آمریکا قصد دارد برای مقابله با نفود چین در قاره سیاه، سرمایه گذاری های گسترده ای در آفریقا انجام دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا در سفر به کشور‌های آفریقایی و در جریان بازدید خود از نیجریه گفت: آمریکا در این سفر قرارداد‌هایی با ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در داکار پایتخت سنگال منعقد کرده است.

وزیرخارجه آمریکا از قرارداد‌های این کشور با شرکت‌های سنگالی به عنوان بخشی از کمک‌های واشنگتن برای توسعه زیرساخت‌های کشور‌های آفریقایی به ویژه سنگال نام برد.

بلینکن با مبهم خواندن فعالیت‌های چین در کشور‌های آفریقایی مدعی شد: قرارداد‌های بین المللی در بیشتر کشور‌های آفریقایی اغلب غیرشفاف و مبهم هستند.

وی در مراسم امضای یک قرارداد همکاری در حضور آمادو هات، وزیر اقتصاد سنگال گفت: آمریکا بدون در نظر گرفتن بدهی‌های سنگین آفریقا حاضر به همکاری و سرمایه گذاری در این کشور‌ها شده است.

وزیرخارجه آمریکا ضمن اظهار نگرانی از بی ثباتی سیاسی در برخی کشور‌های آفریقایی تاکید کرد: کشور مالی در صورتی که بتواند دولت دموکراتیک خود را بر سر قدرت بیاورد ما حاضریم با تمام قوا به آن‌ها در حل مشکلات اقتصادی کمک کنیم.

این سفر در حالی به کشور‌های آفریقایی انجام شده که منابع خبری از برگزاری نشست جو بایدن با رهبران کشور‌های آفریقایی در سال ۲۰۲۲ خبر داده اند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد رییس جمهور آمریکا قرار است در سال ۲۰۲۲ به منظور توسعه مشارکت و تقویت اتحاد جهانی با رهبران کشور‌های آفریقایی دیدار و گفتگو کند.

قرار است دومین اجلاس سران آمریکا - آفریقا با عنوان فرصتی برای همکاری‌های کلیدی در اوایل سال آینده میلادی برگزار شود.

آمریکا از سرمایه گذاری‌های گسترده چین در کشور‌های آفریقایی به شدت نگران است و به دنبال راهی است تا بتواند مانع توسعه پروژه‌های زیرساختی پکن در قاره آفریقا شود. هم اکنون بیش از یک میلیون چینی در قاره سیاه مشغول کار در پروژه های عمرانی و زیرساختی این کشور هستند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار