شهردار کرمان گفت: با راه‌اندازی سامانه «مردم‌شهر» و انتخاب افراد شایسته، دیگر روابط سیاسی و شخصی در انتصابات ملاک نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،سعید شَعرباف شهردارکرمان ، در جلسه‌ای که با حضور جمعی از مدیران شهرداری به منظور معرفی سامانه ارتباط مردمی «مردم‌شهر» برگزار شد، با اشاره به اینکه در راستای شهرداری الکترونیک، موضوع «شهروندسپاری» را در پیش گرفته‌ایم، گفت: ارتباط سیستمی با مردم در حوزۀ فرآیند‌های شهرسازی و اداری، بخش اصلی و کارکردی شهرداری است.

او با بیان اینکه عملکرد این حوزه به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان برمی‌گردد و بخشی از خدمات حوزه‌های مختلف ازجمله خدمات شهری نیز قابلیت الکترونیکی‌شدن را دارد، افزود: این قابلیت در حوزۀ حمل‌ونقل عمومی نیز قابل اجراست.

شهردار کرمان با تأکید بر اینکه در سامانه‌های شهری بعضی از فرایند‌ها باید خلاصه شود تا نیاز به مراجعه حضوری به حدااقل ممکن برسد، گفت: این امکان به لحاظ ساختاری، رضایت اجتماعی ایجاد می‌کند.

شعرباف افزود: هرچند در حال حاضر، مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ در مورد معضلات شهری نظرات خود را بیان کنند، اما در فاز بعدی، عملکرد و نحوۀ پاسخ دادن به مردم تغییر پیدا می‌کند و محدودیت‌های پیشِ رو برداشته می‌شود.

شهردار کرمان در ادامه، ضلع مکمل ارتباط با «سامانه ۱۳۷» را «سامانه ارتباط مردمی مردم‌شهر» دانست و گفت: این سامانه نقش ارتباط مستقیم مردم با شهردار و تیم‌های تخصصی در امور غیرجاری را برعهده دارد.

شَعرباف با بیان اینکه با تغییر شهردار، فضای عمومی منتظر تغییر در انتصابات است، افزود: در این انتصابات هر چند رأی شهردار و تیم‌های تخصصی ملاک است، اما در بسیاری از موارد داده‌های مردم و تیم‌های تخصصیِ خارج و داخل مجموعه شهرداری نیز مهم تلقی می‌شود.

او با تأکید بر اینکه دیگر روابط سیاسی و شخصی در انتصابات ملاک قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: مردم و کارشناسان می‌توانند افراد متخصص را معرفی کنند و در ادامه، اظهار نظر و پیشنهاد‌های آن‌ها بررسی می‌شود تا فضای عادلانه‌ای برای انتصابات ایجاد شود،در سامانه «مردم‌شهر»، مردم می‌توانند وارد سامانه شده و گزینه‌های پیشنهادی خود را ارایه دهند.

شعرباف با بیان اینکه پیشنهادات ارایه‌شده به‌طور مستقیم در اختیار تیم ارزیابی شهرداری قرار می‌گیرد، گفت: در این فضای عادلانه هر شخص می‌تواند خود یا دیگری را به‌عنوان فرد مناسب انتخاب کند.

جلسه شهرداری

او اظهار کرد: فاز اول انتصابات از طریق سامانه «مردم‌شهر» در بازه زمانی حداکثر یک‌هفته‌ای ایجاد می‌شود و با اطلاع‌رسانی واحد ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرمان، تا یک هفته در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

شهردار کرمان با تأکید بر اینکه هر شخصی که دغدغۀ توسعه و پیشرفت شهر کرمان را داشته باشد، می‌تواند با معرفی افراد شایسته، سهمی در توسعه و آبادانی شهر داشته باشد، گفت: اطلاعاتی که افراد درسامانه ثبت می‌کنند، کاملاً مخفی خواهد ماند.

شعرباف با اشاره به این مطلب که فراوانی معرفی افراد تاثیری در انتصاب ندارد، افزود: بعد از فرایند یک‌هفته‌ای، اسامی وارد کمیته ارزیابی خواهد شد و کمیته براساس شاخص‌های مشاغل و صلاحیت‌ها، افراد را رتبه‌بندی خواهد کرد.

او بخش دیگر این سامانه را مربوط به اعلام شکایات، انتقادات و گزارش‌گری فساد‌های مربوط دانست و ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این بخش، این است تا هر شخصی که به هر نحو ادعا دارد در سیستمی فساد رخ داده، بتواند براساس اسناد و مدارک، کشف فساد کرده باشد و بدون ترس و واهمه آن را اعلام کند.

شهردار کرمان بیان کرد: داده‌ها به‌صورت امن حفاظت می‌شود و براساس آیین‌نامه‌ای که در شورای اسلامی شهر مورد تصویب قرار می‌گیرد، شخص معرفی‌کننده که توانسته از طروق مختلف در سیستم اداری کشف فساد کند، تشویق می‌شود.

شعرباف افزود: این سامانه با شکل‌گیری انتصابات و گزارش‌گری شروع می‌شود و آرام آرام با ترکیب فرایند‌ها و قابلیت‌های دیگر، نقشۀ سامانۀ شفافیتِ مدنظر مدیریت شهری را تشکیل می‌دهد.

او گفت: در حال حاضر، سامانه شفافیت بر مبنای انتشار آزاد اطلاعات تشکیل شده، اما وجود الگوی تعاملی در کنار اطلاعات قابل انتشار، به تشکیل سامانه جامع شفافیت کمک می‌کند.

او سامانه «مردم‌شهر» را سنگِ بنای خوبی برای ارتباط با مردم دانست و افزود: داده‌ها، پیشنهاد‌ها و شکایات به‌طور مستقیم در اختیار شهردار و تیم ارزیابی قرار می‌گیرد.

شعرباف با بیان اینکه در مواردی که گزارش احتمالی مربوط به شکایت از شخص شهردار باشد، مجموعه حراست و بازرسی به آن دسترسی داشته و امکان پیگیری موضوع نیز وجود دارد، افزود: بنابراین، امکان اعلام نظر درخصوص بالاترین رده مدیریتی نیز در این سامانه دیده شده است.

شهردار کرمان همچنین با اذعان به لزوم پویایی مجموعه ۱۳۷، تأمین نیروی انسانی و افزایش تیم‌های عملیاتی را جهت توسعه فعالیت‌ها و پیگیری‌ها مهم دانست و گفت: در این سامانه قصد داریم سوالات و نظرات تخصصی مردم در موضوعات مختلف شهری را به کارشناسان ارجاع دهیم.

او بیان کرد: از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان درخواست کردیم زیرساخت سامانه ۱۳۷ با امکان ویژه را فراهم کند.

شهردار کرمان با بیان اینکه سوالات مردم به‌طور مستقیم در بازه کمتر از یک هفته به کارشناسان رسمی هر موضوع در شهرداری ارجاع داده خواهد شد، تأکید کرد: کارشناسان نیز باید دو تا سه ساعت در هفته را به پاسخ دادن به سوالات مردم اختصاص دهند.

او گفت: به‌زودی سامانه ۱۳۷ با شکل و فرایند جدید در خدمت شهروندان عزیز کرمانی خواهد بود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام لطفا به داد دانشجويان خوابگاه گلستان دانشگاه علوم پزشكي شهيد باهنر كرمان برسيد كه پر شده از سگهاي ولگرد و آلودگي و سر و صدا و خطر مخصوصا در شب تو رو به حق خدا مهمان نوازي كنيد و به داد اين عزيزان برسيد خواهشمنديم
آخرین اخبار