جانفشان گفت: بنای فاخری که لوکیشن فیلمی بوده و شاخصه‌های ثبت به لحاظ هویت‌های فرهنگی و معنوی را داشته باشد، مراتب ثبت ملی شدنش طی می‌شود.

پرهام جانفشان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت نمایش ابنیه تاریخی در آثار هنری، گفت: یکی از جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایران، در معماری ما بروز و ظهور پیدا کرده است. اگر این معماری به طریق خوب و قابل فهم به جامعه منتقل شود، حالا چه از طریق فیلم و سریال و چه از رسانه، می‌تواند در گسترش فرهنگ و تاریخ کشور نقش بیشتری داشته باشد.

وی درباره امکان ثبت ملی لوکیشن فیلم و سریال‌های عظیم تاریخی ملی بیان کرد: اگر این بنا شاخص باشد به لحاظ معمارانه و یا هویت‌بخشی، برایش پرونده ثبتی تشکیل و طبق روال به شورای ملی ثبت در وزارت میراث فرهنگی تحویل داده می‌شود. در این شورا اساتید و مدیران مربوطه هستند و تصمیم گیری می‌شود؛ بنابراین راه باز است و قطعاً بنای فاخری که لوکیشن فیلمی بوده و شاخصه‌های ثبت به لحاظ هویت‌های فرهنگی و معنوی را داشته باشد، حتماً مراتب ثبت ملی شدنش طی می‌شود. درست مثل شهرک غزالی که باتوجه به نوع معماری و ذوقی که در ساختش لحاظ شده، در فهرست ملی تهران ثبت شده و امروز یکی از اماکن گردشگر پسند است.

این مسئول میراث فرهنگی درباره کمک این نهاد برای ساخت آثار در اماکن گردشگری و تاریخی تهران به منظور آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن کشور گفت: یک شورای اداری در سطح وزارتخانه هست که در خصوص ساخت فیلم و سریال در ابنیه تاریخی و ارائه مجوز‌ها تصمیم می‌گیرد. یکی از نگرانی‌های دوستان میراث این است که اگر فیلمی در یک بنای تاریخی ضبط می‌شود، به این بنای تاریخی آسیبی نرسد. در حال حاضر لوکیشن‌های متعددی برای سریال‌های تاریخی در حال ساخت، در اختیار هنرمندان قرار گرفته است. علاوه بر شهرک سینمایی غزالی، اخیراً وزارت میراث فرهنگی قراردادی برای ساخت یک سریال در خانه سرهنگ ایرج در محله پامنار تهران منعقد کرده است.

در ادامه فیلم کامل این گفت‌وگو را ببینید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.