بلاروس: تحریم‌های اتحادیه اروپا نتیجه عکس دارد

درپی بحران مهاجران در مرزهای بلاروس و لهستان، دولت بلاروس با انتقاد از تحریم‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد این تحریم‌ها نتیجه عکس خواهند داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه بلاروس در بیانیه‌ای از تماس تلفنی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «ولادیمیر ماکی» وزیر امورخارجه بلاروس، و رایزنی درباره بحران مهاجران در لهستان و تحریم‌ها علیه بلاروس خبر داد.

بلاروس در این مذاکره با انتقاد از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس، این تحریم‌ها را با «نتیجه عکس» ارزیابی کرد.

این تماس میان بورل و همتای بلاروسی او در حالی انجام شد که اتحادیه اروپا قصد دارد از فردا (دوشنبه) تحریم‌های جدیدی علیه مینسک اعمال کند. این تحریم‌ها شامل خطوط هوایی و آژانس‌های مسافرتی از بلاروس خواهند بود که اتحادیه اروپا معتقد است در ورود مهاجران به مرز لهستان نقش داشتند.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه بلاروس آمده است: «در جریان این مکالمه تلفنی، بیهودگیِ تحریم‌های اتحادیه اروپا از سوی طرفِ بلاروسی مطرح شد.»

اتحادیه اروپا بلاروس را به «یک حمله ترکیبی» متهم می‌کند و می‌گوید با پرواز‌هایی که در اختیار مهاجران قرار داده و همچنین با فشار به آن‌ها برای اتخاذ روش غیرقانونی مهاجرت به لهستان این بحران را به وجود آورده است.

البته بلاروس نیز در مقابل بار‌ها این اتهامات را رد کرده است.

در بخشی دیگر از بیانیه وزارت امورخارجه بلاروس نیز آمده است: «ولادیمیر ماکی به همتای خود درباره اقدامات بلاروس برای کاهش جریان مهاجران اطلاع داد و از ارائه کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها در مرز‌ها گفت.»

بحران مهاجران در ۸ نوامبر (۱۷ آبان) در مرز بلاروس با "لهستان، لیتوانی و لتونی" جایی که مهاجران از ابتدای سال ۲۰۲۱ به آنجا هجوم آورده‌اند، به طرز چشمگیری تشدید شد.

چندین هزار نفر از خاک بلاروس به مرز لهستان آمدند و منطقه مرزی را ترک نمی‌کنند. برخی از آن‌ها سعی کردند با عبور از حصار سیم خاردار به لهستان وارد شوند. در حال حاضر حدود ۲ هزار مهاجر در کمپ‌های موقت به سر می‌برند.

برخی کشور‌های اروپایی نیز روسیه را به دلیل تأثیر بر بلاروس مقصر می‌دانند. «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس، پیش از این از اتحادیه اروپا خواست تا کرملین را به دلیل تأثیر بر بلاروس در موضوع بحران مهاجران تحت فشار قرار دهد.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس، نیز می‌گوید که کشور‌های غربی خود مقصر این بحران هستند، زیرا اقدامات آن‌ها باعث فرار مردم از جنگ و آواره شدن آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار