خروج فرآورده ورشکستگی از کارخانه‌های شیر/ مشکلات واحدهای فرآوری کی تمام می‌شود؟

چندین واحد فرآوری شیر در خراسان جنوبی به دلایل مالی ورشکسته شده اند و برخی از آن ها نیز به مرز تعطیلی رسیده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، چندین مدت است که صدایی گوش خراش در صنعت فرآورده‌های لبنی خراسان جنوبی به گوش می‌رسد و آن هم صدای ورشکستگی و بی رونقی کارخانه‌های این صنعت است.

از ۱۱ کارخانه فرآوری شیر در خراسان جنوبی، قفل بی رونقی بر ۸ کارخانه زده شده و تنها ۳ کارخانه در حال فعالیت هستند و فرآورده‌های لبنی تولید می‌کنند.

حتی همان ۳ کارخانه نیز نیمه جان هستند و باید در حال حاضر برای رفع مشکلات کارخانه داران حوزه فرآورده‌های لبنی اقدامات متعددی صورت گیرد.

سرمایه در گردش کافی نداریم/ تسهیلات بانک ها مشکل ساز است

یکی از کارخانه داران حوزه فرآورده‌های لبنی در خراسان جنوبی می‌گوید: در حال حاضر سرمایه در گردش پایینی داریم که باعث سخت شدن کار ما شده است.

او ادامه می‌دهد: تاکنون پس از ۴ سال از زمان راه اندازی مجموعه، حتی نتوانسته ام یک ریال تسهیلات از بانک‌ها دریافت کنم و کارم را سر و سامان دهم.

این کارخانه دار عنوان می‌کند: بانک‌ها وثیقه‌های سنگینی می‌خواهند که خود آن می‌تواند دردسر بزرگتری برای کارخانه دار باشد و او را دلسرد کند.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از کارخانه داران حوزه لبنیات خراسان جنوبی بیان می‌کند: تجهیزات کارخانه ام به دلیل تعطیلی واحد خاک می‌خورد و کارگران نیز بیکار شده اند.

او اظهار می‌کند: خراسان جنوبی همه چیز از مواد اولیه و دستگاه را برای فرآوری دارد و حتی بیش از نیمی از شیر تولیدی در استان به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

این کارخانه دار تصریح می‌کند: تنوع محصول در فرآورده‌ها داریم، اما به دلیل کمبود سرمایه در گردش مجبوریم فقط برای سفارش مشتری تولید محصول کنیم.

انتظار برای حل مشکل ۶ واحد تولیدی

ملانوری استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: پیگیری‌های لازم باید برای بازگرداندن واحد‌های تولیدی به چرخه تولید صورت گیرد.

او افزود: هیچ مشکلی برای پرداخت تسهیلات از سوی دولت وجود ندارد و باید فقط پیگیری‌های لازم انجام شود.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: اعتباری بالغ بر ۱۶۲ میلیارد تومان برای اعطاء به واحد‌های فرآوری شیر اختصاص یافته است.

او افزود: ۶ واحد تولیدی درخواست تسهیلات کرده اند که ۳ تا از آن‌ها بدهی معوقه نداشتند و مشکلشان حل شده است، اما برای ۳ تای دیگر باید ابتدا تکلیف بدهی‌های معوقه روشن شود.

با بازگرداندن واحد‌های تولید فرآورده‌های لبنی خراسان جنوبی به چرخه تولید می‌توان اشتغال و درآمد سرشاری را در استان شاهد بود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.