برداشت ۴۹ هزار تن سیب‌زمینی از مزارع بخش رخ

امسال بیش از ۴۹ هزار تن سیب زمینی از سطح ۱۴۰۰ هکتار مزارع بخش رخ برداشت شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید محمد نجفی رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه گفت: با توجه به اینکه در هر هکتار به طور میانگین ۳۵ تن  سیب زمینی تولید شده، در مجموع ۴۹ هزار تن از سطح مزارع بخش رخ سیب زمینی برداشت شده است.

او افزود: منطقه رخ یکی از مناطق مهم تولید سیب‌زمینی خراسان رضوی محسوب می‌شود و یکی از مهمترین علل افزایش سطح زیرکشت سیب زمینی در این بخش شرایط آب و هوایی مطلوب، بافت خاک مناسب و استقبال کشاورزان از این محصول است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ ادامه داد: با هدف کاهش مصرف آب، کاهش تراکم علف‌های هرز و صرفه‌جویی در هزینه سمپاشی و کود پاشی و در نتیجه افزایش بهره وری و عملکرد، در بیش از ۹۵ درصد از مزارع زیر کشت این محصول، آبیاری به روش آبیاری تیپ انجام می‌گیرد.

نجفی بیان کرد: کشت سیب‌زمینی در این منطقه علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان منطقه، منبع خوبی برای درآمد کارگران است به طوری که در هننگام برداشت، هر هکتار نیازمند ۶۰ کارگر در روز است.

او تصریح کرد: مزیت تولید سیب‌زمینی در منطقه رخ علاوه بر شرایط مساعد کشاورزی ناشی از به کارگیری توصیه‌های فنی مراکز تحقیقاتی، کارشناسان مجرب و کشاورزان پیشرو در استفاده از شیوه‌های مناسب و صحیح بهره برداری است که باعث شده است حدود ۳۵ درصد تولید سیب زمینی که به صورت بذری است به سایر استان‌های کشور از جمله اردبیل ارسال شود.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ تأکید کرد: میانگین برداشت سیب‌زمینی در منطقه رخ ۳۵ تن در هر هکتار بوده و از انواع بذر‌های اصلاح شده‌ای همچون آگریا و فونتان در مزارع استفاده می‌شود.

نجفی اظهار کرد: هر ساله مقدار زیادی از سیب‌زمینی مرغوب بخش رخ به شهرستان‌های همجوار و بخشی از آن به کارخانجات چیپس در مشهد فرستاده می‌شود.

انتهای پیام//ا. غ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار