شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

طالبان دادگاه نظامی ایجاد کرد
انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان گفته که این دادگاه براساس دستور ملاهبت‌الله آخوندزاده، فرمانده این گروه ایجاد شده، تا شکایات، دعواها و عرایض علیه مسئولان و منسوبین ارگان‌های سه‌گانه‌ی امنیتی این گروه را ثبت، بررسی و فیصله‌های شرعی در مورد آن‌ها صادر کند.
او افزوده که فیصله‌ این دادگاه پس از تأیید دادگاه‌های سه‌گانه و رئیس طالبان تطبیق می‌شود.

3 کودک در غور زخمی شدند
منابع مردمی در غور می‌گویند که در نتیجه‌ انفجار ماین جاسازی‌شده طالبان در این ولایت، ۳ کودک زخمی شده‌اند. به گفته منابع، این ماین در روستای تسرقی در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور انفجار کرده است.
به‌گفته‌ آنان، وضعیت دو کودک زخمی وخیم است و دست یک کودک دیگر نیز قطع شده است. گفتنی است طالبان تاکنون در این باره موضع گیری نکرده است.

توزیع مصارف عروسی‌ به نیازمندان در هرات
عزت صمیم و ملکه افضلی زوج جوان هراتی، در صحبت با رسانه ها گفتند که با ۶۰ هزار افغانی، نیازهای اولیه‌ ۲۰ خانواده‌ نیازمند را خریداری کرده‌ و به شمار زیادی از افراد فقیر در سطح شهر هرات صبحانه توزیع کرده است.
آنان از جوانان دیگر نیز خواستند که در شرایط بد اقتصادی کنونی، به‌جای مصارف هنگفت، دست نیازمندان را بگیرند.

اجازه حمل سلاح به بازرگانان
وزارت داخله طالبان می‌گوید، بعد از حل مسائل تکنیکی، اجازه حمل اسلحه را برای بازرگانان ملی صادر خواهد کرد. سعید خوستی، سخنگوی این وزارت در اعلامیه ای گفته، این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که شماری از بازرگانان، نگرانی‌ها و شکایاتشان را در مورد امنیت در میان گذاشتند.
این دستور طالبان در حالی صادر می‌شود که با تسلط آنها بر افغانستان، بسیاری از بازرگانان، محافظان امنیتی شان را از کار اخراج کرده اند.

خروج 329 شهروند جرمنی از افغانستان 
وزارت امور خارجه جرمنی اعلام کرده که ۳۲۹ شهروند این کشور، کارمندان محلی و خانواده‌هایشان، در اولین پرواز مستقیم چارتر، افغانستان را ترک کرده اند. به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه جرمنی از قطر به خاطر ایجاد زمینه مصون برای این پرواز، تشکر کرده است.
با تسلط طالبان در ماه آگست بر افغانستان تاکنون، حدود ۱۲۵ هزار تن از افغانستان خارج و به کشورهای خارجی مهاجرت کرده است. 

برگزاری مسابقات فوتبال جام امن در کابل 
فدراسیون فوتبال افغانستان اعلام کرده که در پی برگزاری مسابقات فوتبال جام امن در کابل در نخستین بازی، امروز ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه، بین تیم‌های اباسین سَپِی و میوند اَتَلان آغاز شده و در مسابقه دوم، ساعت ۲:۱۰ دقیقه بعد از ظهر، سیمرغ البرز در برابر شاهین آسمایی به میدان خواهد رفت.
در سلسله مسابقات فوتبال جام امن، دیروز نیز دو مسابقه صورت گرفت که شاهین آسمایی و طوفان هریرد باهم مساوی شدند، اما سیمرغ البرز بر عقابان هندوکش پیروز شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.