مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: دنیا چشمش را روی واقعیت افغانستان بسته است و هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران حاضر به پذیرش پناهندگان افغانستانی نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدتقی هاشمی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: در حالی که همه کشور‌های دنیا به ویژه اروپایی مرزهایشان را روی پناهندگان افغانستانی بسته اند و حاضر نیستند کمک کنند، هیج کشوری جز ایران پذیرای مهاجران افغانستانی نبوده است.

او به شرایط دشوار ایران به خاطر تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن اشاره کرد و افزود: کشور ما از جمله خراسان رضوی در شرایط بحران ارزی و مالی قرار گرفته و دیگر کشور‌ها حتی امکان دسترسی ایران به اموال خودش را نمی‌دهند و هیچ کالا یا دارویی از مبدا خارجی به کشورمان اختصاص نمی‌یابد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با این حال کمیته پناهندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در برابر شرایط به وجود آمده در افغانستان، ۲ نشست بزرگ و مهم طی شهریور و مهرماه امسال برگزار کرد تا مهاجران و آوارگان افغانستان مورد احترام و تکریم قرار گیرند؛ اگر شرایط پذیرش و پناهندگی در ایران را دارند، پذیرش شده و به آنان رسیدگی شود و اگر از شرایط لازم برخوردار نبودند با احترام بدرقه شوند.

افغانستان، مجری سیاست‌های ملی درخصوص پناهندگان افغانستانی

هاشمی بیان کرد:خراسان رضوی هم تاکنون مجری سیاست‌های ملی در خصوص آوارگان و پناهندگان افغانستانی بوده است و از ۱۱ مرحله کمک‌های نقدی، غیرنقدی شامل کالا، معیشتی، بهداشت و سلامت و دارو که تاکنون توسط ایران در قالب محموله به افغانستان ارسال شده، ۲ مرحله کمک‌های خراسان رضوی بوده است.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: در آخرین مرحله کمک خراسان رضوی به کشور افغانستان ۵۰ تن برنج، هشت تن آرد، ۵۰۰ تخته پتو، یک کامیون حاوی دارو، ۲ تن روغن به آن کشور ارسال شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: در مرحله بعد خیریه‌ها در استان و سراسر کشور بسیج شدند تا درآمد‌های خود از ایران و سایر کشور‌ها را به داخل افغانستان و کمک به مردم آن کشور اختصاص دهند و تاکنون خیریه‌ها در خراسان رضوی کمک‌های زیادی به ولایت هرات و اطراف آن اختصاص داده اند.

پذیرش پناهندگی آوارگان افغانستان به شرط دارا بودن شرایط

هاشمی اظهار کرد: همه آوارگانی که از افغانستان وارد مرز‌های خراسان رضوی و ۲ استان مرزی دیگر می‌شوند، مورد پذیرش قرار می‌گیرند، اما شرایط پناهندگی آنان بررسی می‌شود، زیرا ایران در شرایطی نیست که طبق کنوانسیون، آوارگانی را که فاقد شرایط پناهندگی باشند، پذیرش کند لذا با احترام و بدرقه آنان را به کشورشان بازمی گرداند.

او افزود: همه خانواده‌های مهاجر از مجردان جدا شده و مورد پذیرش و رسیدگی قرار می‌گیرند، کما این که مجردان افغانستانی نیز از رسیدگی و خدمات ایران بی نصیب نمی‌مانند و پس از مصاحبه با این خانواده‌ها و مهاجران افغانستانی در صورتی که شرایط پناهندگی را داشته باشند به آنان مجوز پناهندگی داده می‌شود در غیر این صورت اگر این افراد به دنبال زندگی بهتری هستند نمی‌توانیم بدون برخورداری آنان از شرایط پناهندگی در ایران به آنان زندگی بهتری بدهیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: از زمان تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان تاکنون و تغییر حکومت در آن بیش از پنج هزار نفر از آوارگان افغانستانی در خراسان رضوی پذیرش شدند، افزون بر این هم اینک هشت هزار خانواده افغانستانی که با ویزای توریستی یک ماهه وارد ایران شده بودند با این که مدت ویزایشان به پایان رسیده در مشهد مانده و حاضر به ترک ایران نیستند و اگر این‌ها اسمش پذیرش پناهندگی نیست، پس چیست؟

هاشمی بیان کرد: حدود یک هفته است به دلیل سرما و افزایش رضایتمندی مردم افغانستان در تامین امنیت توسط حکومت مستقر در آن کشور سیل مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران فروکش کرده است.

او تصریح کرد: ادعا‌های رسانه‌های اروپایی درباره وضعیت مهاجران غیرقانونی یا پناهندگان افغانستانی در ایران صحیح و دقیق نیست و اگر هم چنین ادعا‌های ناصحیحی منجر به جاری شدن سیل کمک‌ها از اروپا به افغانستان شود بسیار خوب است در غیر این صورت فقط سیاه‌نمایی به شمار می‌رود و باید اصلاح شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
اشکالی نداره کمک کردن به این دوستان افغان .ولی ای کاش همراه آنها اعتیاد ، نا امنی ، دزدی و... زیاد نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
در مشهد بیشتر از مشهدیها و ایرانی ؛ افغانی وجود دارد . و این مهمان های نا خوانده گند زده اند به فضای شهری مشهد .
خیایانها و کوچه ها پر شده از ناس و دیگر اشغالهای که افغانها استعمال می کنند
مسئولین کی می خواهند بیدار شوند الله اعلم