دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا بخشی از یک تیم بین المللی هستند که امواج گرانشی گریزان را ثبت و بررسی می‌ کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پورت نیوز، دانشمندان استرالیایی که در حال آزمایش نظریه نسبیت عام انیشتین هستند، سیلی از امواج گرانشی را کشف کرده اند که در سراسر جهان حرکت می‌کنند.

دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید که این بزرگترین تعداد امواج گرانشی است که تاکنون شناسایی شده است. این امواج در اثر رویداد‌های کیهانی عظیم در فاصله میلیارد‌ها سال نوری ایجاد می‌شوند که امواج عظیمی را در فضا و زمان ایجاد می‌کنند. رویداد‌هایی که از برخورد سیاهچاله‌ها و ستاره‌ها با یکدیگر و یا سیاهچاله‌هایی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند، نشات می‌گیرند. سوزان اسکات، فیزیکدان گفت: "این اکتشافات نشان دهنده افزایش ده برابری تعداد امواج گرانشی کشف شده است."

امواج گرانشی

کمک امواج گرانشی به حل رازهای پنهان هستی

اخترفیزیکدانان دانشگاه ملی استرالیا بخشی از یک تیم بین المللی هستند که روی توسعه فناوری جدید پیچیده برای ثبت امواج گرانشی گریزان کار می‌کنند. این تیم ۳۵ رویداد را بین نوامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ شناسایی کرده است. پروفسور اسکات در این باره گفت: "این رقم بسیار قابل توجه و بزرگ است. برای مقایسه باید گفت که ما در اولین دوره رصدی خود که چهار ماه در طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به طول انجامید، تنها سه مورد را شناسایی کردیم." این پروفسور ادامه داد: "این مسئله واقعا عصر جدیدی برای تشخیص امواج گرانشی محسوب می‌شود."

سیاهچاله

تعداد رو به رشد اکتشافات، اطلاعات زیادی را در مورد زندگی و مرگ ستارگان در سراسر جهان فاش می‌کند. بهبود در نحوه تشخیص امواج گرانشی در رصدخانه‌های ایالات متحده و اروپا، امکان اکتشافات بیشتری را برای محققان فراهم کرده است. پروفسور اسکات گفت: "این فناوری جدید به ما این امکان را می‌دهد که امواج گرانشی بیشتری را نسبت به قبل مشاهده کنیم. ما همچنین در حال بررسی دو ناحیه شکاف جرمی سیاهچاله و ارائه تست‌های بیشتری از نظریه نسبیت عام اینشتین هستیم."

نسبیت عام آلبرت انیشتین از بیانگر تاثیر گرانش بر ساختار فضا-زمان است. این فیزیکدان مشهور، یافته‌های خود را در سال ۱۹۱۵ منتشر کرد و نظریه نسبیت خاص را که ۱۰ سال پیش از آن ارائه کرده بود، توسعه بیشتری داد. نسبیت خاص استدلال می‌کند که فضا و زمان به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند، اما وجود گرانش را تصدیق نمی‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار