شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

 ‍
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

از سرگیری صادرات نفت و گاز  ایران به افغانستان 

«سلیمان امیرخیل» رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران گفت: چند وقتی است که بنا به دلایلی صادرات نفت و گاز از ایران به افغانستان متوقف شده که در گفت‌وگویی که با مسئولان جمهوری اسلامی ایران داشتیم اعلام کردند از هفته آینده صادرات نفت از سر گرفته خواهد شد. گفته میشود جمهوری اسلامی ایران در اوج تحولات افغانستان مرزهایش به روی بازرگانان این کشور باز بوده و تجارت فعال با افغانستان داشته است.

رسیدن اولین محموله تجاری افغانستان به چین

ورود ۴۵ تن دانه کاج افغانستان به فرودگاه بین‌المللی شانگهای، نشان‌دهنده اولین گام‌های چین برای از سرگیری تجارت با افغانستان گفته میشود. ناظران چینی گفتند که این محموله بعنوان اولین تحویل از زمان به قدرت رسیدن طالبان به افغانستان میباشد و این تبادلات تجارتی در ۱۵ آگست پس از خروج عجولانه نیروهای آمریکایی می تواند راه را برای همکاری بیشتر بین بیجینگ و کابل هموار کند. با این وجود چین نیز اعلام کرده است که عجله در به رسمیت شناختن این گروه به حیث دولت مستقل ندارد.

تکمیل نیروی هوایی طالبان در افغانستان

قاری سعید خوستی سخنگوی وزارت امور داخله طالبان گفت: "ما در تلاش هستیم از نیروی هوایی دولت قبلی و متخصصانی که آنها داشتند استفاده کنیم و مطمئن شویم که همه آنها برمی گردند. بهترین سیاست برای ما این است که هر اداره ای که نیاز باشد، ما آن را داشته باشیم
با این حال هنوز مشخص نیست که چه مقدار از تجهیزاتی که طالبان از نیروی هوایی افغانستان گرفته اند، قابل استفاده است. طالبان ۹ پایگاه اصلی هوایی در سراسر کشور از جمله ولایات استراتژیک خوست، قندوز، مزارشریف و هرات را تصرف کرده بودند.

 همکاری طالبان با سازمان‌های جهانی برای حل بحران افغانستان 

دیوید بیزلی رئیس اجرائیه برنامه جهانی غذا در دیدار با «عبدالسلام حنفی» معاون نخست وزیر طالبان گفته است که برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان روی میکانیسم کار در بدل مواد خوراکی و کمک نقدی به نیازمندان توجه جدی صورت میگیرد
حنفی نیز در این دیدار متعهد شد که طالبان برای حل بحران افغانستان با همه سازمان‌های جهانی آماده همکاری است.
برنامه‌ جهانی غذا پیش از این اعلام کرده بود که برای جلوگیری از یک فاجعه‌ انسانی در افغانستان باید کمک‌های بشردوستانه فوری در این کشور افزایش یاید. با این وجود سازمان ملل از رسیدن چهارمین محموله صحی خود امروز در کابل خبر داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار