پنج هزار بهره‌بردار در ۵٠ تشکل منابع طبیعی استان سمنان عضویت دارند

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پنج هزار نفر در قالب ۵٠ تعاونی و تشکل از عرصه‌های منابع طبیعی استان بهره‌برداری می‌کنند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،علیرضا رهایی، رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ تشکل وتعاونی بالغ بر پنج هزار نفر از بهره برداران منابع طبیعی استان سمنان عضو تشکل‌ها و تعاونی‌ها را به‌خود اختصاص داده و در برنامه است که هرساله با افزایش سرمایه شرکت‌های تعاونی تعداد افراد و بهره‌برداران بیشتری در حوزه منابع طبیعی زیرپوشش این تعاونی‌ها قرار گیرد.

او تاکید کرد: حضور این تشکل‌ها وتعاونی‌ها بحث مشارکت در زمینه حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از عرصه‌های طبیعی را ساماندهی می‌کند.

او گفت: با توجه به گستردگی و اهمیت عرصه‌های منابع طبیعی، حفظ، احیاء و توسعه این عرصه‌ها با هدف مدیریت پایدار منابع طبیعی با مشارکت مردم محقق می‌شود.

رهایی افزود: هم اکنون بیش از ۴۰ هزار خانوار بهره‌بردار وابسته به عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان هستند که حدود ۲۱هزار نفر از این بهره‌برداران در حوزه مرتع هستند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تاکید کرد: فعالیت در حوزه منابع طبیعی و بخصوص مشارکت جوامع محلی با ساختار‌های نظام‌مند سازمان‌های مردم نهاد شامل تعاونی‌ها، تشکل ها، به نوعی با زندگی اجتماعی وفرهنگی روستاییان وبهره برداران آمیخته است.

او ادامه داد: دستیابی به اهداف و برنامه‌های اجرایی حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری نیازمند مشارکت این جوامع است.

او گفت: مشارکت فعال روستاییان، بهره برداران، دامداران، عشایر، جنگل نشینان، آبخیزنشینان وسایر گروه‌های هدف در تصمیم گیری، برنامه ریزی، اجرا، پایش وارزیابی طرح‌های منابع طبیعی وآبخیزدرای با هدف حفظ، حراست و نگهداری طرح‌ها و اثربخشی اجرای طرح‌ها را تضمین می‌کند.

رهایی افزود: آیین نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی به تشکیل و ساماندهی، توسعه و تقویت شرکت‌های تعاونی وتشکل‌های مردم نهاد و افزایش تعداد بهره‌برداران در عرصه منابع طبیعی تاکید دارد.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با توسعه شرکت‌های تعاونی وتشکل‌ها و برون سپاری فعالیت ها، حفظ، احیا، و توسعه و بهره برداری اصولی وپایدار از عرصه‌های منابع طبیعی اثربخش‌تر می‌شود.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.