در حالی که طی ماه های گذشته شاهد صعود تورم بوده ایم، دولت جدید اقداماتی را برای مهار تورم آغاز کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد ایران از جهات مختلفی دچار بحران است، اما از منظر بسیاری از صاحبنظران افزایش مستمر قیمت‌ها در سال‌های متمادی و به ویژه سال‌های اخیر به عنوان اصلی‌ترین معضل اقتصادی مطرح می‌شود. مساله‌ای که به طور مستقیم با سفره و معیشت مردم نیز در ارتباط است.

افزایش ۱۶ درصدی تورم از ابتدای سال

در دهه‌های گذشته همواره شاهد تورم‌های دو رقمی در کشور بوده ایم. امسال نیز روند نرخ تورم از ابتدای سال تاکنون تقریبا ۱۶.۷ درصد رشد داشته است.

تورم

تجربه سال ۷۴ تکرار می شود؟

این در حالی است که نرخ تورم سالانه در حال نزدیک شدن به رکورد تورم در سال‌های گذشته یعنی سال ۱۳۷۴ با تورم ۴۹.۶ درصدی است. در سال ۷۴، عامل افزایش تورم، نرخ ارز بود و با مهار و کاهش نرخ ارز، این رکورد تورمی در زمان دولت وقت به حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

در سال ۷۴، مرتضی محمدخان وزیر وقت اقتصاد به همراه حسین نمازی (وزیر اسبق اقتصاد) گروه محدودی از اقتصاددانان را جمع و در خصوص نحوه سیاستگذاری برای مهار تورم تصمیم گیری کردند. در نهایت، دولت وقت توانست برخلاف سیاست تعدیل ساختاری و با اتخاذ دو راهکار یعنی، الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات و ساماندهی تقاضای ارز در بازار، نرخ ارز را کنترل و تورم را مهار کند. به گفته کارشناسان این راهکار‌ها در زمانی فعلی نیز می‌توانند برای کنترل تورم کشور بسیار اثرگذار باشند.

تورم

بی انضباطی بودجه دولت، در رشد تورم موثر بوده است

سعید توتونچی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تورم‌های بالا در چند دهه گذشته بیان کرد: سه نوع تورم در اقتصاد کشور داریم؛ تورم ساختاری، تورم ناشی از بی انضباطی بودجه دولت و تورم ناشی از افزایش هزینه مبادله یا کندی طرف عرضه.

او در ادامه اظهار کرد: من معتقدم که در سال‌های اخیر تورم ناشی از فشار تقاضا وجود ندارد، زیرا مردم قدرت خرید نداشته اند. پس بخشی از تورم، ساختاری و بخشی از آن به ضعف طرف عرضه مربوط می‌شود که ناشی از تحریم‌ها و فشار هزینه‌های مبادله است. بخشی از آن نیز به بی انضباطی بودجه دولت باز می‌گردد که می‌تواند ریشه پولی داشته باشد. در واقع دولت برای پوشش دادن هزینه‌های خود در بودجه که تقاضای آن محقق نشده، از شگرد‌هایی مانند استفاده بیشتر از تنخواه بانک مرکزی و تسویه نکردن آن در زمان‌های مشخص استفاده می‌کند که به نوعی پایه پولی را متاثر می‌کند.

او افزود: واقعیت این است که به جز تورم ساختاری، اگر نسبت به تورم طرف عرضه که به دلیل تحریم‌ها و افزایش هزینه مبادله در اقتصاد کشور است و تورم ناشی از بی انضباطی دولت، تدبیری نشود ممکن است که تورم‌های شدید را در سال ۱۴۰۰ و سال بعد نیز تجربه کنیم.

گرانی نرخ ارز و نقدینگی؛ دو بال اصلی رشد تورم هستند

مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به علت تورم‌های مستمر و چندین ساله در کشور اظهار کرد: بررسی آمار‌های اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در کوتاه مدت گرانی نرخ ارز و در بلندمدت نقدینگی و خلق بی تناسب پول نسبت به تولید عامل اصلی تورم هستند.

او ادامه داد: برای مهار تورم نیز لازم است که در کوتاه مدت به صورت جدی سیاست تقویت ارزش پول ملی و کاهش نرخ ارز دنبال شود، به ویژه که امروز بالغ بر ۵۰ درصد از نهاده‌های بخش صنعت ارزبر هستند. در بلندمدت نیز باید از رفتار سیستم بانکی در خلق بی رویه نقدینگی ممانعت شود و از رفتار‌های سوداگرانه توسط بانک‌ها در بازار‌های مختلف نیز جلوگیری شود.

او افزود: در مورد نرخ ارز، اتخاذ سیاست‌های نادرست ارزی، رها سازی نرخ ارز توسط دولت و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی از مهم‌ترین عواملی بودند که منجر به بروز تکانه‌های ارزی و گرانی آن و در نتیجه بروز تورم شدند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در مورد نقدینگی نیز طبق آمار‌ها عامل اصلی خلق پول، بانک‌ها هستند که برای مقاصد مختلف و بعضا غیر تولیدی اقدام به این کار می‌کنند. در مجموع سهمی بیش از ۹۰ درصد از کل نقدینگی را به خود اختصاص دادند که ۶۰ درصد این رقم به بانک‌های غیر دولتی مربوط می‌شود. متاسفانه امروز بانک‌ها برای بهبود عملکرد خود و شناسایی سود، در گرانی نرخ ارز نیز ذینفع شدند و نقش آن‌ها علاوه بر خلق بی رویه نقدینگی، در تحولات ارزی و تاثیر آن بر تورم نیز قابل مشاهده است.

تورم

حسین رضوی پور کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: تورم در بلند مدت از رشد نقدینگی ریشه می‌گیرد. زمانی که نقدینگی رشد کند و همزمان با آن، تولیدی صورت نگیرد، آثار تورمی این موضوع در جامعه نمایان خواهد شد. حال ممکن است این اثر به سرعت مشاهده نشود و دولت‌ها با ابزار‌های سرکوب تورمی این موضوع را به تعویق اندازند.

او افزود: شوک‌های بیرونی اقتصاد نیز می‌توانند عامل رها شدن فنر تورمی باشند. در کل در کوتاه مدت عواملی بیرونی می‌توانند بر تورم اثر گذار باشند و در بلند مدت نیز رشد نقدینگی است که می‌تواند به تورم دامن بزند.

او با اشاره به دلایل رشد نقدینگی افسار گسیخته، تصریح کرد: رشد نقدینگی دو منشا اساسی دارد. یکی دست اندازی دولت‌ها به نقدینگی برای جبران کسری بودجه است و دولت‌ها پایه پولی را افزایش و یا با ابزار‌های مختلف دیگری مانند استقراض از بانک مرکزی و موارد دیگر منجر به ایجاد نقدینگی می‌شوند. منشا دوم، عملکرد بانک‌ها است که می‌تواند سبب خلق پول از هیچ باشند.

رضوی پور در ادامه تاکید کرد: با ابزا‌هایی می‌توان رشد تورم را به تعویق انداخت؛ به طور مثال، با استفاده از فروش اوراق و افزایش نرخ بهره اوراق. البته این موارد عوارض منفی نیز دارند و در بلند مدت نباید از آن‌ها استفاده کرد.

او در ادامه افزود: اگر وزرات اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بتوانند در تعامل با یکدیگر برنامه‌ای برای کنترل هزینه و تحقق درآمد‌های دولت از محل‌های کم آسیب‌تر ایجاد کنند، این امید وجود دارد که حداقل، تورم در شش ماهه دوم سال حرکت نکند. البته که لازم است در بودجه و تنظیم آن نیز بازنگری صورت گیرد.

مهار تورم در کوتاه مدت، دشوار است/ مسئله اصلی ارز و گشایش های خارجی است

حسین درودیان کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راهکار‌های مهار تورم بیان کرد: مهار این تورم در کوتاه مدت کار دشواری است. مسئله اصلی در کوتاه مدت، مسئله ارز و گشایش‌های خارجی است. بخشی از مهار نرخ بالای تورم، تخفیف‌های تحریمی و بخشی دیگر، انتقال تدریجی کانال‌های تجاری و ارزی ما به سمت مسیر‌هایی است که تحریم پذیری پایین تری دارند. این‌ها راهکار‌هایی هستند که می‌توانند در کوتاه مدت بر کاهش نرخ تورم اثرگذار باشند. اما مهار آن در بلندمدت به کیفیت رشد نقدینگی، اصلاح نظام بانکی و اصلاح بودجه بر می‌گردد.

او ادامه داد: اگر تورم از کنترل ما خارج بود و نتوانستیم آن را کاهش دهیم؛ می‌توانیم به سیاست‌های جبرانی برای سه دهک پایین فکر کنیم. به هر حال اگر تورم افزایش پیدا کرد، این راه حل از جمله اقدامات جبرانی به شمار می‌آید.

عدم استقراض دولت از بانک مرکزی؛ گام نخست دولت برای مهار تورم

این در حالی است که دولت جدید نیز در همین ماه های ابتدایی، اقداماتی را برای مهار تورم انجام داده است. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه متاسفانه آمار افزایش بیش از ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها در اقلام مصرفی خانوار در شهریور خبر بسیار ناخوشایندی است، افزود: این نرخ باید حتما در ماه‌های آینده کنترل شود.

او درباره دلایل این تورم گفت: بخشی از این تورم مربوط به افزایش قیمت ارز و همچنین فشار کسری بودجه در ماه‌های ابتدایی سال است که موجب برداشت بیش از اندازه از بانک مرکزی شد. سیاست اقتصادی با تاخیر تاثیر خود را خواهد گذاشت و اگر دولت با ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در چهار ماهه نخست امسال از بانک مرکزی استقراض کرد، این موضوع خود را در ماه‌های ششم و هفتم نشان می‌دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت سیزدهم برای کنترل افزایش قیمت‌ها اقداماتی را در دستور کار قرار داده است، از جمله کنترل نوسانات نرخ ارز از طریق افزایش فروش نفت و میعانات که در دستور کار قرار گرفته است. درباره استقلال از بانک مرکزی نیز اقدام هایی انجام شده و بر خلاف پنج ماهه ابتدایی سال، دولت سیزدهم در شهریور ماه بدون یک ریال استقراض جدید از بانک مرکزی توانست بودجه خود را تامین کند و زودتر از پایان شهریور حقوق کارکنان دولت واریز شد.

به اذعان اغلب کارشناسان، نوسانات ارزی و نقدینگی از جمله دلایل اصلی رشد تورم در سال های اخیر بوده است. پس با توجه به این دلایل لازم است که اصلاح سیاست های ارزی و اصلاح نظام بانکی (جلوگیری از خلق بی رویه پول توسط نظام بانکی) به صورت ویژه مدنظر دولت قرار گیرد تا شاهد به وقوع پیوستن پیش بینی ها مبنی بر افزایش چند برابری تورم در ماه های آینده نباشیم.

