شهردار شیراز با تاکید بر لزوم ایجاد فضای شفافیت در شهرداری این کلانشهر بر مبنای داده کاوی، گفت: تا زمانی که شاهد ورود پستوخانه‌هایی در شهرداری هستیم، شاهد عینیت یافتن شفافیت در این مجموعه نخواهیم بود.

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید احسان اصنافی در جلسه هم اندیشی اصحاب رسانه که با موضوع "نقش رسانه در توسعه کلانشهر شیراز" برگزار شد، بیان کرد: امروز شفافیت در شهرداری یعنی اینکه وضعیت املاک گم شده شهرداری مشخص و سیستم حوزه حقوقی به بخش املاک ورود کند.

او تصریح کرد: در بخشی از شهرداری شیراز شاهد شکل گیری تاریکخانه‌هایی هستیم و وقتی به نحوه بایگانی کردن اسناد در سال‌های گذشته نگاه می‌کنیم، متعجب می‌شویم.

شهردار شیراز با بیان اینکه شفافیت به جای اسم باید در عمل جاری شود، خاطرنشان کرد: تبدیل اطلاعات به داده باید برای بهره برداری شفافیت در دستور کار قرار گیرد.

اصنافی با اشاره به اینکه رسانه را زبان گویای بین شهرداری و شورا و مردم در یک مسیر دو طرفه می‌دانم، گفت: رسانه به عنوان بازوی توانمند شورا و شهرداری باید انتقال دهنده مطالبات مردم به شهرداری و بالعکس باشد.

او با بیان اینکه کانال ارتباطی رسانه‌ها به صورت مستقیم با شخص شهردار مکاتبات ارسالی خواهد بود، گفت: با دقت و تحت نظر یک تیم کارشناسی مباحث و نکات اعلام شده با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شهردار شیراز، از برگزاری جلسات متعدد پیرامون بررسی موانع صدور پروانه الکترونیکی اشاره کرد و گفت: تلاش داریم فرآیند‌ها را در این بخش هوشمندسازی و کوتاه کنیم تا زمان مراجعه مردم و مهندسان ناظر کاهش یابد.

اصنافی همچنین در واکنش به برخی انتقادات نسبت به انتصابات انجام شده در مجموعه شهرداری شیراز گفت: فرآیند انتصابات با اخد استعلام از دستگاه‌های ناظر و امنیتی همراه است و با دقت خاصی دنبال می‌شود، اما بالاخره هر انتصابی حرف و حدیث‌هایی هم دارد، در عین حال ملاک ما توانمندی فرد و پاسخ استعلام مثبت نهاد‌های امنیتی و نظارتی است.

او همچنین در خصوص بحث تعیین تکلیف کمربندی شیراز، گفت: اول اینکه این کمربندی معارض دارد و هنوز حقوق مالکانه املاک مورد مسیر در این محور پرداخت نشده است، لذا در صورت انتقال کمربندی از مسکن و شهرسازی به شهرداری باید پاسخگوی مطالبات این معارضین باشیم.

شهردار شیراز عنوان کرد: از سوی دیگر هنوز مسیر جایگزین برای کمربندی تعریف نشده و تا زمانی که کمربندی شمال شرق شیراز افتتاح نشود، نمی‌توان از کمربندی فعلی به صورت معبر شهری استفاده کرد.

اصنافی ادامه داد: همچنین بحث تغییر کاربری در حریم کمربندی مطرح شده است که اعتقاد داریم کمربندی فعلی نیازمند مسیر کندرو است، لذا باید فریاد بزنیم تغییر کاربری در حریم کمربندی نباید انجام شود.

شهرار شیراز تصریح کرد: با تغییر نام کمربندی مشکل ایمنی این محور حل نخواهد شد.

اصنافی در خصوص ایجاد طرح های جاذب و گردشگری بر روی رودخانه خشک هم گفت: در بحث این رودخانه با دوگانگی مالکیت رو به رو هستیم. امروز شرکت آب منطقه‌ای فارس از ما اجاره کنارگذر‌ها را می‌خواهد، بنابراین در این فضا با چه رویکردی برای این رودخانه بر روی این طرح بگذاریم؟

تدوین سند چشم انداز ٤ ساله شورای شیراز

رئیس شورای شهر شیراز، از تدوین سند چشم انداز ٤ ساله شورای ششم این کلانشهر خبر داد و گفت: این سند در قالب ٧٧ بند تعریف شده و در ابعاد مختلف، مباحث توسعه شهری، فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، اقتصادی را در بر می‌گیرد.

مهدی طاهری، مهمترین رویکرد این سند را کنار هم قرار گرفتن همه دستگاه‌ها همراه با نگاه‌های سلبی و ایجابی دانست و گفت: نباید به شهر صرفا نگاه کالبدی داشته باشیم.

او تلاش برای دستیابی به مدیریت واحد شهری تعامل محور، چابک سازی سازمان‌های شهرداری، معماری سازمانی شورا و شهرداری، برنامه ریزی برای سالمندان و افراد دارای شرایط خاص، حمایت از سازمان‌های مردم نهاد، احیاء و ارتقای نظام محله محوری با ترویج سبک زندگی اسلامی، توانمندسازی افراد و اقشار آسیب پذیر، توجه به بافت‌های مذهبی و میراثی، توسعه سند گردشگری، گسترش فرهنگ نقد و نقدپذیری در حوزه مدیریت شهری، تکریم بی منت مردم، ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، پیگیری طرح جامع باغ‌ها، توجه به بافت‌های فرسوده شهری، انسجام بخشی به کانون‌های فرهنگی اجتماعی و تلاش برای ارتقای سطح اعتماد عمومی را از جمله رویکرد‌های سند چشم‌انداز توسعه شهر شیراز عنوان کرد.

رئیس شورای شهر شیراز تاکید کرد: تمام رؤسای کمیسیون‌ها باید برنامه ریزی‌های خود را متناسب با این رویکرد برای چهار سال آینده ارائه کنند.

طاهری اظهار کرد: برای اینکه شهر صرفا کالبدمحور نباشد، باید به ترویج فرهنگ و ارزش‌های انقلابی حرکت کنیم در غیر این صورت صرف توسعه کالبد شهری ارزشی نخواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین خواستار ایجاد شرایطی برای ایجاد فضای مشارکت عمومی در بستر شورا شد و گفت: جلسه برای جلسه نمی‌خواهیم و باید ببینیم در این چهار سال چکار باید کرد و چکاری می‌توانیم انجام دهیم؟

در این جلسه، شماری از مدیران مسئول، سردبیران، خبرنگاران و دیگر فعالان رسانه، به طرح دیدگاه‌ها، نقطه نظرات، انتقادات و ارائه پیشنهاد‌های خود پیرامون نحوه بهبود تعامل مجموعه مدیریت شهری با رسانه پرداختند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار