رئیس انجمن متخصصین رادیولوژی ایران شاخه خراسان، گفت: سرمایه گذاری در عرصه ارائه خدمات رادیولوژی نیاز به ایجاد سازو کار‌های حمایتی از سوی دولت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اکبر بهرامی‌فر رئیس انجمن رادیولوژی خراسان در آستانه روز جهانی رادیولوژی گفت: خدمات تشخیصی تصویربرداری مبنی بر تکنولوژی‌های های‌تک است. بدین معنا که دستگاه‌های ما مرتبا و در فواصل زمانی کم، باید بروزرسانی شوند از سوی دیگر استهلاک این دستگاه‌ها نیز مسئله‌ساز است بعد از آن هزینه‌های تعمیر و نگهداری عملا اجازه استفاده از این دستگاه‌ها را نخواهد داد.

او با اشاره به افزایش شدید قیمت دستگاه‌های تصویربرداری، افزود: قیمت این دستگاه‌ها با افزایش نرخ ارز افزایش قابل توجه یافته و مشمول ارز آزاد شد، اما نرخ خدمات ارائه شده نسبت به تمامی خدمات سنخیتی با میزان تورم و هزینه‌های تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها ندارد. حال آنکه دریافت‌های خدماتی از جمله مالیات و بیمه و... نرخ به روز یافته اند.


بیشتر بخوانید


رئیس انجمن رادیولوژی خراسان ادامه داد: باید اعتراف کرد که تجهیزات رادیولوژی کشور در حال حاضر سن تقریبی ۲۰ تا ۳۵ سال دارند؛ متاسفانه امروز ما دستگاه‌های فعال با قدمت ۴۰ ساله نیز داریم که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست برخی از دستگاه‌های ما آنالوگ هستند این در حالی است که افزایش شدید و غیرمتعارف قیمت تجهیزات تشخیصی قدرت راه‌اندازی کلینیک‌های جدید و مجهز را برای رادیولوژیست‌های جوان غیرممکن ساخته است، از اینرو دولت باید با حمایت‌های خاصی، چون اعطا وام‌های کم بهره و پرداخت یارانه برای ورود دستگاه‌های بروز و تجهیزات مورد نیاز دیگر، سرمایه گذاری در حوزه ایجاد و توسعه مراکز تشخیصی تصویربرداری را تسهیل سازد.

بهرامی‌فر در خصوص توزیع جغرافیایی و سرانه دسترسی عموم مردم به خدمات تشخیصی تصویربرداری در سطح کشور بیان کرد: ما در این زمینه از استاندارد‌های جهانی شاید بدون ضابطه جلوتر هستیم به عنوان مثال بر اساس آمار‌های اخیر فرانسه با جمعیت تقریبا نزدیک به جمعیت ایران، تعداد یک سوم دستگاه‌های ام. آر. آی موجود کشور مارا در اختیار دارد آیا سیستم بهداشت و درمان آن‌ها بی اطلاع است؟ مسلما این تصمیمات علمی و غیر سیاسی بوده، ولی متاسفانه باز هم شاهد درخواست‌های متعدد فلان شهر ۵۰ هزار نفری با مثلا ۵ تا ۱۰ بیمار در روز برای خرید دستگاه‌های تصویربرداری و ارائه این خدمات به صورت دولتی در آن شهر هستیم. در حالیکه در کنار هزینه خرید دستگاه، هزینه‌های تعمیر نگهداری آن، جذب پرسنل و پزشک متخصص را که برآورد کنیم می‌بینیم به صرفه‌تر این است که بیماران و لو شده با استفاده از خدمات دولتی با آمبولانس به یک مرکز تصویربرداری در شهر نزدیک منتقل شوند که بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

او تصریح کرد: رادیولوژیست‌های ما با وضعیت نگران کننده‌ای در حوزه پشتیبانی دستگاه‌ها و تجهیزات روبرو هستند این موضوع واقعا معضل بزرگی شده است با وجود تحریم‌ها برای خرید یک قطعه کوچک، مجبوریم با ده‌ها مانع و چالش و با چندین برابر قیمت واقعی، قطعه مورد نیاز را وارد کنیم تا بتوانیم دستگاه را تعمیر و به چرخه خدمت بازگردانیم.

رئیس مجمع انجمن‌های تخصصی پزشکی خراسان رضوی در خصوص نحوه سنجش تورم وارده به خدمات پزشکی اظهار کرد: ما در واقع دچار اپیزود وحشتناک در آمار‌ها هستیم. سازمان برنامه و بودجه میزان درصد تورم وارده به تجهیزات پزشکی را بالای ۵۰۰ درصد اعلام می‌کند در حالی که بانک مرکزی میانگین نرخ تورم را در نظر می‌گیرد و در این میان نرخ تعرفه خدمات پزشکی بر اساس تصمیم وزارت بهداشت بدون کارشناسی واقعی تعیین می‌شود.

بهرامی‌فر تاکید کرد: در دنیا اصل بر پیشگیری است، سرمایه‌گذاری در پیشگیری و افزایش سرانه سلامت راه حل نجات سیستم بهداشت و درمان ما است، سونوگرافی غربالگری مادران باردار، تشخیص زودهنگام سرطان پستان و مواردی از این دست هزینه تحمیلی بر سیستم بهداشت و درمان نیستند این اقدامات سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند اما متاسفانه باید بگویم ما در این رابطه هوشمندانه وارد میدان نشده ایم.

 

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.