وزارت خارجه چین اعلام کرد مقامات دو کشور در تلاش هستند تا شرایط دیدار مجازی روسای جمهور دو کشور را فراهم کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تله تریدر، وانگ ونبین،  سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) اعلام کرد که مقامات پکن  در حال گفتگو و ارتباط نزدیک با مقامات واشنگتن برای تدارک دیدار مجازی بین شی جین پینگ و جو بایدن روسای جمهور دو کشور هستند.

تله تریدر به نقل از خبرگزاری شینهوا نوشت: وانگ ونبین، ابراز امیدواری کرده که طرف آمریکایی با چین همکاری کند تا این نشست موفقیت آمیز باشد و روابط چین و آمریکا به مسیر درست و توسعه پایدار بازگردد.

گزارش‌ها در روز پنج‌شنبه مدعی شدند که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین قرار است از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای افتتاح بازی‌های المپیک زمستانی در پکن در ماه فوریه دعوت کند.

این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید و سفارت چین در واشنگتن از تایید اینکه آیا دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی هفته آینده برگزار می‌شود یا خیر، خودداری کردند.

تبادلات دیپلماتیک ستیزه جویانه آمریکا با چین در اوایل دولت بایدن متحدان واشنگتن را عصبانی کرد و مقامات آمریکایی معتقدند تعامل مستقیم با رئیس جمهور چین، بهترین راه برای جلوگیری از پیش رفتن روابط بین این دو اقتصاد بزرگ جهان به سمت درگیری است.

دو طرف پس از مذاکرات ماه گذشته در شهر زوریخ سوئیس بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و یانگ جیچی دیپلمات ارشد چین اعلام کردند در خصوص برگزاری دیدار مجازی بین بایدن و شی قبل از پایان سال، به توافق اصولی رسیده اند.

مسائل زیادی در این نشست مطرح خواهد شد. واشنگتن و پکن در مورد موضوعاتی از منشاء همه‌گیری کرونا گرفته تا زرادخانه هسته‌ای در حال گسترش چین اختلاف دارند، اما تیم بایدن تاکنون در خصوص دستیابی به نتایج مشخص، انتظارات چندانی نداشته است.

با این حال، دولت بایدن گفته است پیش از این نشست، درباره توافق بر سر کنسولگری‌ها صحبتی نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار