طرح مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای قرار دارد.

ه گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، غلامحسین حسینی‌نیا معاون وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: طرح مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با کمک دانشگاه و پارک علم و فناوری در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای قرار دارد.

او در آیین افتتاحیه نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته جوشکاری در چهارمحال و بختیاری افزود: آمار بالای دانش‌آموختگان دانشگاهی برای دریافت آموزش فنی و حرفه‌ای نشان‌دهنده این است که برنامه آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها با مشکل مواجه است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بعد از تحصیل، به فراگیری آموزش نیاز دارند.

حسینی نیا با اشاره به طراحی و تدوین ۶ هزار و ۵۰۰استاندارد آموزشی، گفت: توسعه مراکز آموزشگاه‌های خصوصی فنی و حرفه‌ای یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است.

طرح مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، در دستور کار قرار دارد

او با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۵ درصد از افرادی که برای دریافت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی ثبت‌نام می‌کنند را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، بر نهادینه کردن فرهنگ آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی در بین دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها که در سن ورود به دانشگاه هستند تاکید کرد و گفت: دانشگاه تنها راه سعادت و خوشبختی دانش‌آموزان نیست و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی یک امر ضروری است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:هم‌اکنون ۶۵ درصد دانش‌آموزانی که در مدرسه ثابت نام می‌کنند در شغل‌های مشغول کار هستند که این شغل‌ها هنوز به‌وجود نیامده است که این امر نشان‌دهنده سرعت بالای تحولات است.

او بر تهیه و تدوین پیوست مهارت تاکید کرد و افزود:برای فاز جدید و حیات سازمان فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی، فعال کردن بخش خصوصی ضروری است.

حسینی‌نیا افزود: هم‌اکنون ۱۲هزار آموزشگاه آزاد در کشور فعال است که ۹۰درصد این آموزشگاه‌ها در چهار یا پنج رشته آموزشی فعالیت دارند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر حمایت از آموزشگاه‌های آزاد با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و واگذاری مدیریت مراکز دولتی در قالب مدیریت تعاملی تاکید کرد.

حسینی‌نیا با اشاره به جایگاه شهر هفشجان چهارمحال و بختیاری در صنعت جوش ایران، افزود:شهر هفشجان به عنوان قطب جوش ایران بیش از ۲۵هزار نفر جمعیت دارد که ۶هزار نفر از جمعیت این شهر در حوزه جوش فعالیت دارند.

به گفته او، برگزاری این مسابقات یک ظرفیت برای معرفی این شهر و صنعت جوش به عنوان صنعت مادر در کشور است.

طرح مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، در دستور کار قرار دارد

حسینی نیا به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت:این تسهیلات به دلیل نبود مهارت به‌خوبی در ایجاد اشتغال اثر گذار نبوده است و تسهیلات بی‌نتیجه مانده است.

نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته جوشکاری با حضور معاون وزیر تعاون و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و هنرمندان صنعت جوش کشور در چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

این دوره از رقابت‌ها با رقابت مهارت‌آموزان این رشته، از استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قزوین، مرکزی، کردستان و چهارمحال و بختیاری از ۲۲ تا ۲۶ آبان‌ماه به میزبانی شهر هفشجان برگزار خواهد شد.

شرکت‌کنندگان در بخش‌های جوشکاری آرگون، جوشکاری با قوس الکتریکی دستی، جوشکاری co ۲ برروی قطعات کربن استیل، آلومینیوم و استنلس به مدت سه روز رقابت می‌کنند.

در پایان مسابقات سه نفر برگزیده این رقابت ملی انتخاب و به مسابقات جهانی اعزام خواهند شد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی:

شهرک صنعتی سازه‌های فلزی در هفشجان چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت:شهرک صنعتی سازه‌های فلزی در هفشجان چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود.

طرح مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، در دستور کار قرار دارد

 

احمد راستینه با اشاره به فعالیت بیش از ۶ هزار صنعتگر حوزه جوش در شهر هفشجان گفت: شهرک صنعتی سازه‌های فلزی کشور در شهر هفشجان احداث می‌شود.

او افزود: مطالعات احداث و اجرای این شهرک تخصصی در شهر هفشجان به عنوان قطب جوش ایران انجام شده و امید است یکی از دستاورد‌های این مسابقات مهارت جوشکاری ایران، احداث و اجرای این شهرک در این شهر صنعتی باشد.

راستینه با اشاره به اینکه تعدادی از سازه‌های بزرگ صنعتی کشور به دست صنعتگران حوزه جوش این استان تهیه و ساخته می‌شود، گفت: با احداث این شهرک تخصصی، نیاز به اعزام و هزینه کردن صنعتگران این حوزه به سایر مناطق برای اجرای طرح‌های صنعتی نیست و صنعتگران متخصص زیرنظر ناظران و جوشکاران ناظر، سازه‌ها را در این شهر تولید به سایر مناطق ارسال خواهند کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، به ظرفیت‌های مهم چهارمحال و بختیاری از جمله بادام، خاتم، نمد، جوش و گز اشاره کرد و گفت: به دلیل تکمیل نبودن زنجیره تولید و نداشتن بِرند، از این ظرفیت‌های به خوبی استفاده نشده است و هم‌اکنون این استان یکی از استان‌ها با درصد بیکاری بالاست.

به گفته راستینه، برای توسعه صنعت بادام در شهرستان سامان، شهرک تخصصی بادام کلنگ‌زنی شده و تا با احداث این ناحیه صنعتی زمینه اشتغال در این منطقه افزایش یابد.

او گفت: برگزاری المیپاد‌های ملی و جشنواره‌های بزرگ در حوزه نمد، خاتم، بادام و جوش یک ظرفیت برای تکمیل زنجیره تولید است تا بتوان زمینه برندسازی محصولات را که لازمه توسعه یک مهارت است افزایش داد و متناسب با آمایش سرزمین برای برندسازی محصول برنامه‌ریزی انجام شود.


بیشتر بخوانید


راستینه اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های مختلف در استان، اما یک عقب‌ماندگی تاریخی در استان وجود دارد که توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای و افزایش آموزش و مهارت به مرم یک راهکار و گام اثرگذار در کاهش بیکاری در استان است.

تکمیل زیرساخت‌ها یک راهکار برای رفع مشکلات استان و برون رفت از محرومیت است.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت رفع محرومیت‌زدایی از استان گفت: تکمیل زیرساخت‌ها یک راهکار برای رفع مشکلات استان و برون رفت از محرومیت است.

اواظهار داشت: از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم، اجرای و توسعه زیرساخت‌ها از جمله تکمیل طرح راه‌آهن و طرح انتقال آب بن به بروجن و احداث شهرک‌های تخصصی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته راستینه، اجرای طرح راه‌آهن از سال ۸۸ آغاز شده است و تا فرودین‌ماه سال گذشته تنها ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با پیگیری نمایندگان و همراهی استاندار سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح جذب شد و پیشرفت فیزیکی این طرح هم‌اکنون به بالای ۶۵ درصد رسیده است.

او افزود: امسال نیز برای اجرای این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه و همچنین سفر رییس مجلس به استان در نظرگرفته شده است که با تخصیص این میزان سال آینده این طرح تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

راستنیه اظهار داشت: پروژه بزرگ انتقال آب بن به بروجن نیز یکی از مهمترین طرح‌های در دست اجرا در استان است که با اجرای مشکل تامین آب آشامیدنی برای نیمی از جمعیت استان رفع خواهد شد.

او با اشاره به اینکه توسعه استان به مسایل آبی گره خورده است، گفت: شفافیت، قانون‌مداری، عدالت و نگاه تخصصی در بهره‌برداری منابع آب در دستور کار قراردارد.

طرح مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، در دستور کار قرار دارد

رونمایی از تمبر یادبود نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته جوشکاری

امروز همچنین با حضور معاونت محترم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ریاست محترم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از تمبر یادبود نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته جوشکاری به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد رونمایی شد

ادای احترام معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهدای صنعت جوش

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای صبح امروز در سفر به چهارمحال و بختیاری همچنین با حضور در گلزار شهدای هفشجان به شهدای صنعت جوش این شهر ادای احترام کرد.

طرح مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، در دستور کار قرار دارد

غلامحسین حسینی‌نیامعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه شهر هفشجان با ۲۵هزار نفر جمعیت ۶هزار صنعتگر در صنعت جوشکاری دارد، گفت:در هیچ جای کشور حضور و فعالیت صنعتگران با این جمعیت وجود ندارد.

او افزود: صنعت جوش یک صنعت مادر در کشور است و صنعتگران شهر هفشجان در این حوزه در سطح ملی و جهانی دارای مقام هستند.

حسینی نیا اظهار داشت: توسعه این صنعت و معرفی قطب جوش ایران در سطح ملی و جهانی یک ضرورت است و برگزاری مسابقات ملی مهارت در رشته جوشکاری یک ظرفیت برای معرفی این صنعت است.

آموزش های فنی و حرفه‌ای راهکاری برای کاهش بیکاری در مناطق روستایی و عشایری

الله‌کرم نصیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اکر براساس آمایش سرزمین و به منظور ایجاد اشتغال پایدار، توانمندسازی همه افراد جامعه صورت گیرد باعث کاهش بیکاری در استان و به خصوص در مناطق روستایی و عشایری خواهد شد.

 او افزود: هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد اشتغال در جهان و کشور در حوزه خدمات، ۲۵درصد صنعت و ۲۵درصد در حوزه کشاورزی است که باید توسعه آموزش‌های مهارتی در حوزه کشاورزی در استان افزایش یابد تا روستاییان و عشایری که شغل درصد بالای از آن‌ها در حوزه کشاورزی است از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند و زمینه اشتغال پیدار برای آن‌ها فراهم شود.

نصیری ادامه داد: برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایداردرمناطق روستایی و عشایری و همچنین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به این قشر با مشکل نداشتن مهارت لازم مواجه هستیم.

او اظهار داشت: برای توسعه مهارت و همچنین اشتغال بحث ارزیابی و نظارت بر گروه‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی، تهیه بانک اطلاعاتی مهارت برای طرح در سامانه تسهیلات نیاز است که تا بتوان براساس اطلاعات بانک اطلاعاتی تسهیلات به سمت و سوی آموزش‌ها سوق داده شود.

نصیری ادامه داد: رهگیری و پایش میزان اشتغال ایجاد شده برای افراد آموزش دیده و بررسی میزان اثرگذاری آموزش‌ها در ایجاد اشتغال یک ضرورت است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای در این سفر به بزرگداشت یاد وخاطره کربلایی «محب» از نخستین فعالان صنعت جوش در کشور تاکید کرد.

هشت نفر از صنعتگران حوزه جوش هفشجان در سال ۹۲حین اعزام به شهر دیاله عراق در بمب‌گذاری گروه تروریستی داعش به شهادت رسیدند.

تروریست‌های مسلح عصر جمعه ۲۲ آذرماه ۹۲ به خودرو‌های حامل کارگران و مهندسان ایرانی و عراقی که عازم محل اقامت خود بودند در منطقه ˈالندیˈ نزدیک منطقه بلدروز استان دیاله واقع در ۷۵ کیلومتری شمال شرق بغداد حمله کردند و آنان را به گلوله بستند.

در این حمله تروریستی ۱۸ کارگر و مهندس ایرانی و عراقی شهید و چهار نفر نیز مجروح شدند که ۹ نفر از این شهدا از چهارمحال و بختیاری بودند.

شهیدان محمد نصیری، خسرو پاداش، یزدان کیوانی، رضا امانی اشکفتکی، کامران شبان چالشتری، مرتضی پالار هفشجانی و علی حسین خلیلی لردگانی از صنعتگران شهید این استان در حادثه تروریستی دیاله عراق بودند.

همچنین ۱۲نفر از صنعتگران این خطه در حادثه خط لوله گاز سرخس در سال ۸۹به لقاءالله پیوستند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار