محمودی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تصویب کلیات طرح شفافیت آراء بعید است

نماینده شهرضا در مجلس گفت: با وجود تغییرهای اندک در اصلاحیه طرح شفافیت آراء نمایندگان، بعید می دانم کلیاتش رأی موافق بیاورد.

سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره در دستور کار قرار داشتن طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس، گفت: با توجه به رد کلیات این طرح مقرر شد ۵۰ نفر درخواست بررسی مجدد دهند و در کمیسیون آیین نامه داخلی تغییراتی ایجاد کنیم. اما با وجود تغییرهای اندک بعید می دانم کلیاتش رأی موافق بیاورد.

وی اضافه کرد: تنها دو یا سه بند به طرح پیشین اضافه شده و تغییرهای قابل توجهی که بتواند نظر مخالفان را تأمین کند، به وجود نیامده است. ضمن اینکه طرح شفافیت آراء نمایندگان دو سوم رأی نشست علنی را نیاز دارد.

محمودی اظهار کرد: در اصلاحیه جدید طرح شفافیت آراء نمایندگان کار سخت تر هم شده است؛ پیش از این با یک تعداد امضاء، نشست مجلس می توانست غیرعلنی شود، در صورتیکه حالا گفته شده باید ۵ دقیقه علت غیرعلنی کردن صحن را توضیح دهند و این موضوع چندان جالب نیست.

طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان خوب نوشته نشده بود

وی با اشاره به رد کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس گفت: پیشتر گفته بودم متن این طرح جامع و کامل نیست. پیشنهادم در کمیسیون آیین نامه داخلی این بود که باید با آسیب شناسی دست به اصلاح زده می شد و حداقل برای تصمیم گیری از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان دعوت می کردیم تا کمبودهای قانون را بیان می کردند.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس افزود: مخالف اصل طرح نیستم اما متن آن خوب نوشته نشده بود و محدودیت هایی را ایجاد می کرد.

وی اظهار کرد: البته قرار بود نمایندگان در صحن علنی به کلیات رأی موافق دهند و به صورت دو شوری به کمیسیون آیین نامه داخلی بازگردد تا جزئیاتش اصلاح شود، اما رأی نیاورد؛ اگرچه بسیاری از مواد طرح به دو سوم آراء صحن نیاز نداشت.


بیشتر بخوانید


محمودی گفت: یکی از دلایل رد کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، این بود که محدودیت‌هایی ایجاد شد و برایشان پیش بینی وجود نداشت. در این طرحِ رد شده، نماینده پس از ۴ سال نمایندگی رها می شود و از او حمایت صورت نمی گیرد. یا اینکه یک پزشک می توانست طبابت کند و نماینده هم باشد اما یک مهندس ۴ سال محدود و پروانه کارش طبق قانون دچار مشکل می شد. آیا برای این دسته از نمایندگان می توان کاری انجام داد؟

سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس اضافه کرد: در محتوای طرح مذکور مثلاً اگر یک نماینده برای خانواده درجه یک خود سفارش می کرد، محل ایراد بود اما اینکه خود بستگان هم محدود شوند، تصمیم درستی نیست.

وی یادآوری کرد برای در دستور کار قرار گرفتن مجدد طرح اصلاح قانون نظارت و رفتار نمایندگان باید ۵۰ نماینده درخواست دهند و تصویب شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس یازدهم در ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان و در ۱۲ آبان ۱۴۰۰، کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس را رد کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
این موثوع نیاز به حکم رهبری داره چون مشخصه که مجلس زیر بار نظارت از خودش نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
چند روز پیش برای خرید به سوپرمارکت سر کوچه‌مان مراجعه کردم. در حال برداشتن اجناس مورد نیاز از یکی از قفسه‌ها بودم که ناگهان، صدای مشاجره آقابابک مسؤول سوپرمارکت و یکی از مشتریان و همزمان با آن «نام رتبه‌بندی معلمان»، توجهم را جلب کرد.

مشتری با چهره برافروخته، گفت: «آقا، حقوق معلمان زیاد شده، به من کارگر چه ربطی داره؟ چه کسی گفته که چون حقوق معلمان زیاد شده، باید اجناس گرون‌تر بشه...».

چشمانم گرد شده بود با تعجب از همان جا، پرسیدم: «حقوق معلمان کِی زیاد شده؟»؛ آقابابک در پاسخ به سؤالم، لبخندی زد و گفت: «همه جا زدند 7 میلیون حقوق‌تان زیاد شده آقا معلم».

احساس کردم همه وجودم پر از آتش است؛ آنقدر عصبانی شده بودم که باور کردنی نبود. اما سعی کردم خشم خودم را کنترل کنم. به سمتشان رفتم و با صدای که از شدت ناراحتی‌‌ام به لرزه درآمده بود، گفتم: «رتبه‌بندی هنوز نه به داره نه به باره، هر دفعه یک چیزی می‌گن اما هنوز هیچ خبری نیست. نه ۷ میلیون، نه ۷۰۰ هزار تومان، چرا جوسازی می‌کنید».

مشتری با حالت تمسخر رو به من کرد و گفت: «خوبه والا، ما کارگرها از صبح تا شب داریم کار می‌کنیم، آن موقع افزایش حقوق 7 میلیونی برای معلم‌هاست. به خاطر شما، همه چیز هم در حال گران‌شدن است».

حوصله بحث کردن نداشتم؛ این ماجرا، هراز چندگاهی در صف نانوایی و قصابی و میوه فروشی هم تکرار می‌شد؛ آنقدر اخبار متعدد درباره رتبه‌بندی معلمان می‌شنوم که مغزم سوت می‌کشد. چیزی که اصلا واقعیت ندارد!
آخرین اخبار