به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان امروز در مراسم آغاز به کار دومین همایش ملی «برنامه درسی و اشتغال» که به میزبانی دانشگاه اصفهان و از طریق فضای مجازی برگزار شد، گفت: دانشآموخته دانشگاهی با شاخصهای بالای اشتغال پذیری بهعنوان نیروی کار برای جامعه و اقتصاد کشور بشمار میآید به همین دلیل نقش دانشگاهها در اشتغال پذیری دانشجویان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی تأکید کرد: دانشگاهها نباید برنامههای آموزشی خود را فقط به درسهای اختصاصی محدود کنند بلکه لازم است دانشجویان را به آموزههای اشتغال پذیری مجهز کنند تا آنها پس از دانشآموختگی، فرد مفیدی برای جامعه باشند و نقش فعالی ایفا کنند.
رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دانشآموخته دانشگاهی که مهارتهای اشتغال پذیری را کسب کرده باشد دارای قدرت شناسایی مساله، حل مساله و سازماندهی آن است، گفت: برنامه درسی یکی از ابزارهای مهم برای اشتغال پذیری دانشجویان است به همین دلیل دانشگاههای کشور باید در جهت تدوین سرفصلهای درسی برای تقویت مهارت اشتغال پذیری در کنار آموزش درسهای تخصصی، اقدام کنند.
طالبی برگزاری این همایش را مقدمهای برای اقدام دانشگاهها در این زمینه دانست و اضافه کرد: همچنین لازم است این باور در بین مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران ما ایجاد شود و لزوم کسب مهارت اشتغال پذیری دانشجویان در دانشگاهها را بپذیرند تا بتوانند برنامههای متناسب با آن را پیاده کنند.
وی آموزش استادان دانشگاه را برای آمادهسازی آنها جهت پیادهسازی برنامههای درسی جدید باهدف افزایش مهارت اشتغال پذیری دانشجویان ضروری دانست و اظهار داشت: دانشگاه اصفهان آمادگی خود را برای اقدام در این مسیر اعلام میکند.
دبیر علمی دومین همایش " برنامه درسی و اشتغال نیز در این مراسم گفت: برنامه درسی بهمنزله قلب نظام آموزشی حائز مرتبه بالایی است و باید به پرورش فضیلتهایی مانند خداباوری، صداقت، دقت، خلوص و مهارتهای اشتغال پذیری منجر شود.
محمدرضا نیلی افزود: این همایش باهدف توجه به تحول در برنامه درسی آموزش عالی کشور در جهت اشتغال پذیری دانشجویان در چهار نیمروز در ۲ هفته متوالی برگزار میشود.
نیلی اظهار داشت: در این همایش، ۹ سخنرانی علمی، ۶ مقاله منتخب و سه نشست تخصصی برگزار میشود که چهار تن از سخنرانان از خارج کشور ازجمله از استرالیا و ایرلند هستند.
پروفسور پیتر مک ایلوین از استرالیا نیز در این رویداد علمی در سخنرانی خود با موضوع همسویی خدمات شغلی و آموزش عالی در استرالیا به حمایت اجتماعی در جهت اشتغال پذیری دانشجویان تأکید کرد و گفت: ما هنوز متخصصان چندانی درزمینهٔ رشد مسیر شغلی دانشجویان نداریم که باید برای رفع آن برنامهریزی شود.
به گفته وی تحقیقات انجامشده در استرالیا نشان میدهد برنامههای درسی تدوینشده در جهت مسیر شغلی و مشاورهها، اثربخشی زیادی در اشتغال پذیری دانشجویان داشته است.
دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال باهدف بررسی نقش برنامههای درسی در اشتغال پذیری دانشجویان، رسالت دانشگاهها در اشتغال پذیری، آشنایی باتجربههای جهانی در این زمینه و کاربرد آموزههای دانشگاهی در دنیای کسبوکار آغاز شد.
این رویداد علمی از ۱۸ تا ۱۹ و از ۲۵ تا ۲۶ آبان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام