دارنده رتبه اول کانکور افغانستان می‌گوید که بزرگ‌ترین آرزویش برگشت به کشورش و کمک به هموطنانش در بخش پزشکی است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،سلگی باران اسماعیل‌خیل، نمره اول کانکور افغانستان که موفق به اخذ بورسیه در رشته پزشکی دانشگاه استانبول شده است به بررسی موانع موجود در کشورش در زمینه آموزش دختران پرداخت و تاکید کرد که پس از تحصیل به کشورش بازگشته و مصدر خدمت به هموطنان می شود.

سلگی همچنین گفت: «با بورسیه دولت ترکیه در دانشکده پزشکی «جراح‌پاشا» دانشگاه استانبول پذیرفته شده‌ام. می‌خواهم در آینده به کشورم برگردم و به هموطنانم‌ به‌ویژه در بخش پزشکی کمک کنم، چون‌ واقعا به کادر تحصیل‌کرده نیاز دارند». 

وی افزود: متولد شهرستان علی نگار ولایت لغمان هستم. در شش سالگی پدرم را از دست دادم. پس از آغاز دوره ابتدایی در این ولایت، همراه با خانواده به کابل رفتیم. با کمک‌ آنها در دبیرستان محمد اکبرخان پامیر کابل درس خواندم. شرایط تحصیلی مناسبی نداشتیم. رفتن دختران به مدرسه آسان نبود. برای آمادگی آزمون سراسری «کنکور» در کنار مدرسه به موسسات خصوصی رفتم و موفق به کسب رتبه اول شدم. توانستم با کسب ۳۵۰.۷۵ معدل به هدفم‌ برسم. نتایج آزمون در شرایطی اعلام شد که همگی مایوس شده بودیم چون حوادث زیادی در کشورمان رخ داده بود. دانش‌آموزان مدارس دولتی و خصوصی برای راه‌یابی به دانشگاه‌های کشور در این آزمون شرکت کردند که استعداد همه آن‌ها عالی بود.

این دانشجوی نخبه در ادامه اظهار داشت: «بسیار امیدوار بودم دروازه دانشگاه‌های کشورمان باز شود و ما بتوانیم ادامه تحصیل بدهیم اما متاسفانه این آرزو برآورده نشد. امیدوارم موانع‌ تحصیل دختران رفع شود تا آن‌ها بتوانند به تحصیلات خود ادامه دهند. آنها به مدارس و دانشگاه‌ها بروند و به آموزش و تحصیل بپردازند.

او در ادامه افزود: «همگان آرزوی داشتن مدارک معتبر را دارند. کسب رتبه اول در افغانستان و به دنبال آن بورسیه ترکیه از نظر من موفقیت بسیار بزرگی بود. موفق شدم بورسیه تحصیلی ترکیه را کسب کنم. از اینکه تحصیلات عالی خود را در رشته پزشکی در دانشگاه جراح‌پاشای استانبول ادامه می‌دهم خوشحال هستم.»

انتهای پیام/

برچسب ها: سلگی ، کانکور ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.