اکبری گفت: در سال بیش از ۸۰ هزار گونه حیوان زیر چرخ ماشین‌ها کشته می شوند ونتوانستیم در مناطق آزاد یوز ها را حفظ کنیم.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،اکبری سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی در نشست خبری که امروز برگزار شد گفت: ۱۱/۶ دهم درصد مناطق کشور حفاظت شده هستند، اما ۷۰ درصد دیگر مناطق که گونه‌ها در آن زندگی می‌کنند مناطق آزاد هستند.

وی با بیان اینکه در سال بیش از ۸۰ هزار گونه حیوان زیر چرخ ماشین‌ها کشته می شوند،گفت:ما نتوانستیم در مناطق آزاد یوز ها را حفظ کنیم، آن‌ها در مناطق آزاد با گونه‌های دیگر روبرو می‌شوند یا مورد شکار قرار می‌گیرند که برای مقابله با آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

اکبری افزود:در کشور هزاران کشاورز داریم که در مواردی توسط پلنگ گراز کل بز و ... مورد آسیب قرار می گیرند، مثلا کسی که باغ دارد یا گله دارد مورد حمله و آسیب قرار می گیرد که برای جلوگیری از این موضوع خودشان یوز ها را شکار می‌کنند یا شکارچی استخدام می‌کنند یا برخی بخاطر فقر شکار می‌کنند.

اکبری گفت: بر اساس آمار در طول سال بین ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ لاشه حیوانات حیوانات پیدا می شود.

وی افزود:در کشور ۲۰۰ هزار راس گونه‌های برجسته وجود دارد که تا کنون افزایش جمعیت نداشتیم که فقط بخش کوچک آن توسط گرگ و پلنگ شکار می‌شوند.

وی در مورد آمار طاعون نشخوار کنندگان گفت: در سال ۹۹ در ۸ منطقه ۷۰۰ راس تلفات و امسال ۳۳۰ راس در ۱۰ منطقه تلفات داشتیم، قطعا تلفات بیشتر از این است که این تعداد را فقط بر اساس لاشه‌هایی که همکاران ما آن‌ها را پیدا کردند به این عدد رسیدیم.

اکبری در مورد مالچ پاشی نفتی در مناطق حفاظت شده گفت: در سال ۹۹ سازمان جنگل‌ها اعتباری برای مالچ پاشی تامین کرد و منتظر مجوز محیط زیست بود که در نهایت سازمان ملی گرد و غبار در سازمان محیط زیست مجوز را صادر کرد، این مجوز مربوط به بخش محدودی از ماسه‌های روان استان یزد بود، امسال مجوزی برای مالچ پاشی داده نشده، و تصاویری که منتشر شده مربوط به سال قبل یا سایر استان‌ها است.

این مقام مسئول در مورد بیماری حیات وحش گفت: امکان واکسیناسیون حیات وحش را نداریم، و برای این کار باید از دستگاه‌هایی که امکان واکسیناسیون را دارند مطالبه کنیم که این کار نیازمند همکاری جدی با همه گروه‌ها و دانشگاه‌ها است.

اکبری در مورد بحث تغییر اقلیمی و پیشبینی‌های محیط زیست گفت: تغییر اقلیم مشکل جهانی است که در بسیاری از موارد مانند اب و هوا، غذا و ... تاثیر میگذارد، باید در مناطق سپر تعریف کنیم مانند کریدور‌هایی که از اسیب جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.