بماندشتی با بیان اینکه بیماری آنتروتوکسمی معمولا منجر به مرگ دام می‌شود، برای جلوگیری از ابتلای دام ها به این بیماری، توصیه هایی به دامداران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بماندشتی، رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: بیماری آنتروتوکسمی یکی از بیماری‌های رایج در بین بز و بزغاله‌ها است که با علائم اسهال شدید، تشنج، زمین گیر شدن و ترشح بزاق همراه است.

او با بیان اینکه در فصل پاییز و بهار با توجه به تغییرات آب و هوایی و نوع پوشش گیاهی، دام‌ها در معرض ابتلا به بیماری آنتروتوکسمی قرار دارند،  افزود: با جلوگیری از تغییر سریع جیره غذایی حیوانات و جلوگیری از پرخوری حیوانات به خصوص علوفه‌های سبز و پرآب و واکسیناسیون دام با واکسن آنتروتوکسمی می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد.

بماندشتی با اشاره به اینکه حیواناتی که ظاهرا سالم هستند واکسینه شوند، بیان کرد: از واکسیناسیون دام‌های تب دار و یا مبتلا به بیماری‌های کرمی اجتناب شود؛ زیرا این دام‌ها به خوبی به واکسن پاسخ نمی‌دهند؛ چرا که سیستم ایمنی آن‌ها ممکن است ضعیف باشد.

او  با اشاره به اینکه این بیماری هنگام پرواربندی گوسفندان نیز ایجاد می‌شود، افزود: دامداران باید برنامه ریزی مناسب برای تزریق این واکسن را  در فواصل ۶ ماه داشته باشند و حتما در اواخر دوره آبستنی نسبت به تزریق این واکسن در ۲ نوبت و به فاصله زمانی ۲ هفته اقدام کنند تا بره‌های متولد شده از مادران علیه این بیماری ایمن باشند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.