رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: سهم اقتصاد دانش بنیان در کشور اندک و در خوش بینانه ترین حالت تنها پنج درصد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، جعفر قیصری رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شامگاه یکشنبه هنگام بازدید استاندار اصفهان از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: لازم است که پارک‌های فناوری هم افزایی بیشتری با دانشگاه‌های صنعتی داشته باشند و تحقیقات دانشگاهی به‌منظور جهت‌دهی نیاز‌های آینده سیاست‌گذاری شود.

وی بابیان اینکه در نیروی محرکه اقتصاد کشور شرکت‌های بزرگ باید از محصولات تولید داخل استفاده کنند، گفت: باید بین دانشگاه و صنعت یک همگرایی بیشتری صورت گیرد، چنانکه در بررسی که صورت گرفت چندین چالش در این راستا شناسایی‌شد که سهم کوچک شرکت‌های فناوری در صنعت نمونه آن بود.

قیصری گفت: سهم پروژه‌های مشترک شهرک علمی و تحقیقاتی با مجموعه‌های علمی و دانشگاهی ۴۰ درصد است درصورتی‌که باید ۵۸ درصد باشد.

وی یکی دیگر از چالش‌های پارک‌های علم و فناوری را بودجه کم آن دانست و افزود: بودجه پارک‌های علم و فناوری کشور زیر ۵۰۰ میلیارد تومان در سال است درحالی‌که یک دانشگاه علوم پزشکی سه برابر این میزان را دریافت می‌کند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اضافه کرد: از دیگر چالش‌های این مجموعه نبودسازمان‌دهی و توسعه دستگاه‌ها و شرکت‌هاست.

در ادامه این نشست استاندار اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان ۱۳ درصد از ظرفیت پژوهشگران کشور را در خود جای‌داده است و این در حالی است که منابع انسانی یکی از نیاز‌های توسعه شهرک‌های علمی و تحقیقاتی است.

سید رضا مرتضوی تصریح کرد: واقعیت این است که در دوران معاصر جز به علم وابسته نیستیم و جنگ اراده بر سر فناوری است و دشمن امروزه فقط از مرز‌ها عبور نمی‌کند بلکه جنگ فنّاوری برای بشر ایجا کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال حکمرانی ایران بر پایه فناوری هستیم، گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی درکنار دانشگاه صنعتی اصفهان قرارگرفته است و ارتباط با صنایع و جهت‌گیری شهرک علمی تحقیقاتی باید ییشتر باشد تا بتوان علم را هم به داخل و هم خارج کشور توسعه داد.

استاندار اصفهان شبکه‌سازی را حلقه گم شده صنعت دانست و افزود: ما در این زمینه هنوز فناور نشده‌ایم، زیرا چنین فرایندی برای صنعت تعریف‌نشده است.

شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور در محدوده اتوبان آزادگان خمینی شهر و جنب دانشگاه صنعتی اصفهان و در جوار شهرک‌های صنعتی استان واقع شده است.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.