بازسازی دیجیتالی کتبیه پاپیروس آپیان

مسئولان کتابخانه Beinecke و کتابخانه انگلیس در پروژه‌ای مشترک دو قطعه Acta Appiani را به صورت دیجیتالی بازسازی می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از beinecke.library.yale.edu، در سال ۱۹۳۶ چارلز برادفورد ولز، کلاسیک نویس دانشگاه ییل، قطعاتی از پاپیروس را که ییل چند سال قبل از یک فروشنده مصری در پاریس خریداری کرده بود، منتشر کرد. مدتی بعد معلوم شد که این ضایعات حاوی قطعه‌ای از کتیبه Acta Appiani است، متنی به زبان یونانی که تا آن زمان فقط به عنوان یک قطعه مربوط به نسخه کتابخانه انگلیس شناخته می‌شد. این قطعه با علامت پاپیروس ۲۴۳۵ شناخته می‌شود و در سال ۱۸۹۷ در شهر باستانی Oxyrhyncus کشف شد. جالب است بدانید که متن قطعه پاپیروس دانشگاه ییل قبل از قطعه کتابخانه انگلیس قرار می‌گیرد، به طوری که آن‌ها یک روایت پیوسته ولو ناقص را تشکیل می‌دهند. اینکه چگونه قطعه ییل سه دهه بعد در اختیار یک فروشنده در پاریس قرار گرفت رازی سر به مهر است.

پاپیروس ۲۴۳۵

اعمال آپیان مجموعه‌ای از روایت‌های مربوط به شهروندان اسکندریه است که هنگام رویارویی با امپراتوران روم و اختلاف با جمعیت یهود کشته شدند. این مجموعه از متون به عنوان Acta Alexandrinorum یا اعمال بت پرستان شناخته می‌شود. متون جلسات محاکمه را روایت می‌کند که در آن نمایندگان شهر اسکندریه از حقوق خود دفاع می‌کنند، اما به دلیل فرضیات خود مجازات می‌شوند.

متن کتیبه دانشگاه ییل چیست؟

متن قطعه ییل در medias res با آپیان شروع می‌شود که کومودوس را به سودجویی از صادرات کالا‌های مصری متهم می‌کند. سپس امپراتور از یک جلاد می‌خواهد تا آپیان را دور کند. طبق متن کتیبه کتابخانه انگلیس، آپیان در هنگام خروج با هلیودوروس، احتمالاً پسر ژنرال سابق رومی و غاصب به نام گایوس آویدیوس کاسیوس و نوه سلطنتی جولیا کاسیا الکساندرا و بخشدار منطقه یعنی گایوس آویدیوس هلیودوروس صحبت می‌کند. هلیودوروس به آپیان می‌گوید که سرنوشت خود را بپذیرد و شهرش را سربلند کند. آپیان، امپراتور را به دلیل ظلم و نادانی برای حکومت نالایق می‌داند. او باز هم شخصیت امپراتور را به چالش می‌کشد و ولز او را «رئیس راهزن ها» خطاب می‌کند. سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان آپیان به دلیل توهین هایش به پادشاه، مجازات می‌شود.

کتبیه قدیمی

دلایل جذابیت قطعه اعمال آپیان

اعمال آپیان به دلایل زیادی برای دانشمندان جذاب است، چرا که آن‌ها اطلاعات خوبی در مورد تردید‌های مردم یونان، مصر و روم باستان نسبت به اربابان خود در اوایل قرن سوم پس از میلاد به دست می‌آورند. این نسخه از متن روی قطعات پاپیروس بازیافت شده از رول‌های مختلف دفتر ثبت، کپی شده اند. در حالی که قطعه کتابخانه انگلیس شامل چکیده‌هایی از قرارداد‌ها و معاملاتی مانند فروش بردگان و تقسیم اموال است، قطعه ییل دارای فهرستی از زمین‌های مصادره شده است که به زمان کومودوس مربوط می‌شود و ظاهراً اشاره‌ای به سال بیست و پنجم سلطنت او دارد.

با وجود اینکه دو بخش از رول پاپیروس بیش از یک قرن و شاید خیلی بیشتر از این از یکدیگر جدا شده اند، اما تیم‌های متولی در کتابخانه Beinecke و کتابخانه انگلیس با یکدیگر همکاری کرده اند تا این دو قطعه را به صورت دیجیتالی دوباره به هم متصل کنند و تصاویری با وضوح بالا از هر دو را به صورت آنلاین در دسترس عموم مردم قرار دهند.

کتبیه Acta Appiani


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار