در ادامه تنش‌های روسیه و آمریکا درباره تحولات مرزی اوکراین، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن از فعالیت غیرعادی روسیه در مرز اوکراین نگران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفر خود به آفریقا از نگرانی واشنگتن درباره ادعای «فعالیت‌های غیرعادی روسیه» خبر داد.

بلینکن این سخنان را در سنگال بیان کرد و گفت: «واشنگتن از اقدامات و اظهارات روسیه در مرز اوکراین به جد نگران است.»

او در ادامه افزود: «ما از نحوه گفتار روسیه نگرانیم و مرتب آن را در شبکه‌های اجتماعی شاهد هستیم. فعالیت غیرعادیِ نظامی روسیه در مرز اوکراین ما را نگران می‌کند.»

بلینکن همچنین اعلام کرد: «نگرانی آمریکا با متحدانمان نیز مطرح شده است.»

البته او از پاسخ به این موضوع خودداری کرد که آیا سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند روسیه قصد حمله به اوکراین را داشته است؟

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر ضمن انتقاد از فعالیت‌های ناتو، رزمایش هوایی این ائتلاف در مرز‌های روسیه را اقدامی بی‌ثبات کننده و چالشی خطرناک دانسته است.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی از سخنان خود گفت: «نمی‌دانیم پوتین چه هدفی در آن‌جا دارد، اما از گذشته و اتفاقات آن باخبریم. ما استراتژی روسیه را می‌دانیم که به تحریکات واهی اوکراین یا هر کشور دیگر می‌پردازد تا آن را دستاویزی برای پیش‌بردنِ اهداف خود کند.»

این در حالی است که ساعاتی پیش سفارت روسیه در آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: «امیدواریم واشنگتن با نفوذی که بر اوکراین دارد، برای بازگشت کی‌یف به تعهدات خود در چارچوب توافق مینسک تلاش کند.»

پیش از آن «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید، نیز گفته بود: «واشنگتن با سخنرانی پوتین روی طیفی از موضوعات ازجمله روابط آمریکا و روسیه و نیاز به حفظ گفت‌وگو برای رسیدگی به بسیاری از اختلاف‌ها موافق است و از اظهارات پوتین درباره حل مسالمت‌آمیز مناقشه دونباس و تلاش برای دستیابی به یک توافق تحت چارچوب مینسک حمایت می‌کند.»

روسیه و اوکراین سال‌ها است برسر مسائل سیاسی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. روسیه معتقد است دخالت‌ها و حمایت‌های نظامی آمریکا از دولت کی‌یف به این اختلاف‌ها دامن می‌زند. موضوع امنیت انرژی و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه ازجمله موارد اختلاف میان مسکو و کی‌یف است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
مرگ بر روسیه
آخرین اخبار