۲۵ آبان برای مردم اصفهان یادآور حماسه‌ای بی نظیر است؛ روزی که همزمان ۳۷۰ نفر از شهدای عملیات محرم بر شانه‌های مردم اصفهان تشییع شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پاییز حال و هوای متفاوتی دارد، شاید برای اصفهانی‌ها متفاوت تر؛ آبان که از راه می‌رسد، در دل‌های بی قرار مردم این شهر خاطره‌ای تکرار نشدنی زنده می‌شود، خاطره ۲۵ آبان سال ۶۱ روزی که یک شهر به استقبال فرزندان شهیدش رفت، تک تک ۳۷۰ شهیدش را تا گلستان شهدا بدرقه و عصر آن روز جوانان دیگری را گروه گروه راهی نبرد با دشمن بعثی برای دفاع از میهن اسلامی کرد.
مرور خاطرات این روز، هنوز از زبان جوانان دیروز که حالا غبار سپیدی بر موهایشان نشسته است شنیدنی و خواندنی است...

محرم ، عملیاتی که چند صد‬ جوان اصفهانی را به عرش رساند

حاج باقر محمدی جانباز دفاع مقدس و از رزمندگان دفاع مقدس گفت: لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان به خط‌شکن مشهور بود که نشانه شجاعت و ایمان رزمندگانش بود. شجاعتی که ریشه در یقین داشته باشد حقیقی است و در سخت‌ترین شرایط نیز از دست نمی‌رود.

او افزود: در ساعت ۲۲ دهم آبان ۱۳۶۱، عملیات محرم با رمز یا زینب (س) در منطقه عملیاتی موسیان و شرهانی، زبیدات، غرب عین‏‌خوش در جنوب شرقی دهلران با اهدافی نظیر آزادسازی ارتفاعات حمرین در جنوب دهلران و دسترسی به امکانات نفتی داخل خاک عراق و شهرک زبیدات آغاز شد.

این ایثارگر دوران دفاع مقدس ادامه داد: اهداف عملیات تا نزدیکی‌های سحر تأمین و الحاق نیرو‌ها با موفقیت انجام شد؛ ولی در منطقه دیگر درگیری، بر اثر بارندگی و طغیان رودخانه شکاف ایجاد شد و رزمندگان تلاش کردند تا دشمن نتواند به آن نقطه دست پیدا کند.

محمدی بیان کرد: عملیات تا چهار روز ادامه پیدا کرد و با خارج کردن جاده دهلران - عین‏‌خوش به طول ۱۰۰ کیلومتر از زیر دید و تیر دشمن، تأمین امنیت شهر‌های موسیان، دهلران و پادگان عین‌‏خوش، دشت اژیه و دهکده‌های اطراف آن و آزادسازی کوه‌ها، منابع نفتی موسیان، بیات و حوضچه‌های نفتی زبیدات، تلمبه‌خانه و ۷۰ قطعه چاه، تأمین امنیت قسمتی از مرز به طول ۵۰ کیلومتر و اسارت ۳۴۰۰ عراقی با موفقیت پایان یافت.

او گفت: در این عملیات حدود ۴۰۰ نفر‬ از جوانان اصفهانی به درجه رفیع شهادت رسیدند. چند روز بعد در تاریخ ۲۵ آبان‏ ۱۳۶۱، میدان امام خمینی (ره) ‬ اصفهان‬ میزبان ۳۷۰ شهید جان‌برکف شد و مردم سربلند دیار نصف جهان، پیکر‌های چاک‏ چاک عزیزانشان را بر شانه‌هایشان تشییع کردند.

حماسه ای به سعت یک تاریخ/ ۲۵ آبان، روز سربلندی مردم اصفهان در آزمون ایثار


تشییع وصف ناشدنی ۳۷۰ شهید در دیار نصف جهان
حاج عبدالله اکبری که در روز ۲۵ آبان همراه مردم اصفهان در تشییع شهدا حضور داشت، گفت: جمعیت مردم در خیابان‌های جی و احمدآباد به حدود سه کیلومتر رسیده بود و وقتی به میدان امام (ره) رسیدیم تا چشم کار می‌کرد جمعیت بود.

او ادامه داد: با وجود اینکه جمعیت غیر قابل تصور بود، اما خدا یاری کرد و تشییع شهدا خیلی خوب و بدون هیچ مشکلی برگزار شد. خوشبختانه عکاسان زیادی آن روز را با عکس‌هایشان ثبت کردند و بدون شک نسل‌های آینده با دیدن چنین حماسه‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

حاجیه خانم نیلی هم در این باره گفت: باور کنید که همه مردم اصفهان هرکاری که از دستشان برمی‌آمد برای برگزاری مراسم تشییع انجام می‌دادند، همه با هم همکاری می‌کردند. پاره‌های تن خانواده‌ها و مردم به اصفهان برگشته بودند و ما وظیفه خودمان می‌دانستیم که هم حضور داشته باشیم و هم همکاری کنیم.

او  افزود: خواهر زاده من نیز در میان شهدا بود و خواهرم همیشه افتخار می‌کند که فرزندش در چنین راهی، در چنین روزی و با حضور چنین مردمی تشییع و به خاک سپرده شد. ۲۵ آبان برای ما اصفهانی‌ها یک روز بزرگ، فراموش نشدنی و تاریخی است که باید به نسل‌های آینده منتقل شود تا آن‌ها هم شجاعت مردان مبارز ما را بدانند.

مرتضی آرسته از پیشگامان انقلابیِ اصفهان فضای معنوی شهر را در روز حماسه ایثار اصفهان، همانند زمان نام نویسی برای اعزام به جبهه توصیف کرد و گفت: در حقیقت خون مردم انقلابی به جوش آمده بود، در آن روز خیلی از افراد برای تشییع سومین فرزند شهید خود به میدان آمده بودند، برخی خانواده‌ها فقط یک فرزند داشتند که او را هم، ۲۵ آبان تشییع می‌کردند.

حماسه ای به سعت یک تاریخ/ ۲۵ آبان، روز سربلندی مردم اصفهان در آزمون ایثار

سیل خروشان جمعیت گواه دلدادگی به عشق شهدا بود
اکبر علیان رئیس اسبق ستاد شهدای اصفهان با اشاره به سخت‌های دوران شناسایی پیکر شهدا و تشییع آن‌ها گفت: حدود ۲۰ روز پیکر شهدا در حال آماده سازی برای تشییع و تدفین بود و اطلاع رسانی به خانواده‌ها از سخت‌ترین کار‌ها برای ما به شمار می‌آمد.

او افزود: پیکر شهدا از میدان امام (ره) تا گلستان شهدا تشییع شد و جمعیت کم نظیری پیکر شهدا را با چشم‌های اشکبار همراهی می‌کرد.

رئیس اسبق ستاد شهدای اصفهان با بیان اینکه در آن روز سر هر کوچه و برزن یک تفت و تاج گل از لاله‌های پرپر را مشاهده می‌کردیم، گفت: حتی برای تدفین شهدا در گلستان شهدا جایی کافی نبود و چندین خانه اطراف با میل و رضایت مردم، شبانه تخریب شد تا برای خاکسپاری شهدا آماده شود.

حماسه ای به سعت یک تاریخ/ ۲۵ آبان، روز سربلندی مردم اصفهان در آزمون ایثار

تعبیر تاریخی امام روح الله از حماسه ایثار اصفهانی‌ها
حضرت امام خمینی (ره) در‬ مورد‬ این روز‬ تاریخی‬ فرمودند: «همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ نفر را تشییع کردند، مع‏ذلک همین شهیدداده‌ها و داغ‏دیده‌ها به خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند. ‬در کجای دنیا می‌توانید جایی را مانند استان اصفهان پیدا کنید؟

رهبر معظم انقلاب نیز در آن ایام طی مصاحبه‌ای در وصف اصفهان، فرمودند: «من شنیدم در اصفهان هفت نفر از بچه‌های یک مادر شهید شده‌اند و وی گریه نمی‌کند، آیا چه کسی توانسته است به او بگوید که تو که هفت فرزند و سه دامادت شهید شده‌اند، بعد از این‌ها خانه‌ات را هم بفروش برو پشت جبهه‌ها هم با جانت و هم با پولت کار کن؟ اصلاً کدام کلام و کدام درسی قادر است چنین روحیه‌ای را در یک انسانی ایجاد کند؛ بنابراین این‌ها کار هیچ‌کسی نیست، بلکه فضای کار انقلاب و فضای انقلابی است که می‌تواند چنین معجزه‌ای داشته باشد.»

حماسه ای به سعت یک تاریخ/ ۲۵ آبان، روز سربلندی مردم اصفهان در آزمون ایثار

حماسه ۲۵ آبان ظرفیتی برای بیداری نسل جوان
سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که با برنامه‌های تبیینی برای نسل جوان بتوانیم ماهیت استکبار جهانی را روشن کنیم و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم طرف مقابل با ابزار‌های رسانه‌ای قوی که در اختیار دارد جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند.
وی افزود: فعالیت‌های تبلیغی در این ایام باید در کنار برنامه‌های تبیینی باشد و در این زمینه باید از مولفه‌های هویت بخش در سطوح مختلف بهره‌مند شد.

استاندار اصفهان با اشاره به ۲۵ آبان روز حماسه ایثار مردم اصفهان اظهار کرد: گلستان شهدای اصفهان ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای این گونه برنامه‌هاست و لازم است با برنامه‌ریزی‌های متنوع در طول سال از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

حماسه ای به سعت یک تاریخ/ ۲۵ آبان، روز سربلندی مردم اصفهان در آزمون ایثار

روزی که ثبت ملی شد
محمدعلی احمدی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: حماسه مردم اصفهان در روز ۲۵ سال ۶۱ در زمانی که محمدمهدی اسماعیلی وزیر کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان بود به عنوان بزرگداشت حماسه ایثار اصفهان نامگذاری شد.

او افزود: در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی، درخواست ثبت ملی روز ۲۵ آبان به عنوان روز حماسه ایثار مردم اصفهان مطرح شد که در نهایت این درخواست در شورای فرهنگ عمومی مطرح و در جلسه سه شنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۰ مصوب شد.

حماسه ای به سعت یک تاریخ/ ۲۵ آبان، روز سربلندی مردم اصفهان در آزمون ایثار


روایتی از ۳۷۰ رود بی پایان
مجتبی شاهمرادی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان گفت: به مناسبت ۲۵ آبان روز حماسه ایثار اصفهان برنامه‌های محله محور با عنوان «۳۷۰ رود بی‌پایان» و «شهید کوچه ما روشنایی شهرما» اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: با همکاری بنیاد شهید تجلیل و قدردانی از خانواده شهدا با محوریت بیت شهید به مدت یک هفته انجام می‌شود.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان با بیان اینکه ۳۷۰ چراغ به یاد شهدا در شهر روشن خواهد شد، گفت: همزمان با این اتفاق پل ۲۵ آبان و معابر شهر آذین‌بندی می‌شود.

شاهمرادی با اشاره به اینکه مرکز ثقل این اتفاق میدان امام (ره) بوده است، گفت: یک رویداد شهری در میدان امام (ره) برنامه‌ریزی شده که به مدت چهار شب به صورت برنامه‌های ترکیبی برگزار می‌شود و با تمهیدات ویژه فضاسازی مناسبی شده تا میدان امام (ره) بدون هیچ اثر مخربی رخت حماسه بر تن کند.

حماسه ای به سعت یک تاریخ/ ۲۵ آبان، روز سربلندی مردم اصفهان در آزمون ایثار

نصب نماد دائمی ۲۵ آبان در شهر
حسن موذنی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان از نصب نماد دائمی ۲۵ آبان به یاد ۳۷۰ شهید این روز در میدانی به همین نام در شهر اصفهان و نیز فضاسازی گلستان شهدا و آذین بندی این شهر با نماد‌های دفاع مقدس خبر داد.

او  اظهار کرد: این نماد با ارتفاع پنج متر از جنس آهن است و به شیوه انتزاعی شامل ۳۷۰ نماد ستونی است که به سمت آسمان حرکت می‌کنند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به آذین بندی چهارراه ۲۵ آبان با نماد‌های سربند اشاره و اظهار کرد: دیوارنگاره جهان نما نیز با شعار ۳۷۰ رود بی پایان نصب شده است.

موذنی ادامه داد: محیط گلستان شهدای شهر اصفهان و قطعه شهدای عملیات محرم نیز با استفاده از نماد‌های دفاع مقدس به مناسب روز حماسه ایثار مردم اصفهان فضاسازی شده است.

او با بیان اینکه پرچم‌هایی با موضوع ۲۵ آبان در مناطق ۱۵ گانه شهر نصب شده است گفت: میدان امام (ره) و مسیر‌های منتهی به آن نیز با نماد‌های موقت به مناسبت این روز مزین شده است؛

و چه ماندگار شد خاطره دیدار مردم اصفهان با رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین سال پاسداشت حماسۀ ایثار اصفهان در سال ۸۹، آن روز که امام خامنه‌ای این روز را شناسنامه مردم مؤمن و غیرتمند این استان دانستند و آنان را ایستاده پای‌کار نامیدند و فرمودند: «در یک روز ۳۷۰ شهید را تشییع کردند، خم به ابرو نیاوردند، همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند و ننشستند و حرکت کردند»، ایشان همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود فرمودند: «اصفهانی‌ها در قضایای گذشته هم خوب عمل کردند، در برابر فتنه ۸۸، در روز عظیم ۹ دی، در آن حرکت خودجوش مردمی، عملکرد درخشانی داشتند.»

گزارش از سولماز محمدی
انتهای پیام/ی

برچسب ها: ۲۵ آبان ، حماسه ایثار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.