گزارش از فاطمه خان احمدی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۹:۳۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
دولت ما به هیچ عنوان قدرت نداره
اگه داره بره لوی ایران خودرو و سایپا رو بگیره
جناب رئیسی که فقط حرف می زنی
لطفا بگویید من جوان چند سال باید کار کنم بتونم یه ماشین معمولی زیر خط فقر کشورم رو بخرم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
کلید نشکن صلوات،بابا 3 ماه گذشته همه چیز باز گرون شده چقدر کلید کلید می کنین!تاشما در رو باز کنید با کلید مردم از گرسنگی مردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
چی گرون شده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
همین که شارلاتانی مثل دووووووکتوووور مخبر توی این کابینه هست، یعنی خیلی برنامه هاشون به نتیجه میرسه! راستی ازش بپرسید ۵٠ میلیون دز واکسن حرکت چیشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
یاد احمدی نژاد و روحانی بخیر راست میگن هیچ بدی نمیره جاش خوب بیاد گذشت سالهای نشان داده که هر کی رفته جاش بدتر امده یک نگاهی به اونهای که رفتن بندازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
بهیچ وجه یاد حسن روحانی بخیر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
به نظرم من دولت رئیسی تو این۱۰۰روز حساب کنی خیلی بهتر ۸سال دولت روحانی درسته بیشتر جنس ها ارزون تر نشده ولی تا اونجا من میدونم گرونم نشده بعدم نباید به این زودی توقع گل بلبل پیدا کنید چون گند۸سال تو ۱۰۰روز حل نمیشه
Pakistan
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
دیگه واقعا خجالت بکشید

شما قرار بود با چندتا دستور همه چی رو اوکی کنید
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
بروبابا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۰۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
چرا به معیشت مردم رسیدگی نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
لعنت بر مسببان ویرانی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
واییییی
تورم ترسید.
زهره ترک شد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
یک زمانی بگم بگم مد بود
یک زمانی علی برکت الله
حالا چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۱۶:۲۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
حالا هم به خیر و قوه الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
ما همه خواهیم مرد رییسی هم مثل روحانی است.فقط حرف
می زند چرا دروغ به ملت میگویید.کشور در استانه فروپاشی اقتصادی میباشد.تمام شد.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۲۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
خواهشا نام کلید خورد رو بردارید که از هرچی نام کلید و کلید دار بهم می خوره بجاش بنویسید استارت خورد آغاز شد شروع شد افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۵:۲۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
داريم يواش يواش به دوران ،خدا پدر روحاني و احمدي نژاد و ... بيامرزه نزديك ميشيم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
احمدی نژاد را نمیدانم ولی خدایا هزاران لعنت بر حسن روحانی و همدستانش قرار بده، آمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
دولتها در ایران یک امتیاز بزگ‌و مشترک دارند، هر کدام جوری کار میکنند که تو به قبلی باوجود بی لیاقتی و .....درود میفرستی . هر بار میگی صد رحمت به قبلی .. این سید محرومان که ۲۴ساعت هم حرفهاش اعتبار ندارد ، امروز یه چی میگه فردا یه چی دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
آن چنان رونق اقتصادی ایجاد میکنیم که همین نونی هم که ملت میخرن نتونن بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
چاره کار کنار گذاشتن دشمنی با دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
چاره کار درآوردن سر از زیر برف نیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
ان شاا...
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۰۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
دیگه پاچخواری بعض این بلد نبودم که تو پیام قبلی کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
کلید میخورد اما این کلید هم مثل کلید اقای روحانی است که هیچ دری را باز نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۳:۲۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
گرانی نرخ ارز و نقدینگی هر چند دلیل اصلی تورم است ولی عامل آن بانک ها مخصوصا بانک های دولتی هستند که بجای بانکداری در این نزدیک به 20 سال به بنگاه داری و خرید مستغلات و زمین و کارخانه و ... پرداختند به افزایش پول و .... عمل کردند وحالا یک سوال چرا بانک ها تنبیه نمی شوند و از مازاد و یا عایدی و سود اضافه ای که در قانون مالیات ایران هنوز دیده نشده ولی درغرب هست ؛ مالیات 70 درصدی گرفته نمی شود و یا فروش املاک و ... بانک ها را شروع نمی کنید تا به چرخه تولید داخلی اضافه کنید واقعا چرا .... ؟؟؟؟و تو خود بخوان حدیث مفصل از .... فله ای فروختن های لب تاپ و موبایل گمرکی ها و شعبه هایش و یا ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
فقط موندم این آمار رو از کجا میارن در صورتی که در سطح شهر و میدانی قیمت ها خیلی بیشتر از اینهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
بی انصاف نباشیم. کاملا مشخصه که دولت جدید در تلاشه برای گره گشایی از اقتصاد مردمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
آره تو راست میگی ما رو تو بورس نابود کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
این گره نه با دست باز میشه نه با دندون باید بریده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
این چه گره گشایی هست که هرروز با یک حرف مردم رو بالا و پایین میکنند، ثبات در حرف و نظر و تصمیم ندارن ،رو هوا حرف میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
بشین تا صبح دولتت بدمدحتما نون خور دولتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
کسایی که دارند دولت جدید را می کوبند همان کسانی هستند که آرزو دارند که اوضاع مملکت آنقدر سیاه و شور شود که بشود در خیابان ها دوباره آشوب و خونریزی و براندازی بپاشود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۱۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
این حربه ها دیگه قدیمی شده . مقدس سازی و مقدس نمایی و تهدید. جمع کنید بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
بروکنار بزا باد بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
همون اعتراضات اگه نبود الان بنزین 10.000 تومان بود بدون سهمیه.
پس اگر جرات نداری حقیقت را بگی برای کسانی که دروغ میگن دست نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه دولت قبل آنچنان در اقتصاد کشور گره کور ایجاد کرده که باید با بمب لاتم بازش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
خدا روحانی رو لعنت کنه که کاری کرد ده تا رییس جمهورم بیان و برن باز اوضاع درست بشو نیست ، امیدوارم دوران او درس عبرتی شده باشه برای انتخاب درست در اینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
واقعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
چندین ساله میخواهید تورم را مهار کنید نمیخواد ولش کنید مملکت خود به خود درست میشه شماها بدتر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
کاسبی خیلی ها در تورم عجیب کنونی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
یه راهکار میدهم ایران گلستان میشه تمام بودجه های کشور داخل یه حساب مشخص شده ای واریز بشه و هر کس و ناکسی بهش دسترسی نداشته باشه و با برنامه ریزی و منظم شده حقوق کارمندان ،واریز یارانه و بقیه دخل وخرج پرداخت بشه و علکی پول حیف و میل نشه و هزار نفر متخصص در این بخش استخدام بشند و کارشان فقط نظارت باشه که آقا این هزار تومان کجا خرج شد بایگانی بشه و بدون رودروایستی و برنامه پیش برند کشور آباد میشه نه اینکه کشور آباد میشه ملت ایران اینقدر دیگه زجر نمیکشه این کار را تا صد سال نمیکنند چون جلوی دزدی هایشان گرفته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
این همون fatf هست که تصویب نکردند آقایون
چون نمیتونستند اختلاس کنند
Finland
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
دولت و مجلس محترم واردات کالای خارجی مثل پوشاک را ممنوع کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
هههه همه فقط میگن تورم تورم ولی کسی بلد نیست راهکار ارائه بده. فکر می کنم ما از دنیا عقب موندیم ، رشد و پیشرفت باید کلی باشه نه جزئی و در حد چند توانمندی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
فقط ظهور امام زمان میتواند همه چیز را درست کند ،الهم عجل فرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
فقط خدا میتونه و بس. میشینیم تا خودش درست کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
تجربه نشان داده که هروقت تلاش سه قوه برای کنترل تورم و گرانی زیاد شده به همان اندازه تورم هم رشد کرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
22 روز مانده تا تقدیم بودجه ۱۴۰۱ به مجلس؛
اقدامات دولت برای مهار تورم کلید خورد؛ آیا رکورد تورم شکسته می شود؟

دولت فقط یک سری اخبار غلط مردم را بیچاره کرده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
تورم ۴۵ درصدی برای کارمندان مرفه هستش برای مردم تورم بالای ۷۰ درصد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
شما جلوی فرزندهای رانت خوارتان را بگیرید ایران گلستان میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
سلام: همان سال مرحوم آیت الله رفسنجانی، دلاررااز700 تومان به 300الی 400 تومان رساندند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
این جوک بود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
یاد اقتصاد صد روزه روحانی افتادم خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
اسم این رو نیار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
داره عمره ما میگذره یه روز میگن ابر تورم داریم یه روز میگن تورم کاهش پیدا میکنه ایرانی از امکانات اولیه زندگی هم بی بهره شده کارشناسی ولش کنید عمل کنید عمل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
داره عمره ما میگذره یه روز میگن ابر تورم داریم یه روز میگن تورم کاهش پیدا میکنه ایرانی از امکانات اولیه زندگی هم بی بهره شده کارشناسی ولش کنید عمل کنید عمل.
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۰:۱۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
رتبه بندی با بند همسان سازی ۸۰ درصد هیئت علمی مطالبه ملی .
اجرای رتبه بندی با بند ۸۰ درصد یعنی شروع فصل تازه پیشرفت علمی صنعتی اجتماعی و اقتصادی کشور در قرن جدید هجری شمسی .
درکتاب تاریخ آینده از اجرای رتبه بندی به عنوان انقلاب صنعتی در ایران نام خواهند برد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
همینی که پیشرفت کردیم واسه هفت پشتمون بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
کی شروع شد؟ بیچاره شدیم ، یه ماهه همه چی دو برابر میشه
Finland
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
تنها راه نجات ممنوع شدن کالای خارجی ارز بر است
United States of America
علی
۰۹:۴۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
اگر تورم ریشه ای حل نشه
با مسکن و روش های دستوری مثل فنر جمع میشه
مثل دلار که از 4 هزارتومان رفت به 30 هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۳۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
دولت بهیچ وجه نمیتواند تورم را مهار کند . تورم اسب سرکشی شده که افسارش از دست ایران خارج شده . مهار تورم بدست این اقایون امکان پذیر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۳۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
تورم نشانه سیاستهای غلط اقتصادیه که دولتمردان در پیش میگیرن // موقعیی که سود اوری کارخانهجات بر ارزش افزوده کالای تولید شده نیست بلکه بعلت خصوصی سازی با ندادن حق کارگر میباشد // عامل دیگر سود 27 درصد بانکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
گناه شمایی که این اخبار رو مینویسی و مردم رو الکی امیدوار میکنی خیلی زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
گناه براي اين جماعت معني نداره
وقتي از خدا نترسي هر عملي رو انجام مي دي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
ناشناس۱۰:۴۷۲۳ آبان ۱۴۰۰
شما اگه از خدا می ترسیدی تهمت نمی زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
همش وعده دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
خدا خودش به داد مردم برسه کمر خیلی ها زیر بار فشار اقتصادی له شد بعضی ها سوار بر تورم شدن و پارو کردن پولها رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
من دوست دام جزء دسته دوم باشم
Canada
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
با این مسئولین ناآگاه و بی سواد ، بزودی منتظر شکستن رکورد تورمی کل تاریخ ایران باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
تو خوبی که امثال تو 8 سال ایران را به قرون گذشته فرستادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
اگر دولت بداند با افزایش تورم باید میزان حقوق را هماهنگ افزایش دهد بنابراین مجبور به کنترل و گزارش گیری عوامل تورم میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
اینها همش چرت و پرت هست رییسی با این کابینه و علم توانایی اداره کشور رو نداره قیمت طلا و دلار سر به فلک کشده یادمان نمی رود که دلار را 26 و طلا را 1035 تحویل گرفته و پراید 120 تا الان که نشان دادی فقط شعار دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
خدا بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
همینو نگه دارید ارزانی پیشکشتون
هر وقت صحبت از مهار تورم کردید همه چی بدتر شد!
واقعا خدایی هست!
-
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
با حذف دلار 4200 تومانی ابر تورم اتفاق خواهد افتاد تورمی که حتی بازگرداندن دلار 4200 تومانی جلوی آن را نخواهد گرفت نباید خودمان را گول بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
از بی پولی باید خودمان رو بخوریم
آخرین اخبار