رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دو نرخی بودن ارز امکان رانت و فساد در اقتصاد کشور را بالا می‌برد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اشاره به نرخ ارز نیمایی و ارز بازار متشکل برای معاملات اقتصادی گفت: اگر خواستارحذف فساد هستیم باید نرخ ارز را تک نرخی کنیم.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه امسال سال اول دولت سیزدهم است و مقداری وقفه در جریانات اقتصادی اجتناب ناپذیر است گفت: دولت باید سریعتر به امور اقتصادی ورود کند.

او افزود: در خصوص مباحث ارزی جلسات خوبی با مسئولین دولت سیزدهم داشتیم و به دلیل اینکه مسئول دولت سیزدهم در بانک مرکزی به تازگی این سمت را به عهده گرفتند کار صادرات با وقفه شروع شد اما هم اکنون جلسات و مباحث خوبی در خصوص صادر کنندگان داریم.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس از تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام در کشور خبر داد و گفت :در کرمان در بحث پسته و خرما صادرات را بخش خصوصی انجام می‌دهد، در برخی محصولات خیلی شرکت‌های صادراتی ماهیتشان به دولت برمی‌گردد اما در پسته و خرماصادرات دست بخش خصوصی است که نیازمندحمایت است.

پورابراهیمی با بیان اینکه دو نرخی بودن در هر اقتصاد جهانی به معنای ایجاد رانت و فساد است اظهارداشت: اگر در اقتصاد هر کشور نرخ ارز از نرخ تعیین شده خارج شود حتما در آن فساد و رانت ایجاد می‌شود حتی اگر سیاست دقیق نظارتی بالای آن مجموعه باشد اصل موضوع رامنتفی نمی کند.

هشدار رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره فساد با دونرخ ارزی

او گفت: از سال ۹۷ علیرغم تاکیدات ما دولت اصرار جدی به دخالت ارز ۴۲۰۰ تومانی در کالاهای اساسی داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با بیان اینکه دولت در ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی به سبب برخی ترس‌های بیرونی تعلل میکند گفت: در حال حاضر بازار متشکل بر مبنای اسکناس و بازار نیمایی بر مبنای حواله در اقتصاد کشور وجود دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه ما از گردنه جریان تحریم رد شده ایم بیان کرد: ارز نیمایی شبیه به نرخ ارز ترجیحی در اقتصاد است و هیچ تفاوتی نمی‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه باید سفره ارز دو نرخی از اقتصادکشور برچیده شود افزود: ماحریف دولت قبل در این بحث نشدیم.

او تصریح کرد: تا زمانی بازار ارز اصلاح نشود نمی‌توان ارزش پول ملی را افزایش داد، مردم انتظار دارند که قدرت خرید شان را بالا ببریم و افزایش حقوق نمی‌تواند به افزایش قدرت خرید مردم کمک کند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه درشرایط فعلی باید بهره‌وری در تولید را افزایش داد گفت: باید بهره وری در تولید افزایش دهیم تا حریف آمریکا در بازار پسته جهانی شویم.

هشدار رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره فساد با دونرخ ارزی

او با بیان اینکه میانگین متوسط تولید پسته ۷۰۰ کیلو در هکتار وبه یک تن هم نمی‌رسد گفت:در امریکا متوسط تولید پسته ۴ تن در هکتار است و باید دراستان برای این مسئله فکر اساسی شود.

او اظهارداشت:در کرمان باغاتی داریم که شانزده تن در هکتار تولید پسته کردند در حالی که در برخی باغات ۷۰۰ کیلو در هکتار تولید شده است که این مسئله باید اصلاح شود.

او با اشاره به اینکه تعهدات صادرکنندگان باید باحمایت‌های بیشتر تسویه شود افزود:صادر کنندگان باید گزارش ریالی صادرات خود را ارائه کنند.

پورابراهیمی اظهارکرد: سندیکای صادرکنندگان خشکبار در کشور راه‌اندازی خواهیم کرد، زیرا برخی افراد ناشناخته با ورود به بحث صادرات، مشکل ساز شده اند، درحال حاضر درحال توافق بابانک مرکزی برای تسویه صادرکنندگان هستیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما مخالف جدی دو نرخی شدن ارز کشور هستیم گفت: نسبت به این مسئله قطعاً ورود می‌کنیم به نفع صادرات کشور است، پیشنهاد ما این است که تسویه محصولات کشاورزی از طریق بازار متشکل انجام شود.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس بیان کرد: این مضحک است که ما در فروش نفت تحریم هستیم، اما فرآورده‌های نفتی را تحریم نیستیم و بدون هیچ محدودیت کشور‌های اطراف مان با کشتی هایشان مراجعه وبه هر تعداد نیاز باشد می‌خرند.

پورابراهیمی با اشاره به جلسه با وزیر نفت اظهارکرد: خوشبختانه عملکرد و درآمد و ناشی از فروش نفت در چند ماه گذشته به اندازه کل سال ۹۹ بود و قیمت جهانی آن زیادتر شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه جمهوری اسلامی دیگر اعتنایی به تحریم‌ها نمی‌کند گفت: ۸۰ درصد صادرکنندگان محدودیت رفع تعهد و تسویه بدهی قبلی را دارندکه باید این گزینه را از پیش پای صادرکنندگان برداریم.

او تصریح کرد: پیشنهاد ما به دولت سیزدهم افزایش برنامه‌های اقتصادی با محوریت صادرات است.

او در خصوص مباحث آب مطرح شده در جلسه شورای گفتگوی استان نیز گفت: ما در مقام اجرا نیستیم، اما در مقام پیگیری برای اجرای این امر هستیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار