اسکای نیوز در مطلبی به بررسی دلایل چرخش قطب نمای سیاست خارجی روسیه به سمت منطقه ساحل آفریقا پرداخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، چرخش سیاست خارجی روسیه به سوی مناطق ساحل آفریقا باعث رقابت این کشور با فرانسه شده بگونه‌ای که موجبات نگرانی فرانسه را فراهم آورده و پاریس از این اقدامات مسکو راضی نیست. این در حالی است که فرانسه به واسطه وجود منابع و ثروت‌های طبیعی بویژه نفت و گاز و اورانیوم، کشور‌های منطقه ساحل آفریقا را حوزه و قلمرو نفوذ سنتی خود می‌داند. روسیه با استناد به این برداشت که با عقب نشینی آمریکا از این منطقه طی سال‌های اخیر، فرانسه به تنهایی در میان بحران‌ها مانده؛ به تقویت حضور خود به ویژه برای مقابله با گروه های تروریستی در آفریقا پرداخته است.

اسکای نیوز در ادامه افزود: این سیاست و رویکرد و طرح‌های روسیه با استقبال کشور‌های آفریقایی به ویژه بورکینافاسو، نیجر و مالی مواجه شده است بگونه‌ای که تحلیلگران بر این باورند که مسکو در تلاش است از روند فزاینده احساسات خصمانه نسبت به حضور نظامی فرانسه در منطقه ساحل آفریقا بهره برداری کند و خود را به عنوان یک کشور جایگزین برای کمک به جنگ با سازمان‌های تروریستی معرفی کند بویژه که راهبرد فرانسه در این خصوص دستاورد‌های قابل توجهی نداشته است و از زمانیکه پاریس وارد این منطقه شده با اتهاماتی نظیر این مواجه است که فقط به فکر حفظ منافع خویش است.

این منبع در انتهای نوشت: اهمیت منطقه ساحل غرب آفریقا از این روی در سیاست روسیه بیشتر می‌شود که این کشور به موقعیت راهبردی منطقه ساحل به عنوان چهارراهی که اقلیم‌ها و مناطق پنجگانه قاره آفریقا را به هم مرتبط می‌سازد؛ آگاه است. روسیه به همین خاطر در پی ایجاد و در هم تنیدن روابطی خوب با این کشورهاست و به سوی تشکیل ائتلاف‌های تجاری با کشور‌های این قاره روی آورده است و محصولات نظامی خود را در این منطقه به فروش می‌رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار