به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود هشدارهای زیادی که مدیران دیوار و شیپور و همچنین مراجع قضایی و نظارتی در مورد کلاهبرداری در بستر این پلتفرمها میدهند، هنوز هم افراد زیادی قربانی اقدامات مجرمانه کلاهبرداران میشوند. گشتی در سایتها و فضای مجازی نشان میدهد، فیشینگ، دریافت بیعانه و تحویل ندادن کالا، دریافت محصول و پرداخت نکردن وجه یا فروش کالای تقلبی، از جمله پرتعدادترین شکایتها و گلایههای کاربران است.
ترفندهای جدید کلاهبرداری در دیوار و شیپور
کلاهبرداران از راههای مختلفی برای سوءاستفاده از کابران سایتهایی، چون دیوار و شیپور استفاده میکنند. از جمله کشاندن مردم پای عابربانک، گرفتن اطلاعات حساب آنها و برداشت پول. همچنین ارسال پیامهایی برای دریافت وجه به منظور ثبت آگهی که در نهایت به فیشینگ و خالی کردن حساب کاربران منجر میشود، ترفند دیگری است که آنها به کار میبرند. هم پلیس فتا و هم خود پلتفرمهای انتشار آگهی بارها در این موارد هشدار دادهاند، اما هنوز هم گاهی چنین اتفاقاتی برای برخی کاربران رخ میدهد.
کاربران در فضای مجازی، در مورد فروش کالای تقلبی در این سایتها یا تنظیم قرار ملاقات با افراد در مکانهای خلوت و خفتگیری نیز هشدار دادهاند. طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در گفتگو با تجارتنیوز تاکید میکند که اقدامات مجرمانه در زمان انتشار آگهی در فضای آفلان از جمله ضمیمه نیازمندیهای همشهری نیز رخ میداد. او میگوید: روزنامه همشهری با برخی رویهها از جمله احراز هویت تلاش کرد نظارت بیشتری بر موضوع داشته باشد، این موضوع در سایتها و پلتفرمهای آنلاین نیز اهمیت زیادی دارد.
این کارشناس میافزاید: نهادهای مرتبط با پیگیری تخلفات و برخورد با مجرمان هم باید چابکتر و چالاکتر باشند. متاسفانه در این زمینه ضعفهایی وجود دارد و روند تغییر و تحولات در چنین حوزههایی نیز در ایران کند است. دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی معتقد است که راهحل کاهش این موارد، نه فیلترینگ که احراز هویت کاربران، چابکتر شدن نهادهای نظارتی و افزایش اطلاعرسانی در رسانههای رسمی است.
ضرورت احراز هویت در داخل پلتفرمها
این فعال اقتصادی میگوید: در چنین شرایطی، اهمیت افزایش سختگیریها از سوی خود پلتفرمها بیشتر میشود. طالبی با اشاره به چالشهای الزام پلتفرمها به احراز هویت کاربران در سامانه امتا، تاکید میکند: تجربه نشان داده که هر کجا دولت مستقیما ورود پیدا کرده، مشکلاتی رقم خورده است. او توضیح میدهد: دولت باید با تصویب قوانینی به عنوان رگولاتور، بر پلتفرمها نظارت داشته باشد و فرایند احراز هویت کاربران را بر عهده خود آنها بگذارد؛ در مقابل سایتها نیز بدانند باید در برابر تخلفات پاسخگو باشند. دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تاکید میکند: البته راهحل فیلترینگ نیست و موضوع باید با رسیدگی و پرداخت جریمه در مراجع قضایی پیگیری شود.
هشدارهای دیوار و شیپور
به هر روی اگر قصد خرید و فروش در دیوار و شیپور را دارید شاید بهتر باشد به برخی هشدارهای آنها نیز، توجه کنید. هر دوی آنها در سایت خود تاکید کردهاند که تنها یک واسطه هستند و مسئولیتی در مورد آگهیها ندارند. دیوار و شیپور به کاربران خود توصیه کردهاند که معامله را ترجیحا به صورت حضوری انجام دهند؛ قرار ملاقات را نیز در مکانهای شلوغ تعیین کنند. آنها از خریداران خواستهاند بیعانه پرداخت نکنند و پس از دریافت کالا و پرداخت هزینه، رسید معتبری از فروشنده بگیرند. توصیه پلتفرمها به فروشندگان هم این است که از انتقال پول به حساب خود مطمئن شوند و ترجیحا چک و سفته به جای وجه معامله قبول نکنند. دیوار و شیپور در سایت خود تاکید میکنند که تنها یک واسطه هستند و مسئولیتی در مورد آگهیها ندارند، اما توصیههایی را برای معامله امنتر ارائه دادهاند.
احتیاط واجب است:دیوار و شیپور همچنین به کاربران هشدار دادهاند در برخی مواقع باید احتیاط بیشتری خرج دهند؛ از جمله اینکه قیمت کالا بیش از حد پایین باشد و فروشنده یا خریدار، بیدلیل اطلاعات حساب آنها را درخواست کند. این دو پلتفرم، برای کاهش موارد کلاهبرداری و برقراری امکان خرید و فروش امنتر، هر یک در ماههای ابتدایی سال جاری امکانی را نیز برای ثبت آگهی کسب و کارها و اصناف رسمی ایجاد کردهاند؛ این امکان در شیپور خرید امن یا اینترنتی و در پلتفرم دیگر، دیوار فروشگاهها نامیده میشود. سرپرست پلیس فتا از یک مورد کلاهبرداری در سایت دیوار با ترفند فروش خودرو ارزان قیمت خبر داد و گفت: ارائه اطلاعات حساب از سوی فروشنده نباید موجب اعتماد شما شود، زیرا ممکن است اطلاعات شخص دیگری مورد سوءاستفاده قرارگرفته باشد.
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: شخصی ضمن در دست داشتن مرجوعه قضایی به این پلیس مراجعه و ادعا کرد از وی مبلغ ۴۵ میلیون ریال از طریق سایت دیوار کلاهبرداری شده است، در این خصوص موضوع به طور ویژه در دستور کار کارشناسان قرار گرفت. وی عنوان کرد: در تحقیقات اولیه مشخص شد شاکی پرونده در سایت دیوار آگهی فروش خودرو را مشاهده و با توجه به قیمت مناسب آن مبلغ ۴۵ میلیون ریال به عنوان بیعانه به شماره حساب اعلامی فرد کلاهبردار واریزکرده و پس از پرداخت پول با تماسهای بعدی شاکی کسی جوابگو نبوده است. با انجام تحقیقات تخصصی در فضای مجازی و اقدامات کارشناسی، متهم شناسایی، دستگیر و تحویل مرجع قضایی شد.
سرهنگ فرهودی در توصیه به شهروندان گفت: قبل از اطمینان به صحت اطلاعات ارائه شده فروشنده، اقدام به واریز وجه نکید و حتیالامکان ارتباطات و خرید وفروشها را به صورت حضوری انجام دهید و از افرادی خرید کنید که امکان ملاقات حضوری آنها پیش از انجام معامله فراهم باشد و قبل از خرید، کالا را با دقت موردبررسی قرار دهید. وی ادامه داد: ارائه اطلاعات حساب از سوی فروشنده نباید موجب اعتماد شما شود، زیرا ممکن است اطلاعات شخص دیگری مورد سوءاستفاده قرارگرفته باشد و تحت هیچ عنوان پیش از دریافت کالا هزینهای پرداخت نکنید.
چگونگی معامله و شکایت در سایت دیوار
از آنجایی که حجم آگهیهای ثبت شده در سایت دیوار روزانه بسیار زیاد است نمیتوان انتظار داشت که همه آنها بررسی و صحت آنها تایید شود. در صورتی که شما از کلاهبرداری بودن یک آگهی در سایت دیوار مطمئن بودی میتوانید آن را گزارش کرده تا توسط تیم سایت دیوار بررسی شده و حذف شود. اما به جز این کار دیگری از شما ساخته نیست. در صورتی که قربانی کلاهبرداری در سایت دیوار بودید، میتوانید شکایت کیفری و حقوقی خود را به دادسرا و دادگاه محل سکونت خود ارجاع دهید تا توسط دادگاه و بررسی و پیگیری شود و در نهایت در صورت وجود مدارک و شواهد لازم و کافی، پول خود را پس بگیرید.
نکاتی برای جلوگیری از کلاهبرداری در سایت دیوار
محصولی را که قصد خریدن آن را دارید بررسی به صورت حضوری بررسی کرده و سپس پول آن را پرداخت کنید.
برای پرداخت پول از روش کارت به کارت استفاده کنید و پول نقد با خود نبرید.
در مکانهای عمومی و شلوغ قرار ملاقات بگذارید.
پول و یا جنس را برای جا به جایی در اختیار پیک و یا آژانس قرار ندهید.
نکات امنیتی در رابطه با حفظ اطلاعات شخصی و اطلاعات کارت بانکی را همواره رعایت فرمایید.
منبع: دلگرم
انتهای پیام/