افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت در کلانشهر مشهد از نیازهای مردم و دغدغه های شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان رضوی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، افزایش روزافزون وسایل نقلیه احداث جایگاه‌های جدید عرضه سوخت در مشهد را ضروری می‌سازد به‌طوریکه در محدوده بولوار  وکیل آباد این شهر از ورودی طرقبه تا میدان شریعتی جایگاه عرضه سوخت وجود ندارد در حالی که این مسیر پرتردد بوده و جای خالی جایگاه عرضه بنزین و سی.ان.جی مشهود است.

همین نیاز در بولوار قرنی مشهد نیز وجود دارد و از حرم مطهر رضوی تا میدان فردوسی جایگاهی وجود ندارد و در مسیر میدان فردوسی به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) فقط یک جایگاه عرضه سوخت بنزین فعال است.

با توجه به زائرپذیر بودن شهر مشهد، وجود مراکز گردشگری و تفریحی در مسیر مشهد به طرقبه و شاندیز و تردد خودروهای بسیار در این مسیر لزوم جانمایی و احداث جایگاههای جدید سوخت در این شهر ضروری است.

علی اصغر اصغری مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی در این باره گفت: این شرکت شهرستان های مشهد، چناران، کلات، بینالود، فیروزه، نیشابور، فریمان، قوچان، تربت‌جام، تایباد، درگز و سرخس را زیر پوشش دارد و دیگر شهرستان های خراسان رضوی زیر پوشش خدمات ۲ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه و سبزوار هستند.

او افزود: هم اکنون ۱۳۷ جایگاه عرضه بنزین و ۱۳۸ جایگاه سوخت سی.ان.جی در این منطقه فعال است که ۶۲ جایگاه بنزین و ۷۸ جایگاه سی.ان.جی در شهر مشهد است.


 بیشتر بخوانید


مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی ادامه داد: ۵۰ مجوز نیز برای احداث جایگاه عرضه سوخت صادر شده که سه جایگاه سوخت سی.ان.جی و هفت جایگاه بنزین مربوط به مشهد است.

اصغری بیان کرد: تا پایان امسال نیز دستکم پنج جایگاه در نیشابور، سرخس، قوچان و مشهد به بهره برداری می‌رسد.

او با بیان اینکه با احداث هر جایگاه سوخت با ۲ سکو ضمن کاهش ترافیک و کاهش هزینه های صرف وقت در جایگاه‌ها، دستکم برای ۱۵ نفر بطور مستقیم شغل ایحاد می‌شود تصریح کرد: برای مناطق مرکزی شهر مشهد از جمله وکیل آباد، بولوار قرنی و بولوار سجاد  بیشترین نیاز به جایگاه سوخت احساس می شود.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی تاکید کرد: از متقاضیان دارای زمین مناسب برای سرمایه گذاری در این زمینه استقبال نموده و درخواست متقاضیان در اسرع وقت در کمیته های مربوطه از نظر فنی و عملیاتی رسیدگی خواهد شد.

اصغری اظهار کرد: توسعه جایگاه های عرضه سوخت از برنامه‌های این شرکت است و در این راستا از ساخت جایگاه توسط بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

او افزود: به منظور هماهنگی و ارتقای کیفیت خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات احتمالی نیز جلسات هفتگی با حضور مسوولان و انجمن صنفی جایگاهداران عرضه فرآورده های نفتی و انجمن صنفی جایگاهداران CNG استان برگزار می‌شود.

فعالیت شبانه روزی جایگاه‌های عرضه سوخت 

با توجه به هزینه های بسیار احداث، نگهداری و سرویس‌های دوره ای جایگاه‌های عرضه سوخت، جایگاهداران با مشکلاتی در ارتباط با فعالیت خود روبرو هستند و نیازمند حمایت می‌باشند.

محمدرضا بهاری نائب رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران خراسان رضوی در این باره گفت: ما یک صنف شبانه روزی هستیم و در تعطیلات نیز تعطیلی نداریم. این شغل با توجه به سروکار داشتن با مواد آتش زا، بسیار حساس و نیازمند ایمنی زیاد است. 

او با بیان اینکه در این منطقه مشکلی نداریم و ارتباط و همکاری بسیار خوب با مسئولان و مدیران شرکت پخش منطقه داریم افزود: مشکلات ما سراسری بوده و از جمله آن برقراری حق العمل جایگاهداران است که سالیان سال بر آن پافشاری می‌کنیم.

نائب رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران خراسان رضوی ادامه داد: ۱۶ سال است در این عرصه فعال هستم و ساخت جایگاه و نگهداری و هزینه های جانبی آن سنگین و نیازمند سرمایه زیاد است. هزینه و تهیه قطعات دستگاه‌ها دلاری است.

بهاری بیان کرد: برای برقراری حق العمل جایگاهداران اعلام کردیم کارشناسان بی‌طرف و منصف از جمله در مرکز پژوهش‌های مجلس در این ارتباط نظر بدهند.

او تصریح کرد: در سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی مصوب کرد نظام کارمزدی به حق العمل تغییر کند و تعیین حق العمل و افزایش آن بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی باشد که این مصوبه از سال ۹۸ اجرایی شد اما میزان آن کارشناسی نیست و بطور ناقص و غیرمنصفانه اجرا می‌شود.

نائب رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران خراسان رضوی تاکید کرد: علاوه بر مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت می‌کنیم و اجازه دریافت آن را از مصرف کننده نهایی نداریم در حالیکه در بیشتر فروشگاه‌ها فروشنده ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت می‌کند. حتی خودروهای سوخت رسان سیار هم مالیات ارزش افزوده را از مصرف کننده نهایی دریافت می‌کنند.

بهاری میزان حق تبخیر را از دیگر مشکلات جایگاه‌داران برشمرد و اظهار کرد: در خصوص تبخیر فرآورده‌های جدید بخصوص در تابستان میزان حق تبخیر بر مبنای ۲۵ سال قبل است در حالیکه نوع و کیفیت فرآورده‌ها تغییر کرده است و این موضوع نیازمند بازنگری است.

او افزود: در سوخت بنزین سوپر نیز که هم فروش آن کمتر و هم تبخیر آن بیشتر است حق العمل آن با بنزین معمولی یکسان است. حق العمل بنزین آزاد و معمولی نیز یکسان است در حالیکه پیش از این متفاوت بود. حق العمل باید منصفانه باشد و بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی هر سال افزوده شود.

نائب رئیس انجمن صنفی جایگاهداران خراسان رضوی ادامه داد: از وزیر جدید نفت و مدیر عامل جدید درخواست داریم ما را هم ببینند. این صنف در دوران شیوع کرونا هم به صورت شبانه روزی فعال بود و در تهیه لوازم مصرفی مقابله با کرونا نیز از جیب خود هزینه کردیم و در این زمینه نیز هیچ حمایتی نشدیم لذا با توجه به هزینه بسیار که در این زمینه انجام می‌شود نیازمند حمایت بیشتری هستیم.

وی گفت: در سطح منطقه همکاری بسیار نزدیک با مدیران و معاونان شرکت پخش فراورد های نفتی داریم و در ماجرای اخیر نقص فنی جایگاهها که در کشور رخ داد نیز خراسان رضوی نخستین منطقه ای بود که به مدار فعالیت بازگشت که از مسوولان شرکت پخش منطقه قدردانی می‌کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
تعداد پمپ بنزین ها واقعا تو مشهد کمه