پلاک کوبی ۴۲۵ هزار راس دام عشایر استان اردبیل

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: در قالب طرح پلاک‌کوبی دام‌ها ۴۲۵ هزار راس دام عشایر این استان پلاک‌کوبی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، معرفت آذری، مدیر کل امور عشایری استان اردبیل در نشست با اهالی روستا‌های عشایرنشین خلخال گفت: خرید، فروش، نگهداری و جابجایی دام زنده فاقد پلاک و هویت‌گذاری ممنوع است و در صورت مشاهده جابجایی بدون مجوز به عنوان دام قاچاق محسوب می‌شود.

او افزود: هویت‌دار کردن دام‌ها در کنترل و کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز جلوگیری از قاچاق دام نقش موثری دارد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل اظهارکرد: دامداران عشایر پیش از حمل و نقل دام در غیر از زمان و فصل کوچ باید از ادارات دامپزشکی و سایر ارگان‌های مربوط مجوز‌های لازم برای حمل و نقل را دریافت کنند.

آذری افزود: بیش از ۱۳ هزار تن انواع نهاده دامی در نیمه نخست امسال در بین عشایر این استان توزیع شده است.

او با بیان اینکه نهاده توزیعی در بین عشایر استان اردبیل از انواع جو، ذرت، سبوس و کنسانتره گفت: این نهاده‌ها با نرخ دولتی در بین دامداران عشایر توزیع شده است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به اینکه خشکسالی باعث خسارت به مراتع استان اردبیل شده و دامداران و عشایر امسال بیش از سال‌های گذشته ناچار به استفاده از خوراک دام برای جبران کمبود علوفه در مراتع هستند، اظهارکرد: تلاش می‌شود سهمیه خوراک دام افزایش یابد.

عشایر استان اردبیل ۱.۵ میلیون واحد دامی دارند که این دام‌ها در فصل چرا در سطح ۶۵۰ هزار هکتار از مراتع ییلاقی و قشلاقی تعلیف می‌کنند.

این عشایر با بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.