بارش‌ها دردی از تشنگی سراب‌های کرمانشاه دوا نمی‌کند

به گفته معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه، بارش‌های اخیر تاثیر چندانی بر احیای سراب‌های کرمانشاه نداشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،فرشاد فتاحی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: بارندگی‌های چند روز اخیر باعث احیا سراب‌های کرمانشاه و خروج آن‌ها از وضعیت خشکسالی کنونی نشده است.

او با بیان اینکه جبران کم آبی‌های کرمانشاه نیازمند بارش‌های موثرتری است، اظهار داشت: برای اینکه وضعیت منابع آبی مناسب شود، نیازمند بارش‌های پیوسته و ملایم هستیم که حداقل تا عمق ۳۰، ۴۰ سانتی‌متری خاک نفوذ کند، اما هنوز خاک بسیار تشنه است و آب چندانی در آن نفوذ نکرده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه بارش‌های رگباری و تند را بر احیا سراب‌ها بی تاثیر دانست و افزود: این نوع بارندگی عمدتا به صورت رواناب جاری شده و پشت سد‌ها و به سمت حوزه‌های آبریز پایین دست می‌رود.

فتاحی ادامه داد: از سوی دیگر برای آنکه تاثیر بارندگی‌ها بیشتر شود، نیازمند روز‌های ابری بیشتری هستیم تا شدت تبخیر کاهش یابد، اما متاسفانه طی چند وقت اخیر روز‌ها عمدتا آفتابی و میزان تبخیر بالا بوده و همین بارش محدودی که داشتیم تبخیر شد.

او با بیان اینکه برای احیا سراب‌ها و چشمه‌های کرمانشاه به برف آن هم به صورت پایدار و ماندگار نیاز داریم، تاکید کرد: اکثر چشمه‌ها و سراب‌ها از دل کوه‌ها می‌جوشند و برای تقویت منبع تغذیه آن‌ها نیازمندیم که برف برای مدت طولانی در ارتفاعات کوه‌ها بماند و به تدریج آب شود.

گفتنی است :در مجموع از ابتدای پاییز ۳۷ میلی‌متر بارش در سطح استان رخ داده که نسبت به بارش‌های نرمال ۳۸ درصد کمتر است و این ۳۷ میلی‌متر بارندگی در برابر کاهش ۳۸ درصدی بارش‌های سال زراعی گذشته کرمانشاه، کاهش ۶۰ درصدی رواناب‌های استان و کاهش ۷۰ درصدی دبی چشمه‌ها عدد بسیار ناچیزی است.

انتهای پیام/ق

برچسب ها: محیط زیست ، خشکسالی ، سراب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.