سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق در پی تلاش برای ترور نخست وزیر تصریح کرد اوضاع تحت کنترل است و تحقیقات درباره شناخت جزئیات این حمله ادامه دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سرتیپ یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق در گفتگوی تلفنی با العراقیه به بیان جزئیات سوء قصد نافرجام به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق و حجم خسارت‌های برجای مانده از آن پرداخت.

وی گفت: پس از نیمه شب گذشته شاهد تلاش نافرجام برای حمله به محل اقامت فرمانده کل نیرو‌های مسلح در منطقه سبز با پهپاد بمب گذاری شده بودیم. الحمدلله فرمانده کل هیچ گونه آسیبی ندید، اما به منزل او خساراتی وارد شد. از طریق عکس‌هایی که برایتان ارسال شده است‏، می‌توانید حجم خسارات را مشاهده کنید. اوضاع امنیتی تحت کنترل است. نیرو‌های ما به همراه نیرو‌های مسلح در منطقه سبز مستقر شده اند تا حادثه را پیگیری کنند. از خداوند متعال می‌خواهیم به کشور و ملت عراق امنیت و ثبات ببخشد.

یحیی رسول در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «آیا دستگاه‌های امنیتی عاملان این حمله را شناسایی کرده اند؟ و آیا مبدا پرواز این هواپیما مشخص شده است؟» گفت: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی بلافاصله شروع به جمع آوری مدارک کردند. تحقیقات برای پی بردن به مبدا پرواز این هواپیما و جزئیات دیگر ادامه دارد.

وی در پاسخ به پرسش بعدی مبنی بر این که «پس از این حمله چه تدابیری اتخاذ خواهد شد؟ آیا تدابیر احتیاطی یا تدابیر شدید امنیتی اتخاذ خواهد شد؟» گفت: قطعا همان طور که پیش از این اشاره کردم هم اکنون اوضاع تحت کنترل است. اوضاع کاملا به روال عادی برگشته است. نیرو‌های ما مکلف شده اند از ساختمان‌های دولتی در منطقه سبز و در عین حال امنیت‏، ثبات و قانون محافظت کنند.

سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق در پاسخ به این پرسش که «الکاظمی به نوعی نخستین وزیر پس از سال ۲۰۰۳ است که هدف سوء قصد به این شیوه قرار می‌گیرد. چالش‌های بعدی کدام اند؟ آیا این موضوع ابعاد سیاسی دارد؟» گفت: همان طور که می‌دانید اوضاع سیاسی به ویژه پس از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پایدار نیست. شاهد برگزاری تظاهرات هستیم و البته شاهد قربانی شدن تظاهرکنندگان مسالمت جو و نیز نیرو‌های موظف به حفاظت از تظاهرکنندگان هستیم. برهمین اساس معتقدیم حمله به نخست وزیر به هیچ وجه به نفع کشور و ملت عراق و نیز فرآیند سیاسی نخواهد بود. هر قطره از خون مردم عراق ارزشمند است.

یحیی سریع در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «پس از حمله بامداد گذشته جزئیات زیادی درباره کودتا به علت شنیدن تیراندازی در منطقه سبز منتشر شد. نظر شما در این باره چیست؟» گفت: نیرو‌های امنیتی موجود در منطقه سبز پس از رویت پهپاد تلاش کردند آن را سرنگون کنند. درست است تیراندازی شد، اما واقعا موضوعی مانند کودتا در میان نبود. همان طور که اشاره کردم‏ عملیاتی نافرجام برای سوء قصد به جان فرمانده کل نیرو‌های مسلح بود. علاوه بر این همان طور که اشاره کردم وظیفه ما به عنوان نیرو‌های مسلح تامین امنیت ساختمان‌های دولتی‏، دفاتر نمایندگی دیپلماتیک و نیز حفاظت از قانون و مردم عراق است.

بامداد امروز یک‌شنبه در حمله‌ای پهپادی به منطقه سبز بغداد خانه نخست وزیر این کشور هدف قرار گرفته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار