مقام‌های هندی اعلام کردند که دهلی نو، روز چهارشنبه هفته جاری (۱۹ عقرب) میزبان نشست امنیتی منطقه‌ای درباره افغانستان است و بسیاری از کشورهای منطقه در آن اشتراک خواهند کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های هند به نقل از برخی منابع آگاه اطلاع دادند که دهلی نو به تاریخ ۱۰ نوامبر، میزبان گفتگوهای امنیت منطقه‌ای درباره افغانستان خواهد بود.

پایگاه خبری «نیوزترک لایو» در این خصوص گزارش داده که نشست هند درباره افغانستان قرار است در سطح مشاوران امنیت ملی به ریاست آجیت دووال؛ مشاور امنیت ملی هندوستان برگزار شود.

بر اساس این گزارش، مشاوران امنیت ملی روسیه، ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان رسماً به نشست هند درباره افغانستان دعوت شده‌اند. پاکستان پیش‌تر اعلام کرده‌بود که در این نشست اشتراک نخواهد کرد.

هند اما گفته که دعوت برای نشست امنیتی افغانستان با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده و چندین کشور از جمله روسیه و ایران، حضور خود در این نشست را تأیید کرده‌اند.

طبق این گزارش، حضور در نشست امنیتی افغانستان نه تنها برای همسایگان نزدیک به افغانستان آزاد است؛ بلکه برای کشورهای آسیای مرکزی نیز آزاد می‌باشد.

بنا به گفته مقام‌های آگاه، استقبال گسترده از میزبانی هند برای دور بعدی نشست افغانستان، نشانه‌ای از اهمیت هند در تلاش‌های منطقه‌ای برای ارتقای صلح و امنیت افغانستان است.

یک مقام ارشد هندی درباره عدم حضور پاکستان در این نشست گفته‌است: «تصمیم پاکستان تأسف‌برانگیز است؛ اما دور از انتظار نبود. این نشان‌دهنده نگرش این کشور در قبال افغانستان به عنوان یک کشور تحت حمایت است. پاکستان پیش از این هرگز در نشست‌های این مدلی حضور پیدا نکرده‌‌است. حملات رسانه‌ای این کشور به هند تلاشی ناموفق برای منحرف‌کردن توجه از نقش شنیع این کشور در افغانستان است.»

این در حالی است که پس از تسلط طالبان در افغانستان سه نشست منطقه‌ای درباره وضعیت کشور در مسکو، اسلام‌آباد و تهران برگزار شده‌است.

نخستین نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان در ماه سنبله به صورت مجازی به ریاست پاکستان برگزار شد و در آن توافق شد که دور بعدی این نشست در تهران برگزار شود.

ایران هم در ۵ عقرب میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره تحولات کشور بود و در این نشست اعلام شد که احتمالا دور بعدی نشست در کشور چین برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار