسان این دانشگاه نیز دارای بار علمی قوی هستند، گفت: ۷۸۲ مدرس در دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند که برای تدریس در این دانشگاه چند پروسه مهم را پشت سر گذاشته اند .
انتهای پیام/د