به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید شکری خانقاه نویسنده کتاب روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی با تاکید بر اینکه روابط عمومی نیاز به سازماندهی و مهندسی مجدد و الگوسازی دارد، گفت: ما الگوی مشخصی نداریم و این یک آفت است از این رو روابط عمومی به پوست اندازی جدی نیازمند است.
او تصریح کرد: روابط عمومی تخصصی یعنی خوب شناساندن کارهای خوب سازمان به مردم و ارتباط با مردم، دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن است.
به گفته شکری خانقاه، روابط عمومی قدرتمند نگرش نو، رفتار حرفه ای، دانش روز و نیاز به حرکت نو دارد، دنیای امروز عصر انفجار اطلاعات و توسعه شگفت انگیز ارتباطات است.
او به ضرورت افزایش خود انگاره مثبت در روابط عمومی گریزی زد و اظهار کرد: افزایش خود پنداره و ارتقای صلاحیتهای فردی و شایستگی و توانمندیهای شخصی راهکار تحول در روابط عمومی است.
شکری خانقاه ابراز کرد: شاغلان روابط عمومی در عرصههای فردی و سازمانی باید انواع سوادها و شایستگیها از جمله؛ سواد ارتباطی، سواد عاطفی، سواد شایستگی و سواد رسانهای را در خود بالا برده و به استاندارها و معیارهای لازم یک کارگزار روابط عمومی مطلوب نزدیک شوند.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: آنچه ما همواره در مسیر تحول فردی و سازمانی به آن نیاز داریم این است که باید: "از خودمان آغاز کنیم " و دانش، مهارت و تخصصهای ارتباطی را در خودمان بالا ببریم.
شکری خانقاه با اشاره به اینکه اخبار جعلی به یکی از داغترین موضوعات تاریخ اخیر اخبار تبدیل شده است، گفت: اخبار جعلی انتشار عمدی اطلاعات کاملا نادرست و یا به شدت تحریف شده در قالب متن، عکس و یا فیلم و ... است.
او اضافه کرد: در مورد رسانههای اجتماعی، عمدتا توسط وب سایتهایی که به طور هدفمند اطلاعات نادرست را تحت پوشش اخبار معتبر منتشر میکنند، انجام میشود. لینکهای اخبار در پلت فرمهای رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و سپس توسط کاربران بی خبر به اشتراک گذاشته میشوند.
شکری خانقاه از انواع مختلف اخبار جعلی که توسط خروجیهای خبری منتشر میشود نیز سخن گفت و افزود: اطلاعات کاذب غیر عمدی "میس اینفورمیشن" اطلاعات غلط است، اما شخص و یا مالک رسانه که آن را منتشر میکند اعتقاد بر صحیح بودن آن دارند و هدف شان صدمه زدن و یا آسیب رساندن نیست.
وی با بیان اینکه اطلاعات کاذب عمدی disinformation یا " دیس اینفورمیشن" نوع دیگری از اخبار جعلی است، تصریح کرد: "دیس اینفورمیشن" به اطلاعات نادرست و گمراه کننده گفته میشود که عمدا و تاکتیکی به منظور آسیب رساندن به فرد، گروه اجتماعی، سازمان و یا کشور و یا تاثیرگذاری بر افکار عمومی و مبهم نشان دادن حقیقت منتشر میشود.
این کارشناس روابط عمومی افزود: disinformation همچنین یک تاکتیک در جنگ اطلاعاتی است.
او، اطلاعات آسیب رسان malinformation را از دیگر انواع اخبار جعلی برشمرد و افزود: یونسکو "مال اینفورمیشن" را به عنوان اطلاعات مبتنی بر واقعیت، اما برای آسیب رساندن به شخص، سازمان یا کشور تعریف میکند، یک نمونه از اطلاعات نادرست هنگامی رخ داد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا، هکرها ایمیل هیلاری کلینتون را فاش کردند و کارزار دموکراتها را بی ثبات کردند.
شکری خانقاه بیان کرد: نمونه اخبار جعلی در مورد وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت! طراحان اولیه اخبار جعلی یک خبر معتبر و واقعی که فقط یک بخش از آن واقعی بود را به عنوان میس اینفورمیشن و در قالبی معتبر منتشر کرده و در سطح وسیعی آن را بازنشر دادند. در مرحله دوم وارد فاز جدیدی به نام دیس اینفورمیشن و مال اینفورمیشن شده و اطلاعات گمراه کنندهای را با اضافه کردن چند برابری به لیست اضافه کردند و عملا قصد وارد کردن ضربه به بدنه مدیریتی وزارت برآمدند و وارد فاز تخریبی شدند.
او با اشاره به اینکه در روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی ابتدا اختلاف نظر در خصوص موضوع بالا گرفته و برخی از دوستان رسانهای معتقد به جوابیه نویسی و استراتژی سکوت بودند تا بیش از این موضوع تسری پیدا نکند، گفت: در مقابل برخی دیگر از جمله علیرضا رضا زاده رئیس مرکز روابط عمومی و برخی دیگر از مدیران معتقد به پاسخ روشنگرانه در قالبهای مختلف و انتشار آن در سطح گسترده بودند که با تکنیک آفندی وارد عمل شوند.
این مدرس دانشگاه افزود: به اعتقاد رضا زاده در مقابل کسانی که به قصد تخریب و آسیب هدفمند به وزارت عمل کرده اند، سیاست سکوت نه تنها موثر نیست بلکه انفعال روابط عمومی باعث میشود تخریب گران سودجو و منفعت طلب همواره به اقدامات خود بیفزایند بنابراین با استراتژی آفندی به قلب بحران وارد و با بهره گیری از شبکه گسترده ارتباطی ملی و با هوشمندی تیم همراه، نه تنها اقدامات موثری برای حل و فصل بحران انجام شد بلکه باعث شد دستهای پشت پرده ماجرا نیز رو شوند!
شکری خانقاه اظهار کرد: روابط عمومی میتواند با بهره گیری از شبکههای اجتماعی، دانش محوری و دیجیتالی شدن اقدامات حرفه ای، فرآیند چندگانه تکنولوژی مدرن ارتباطی وتولید محتوای کیفی وتاثیر گذار را مدیریت کند.
نویسنده کتاب روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی تاکید کرد: حجم ۷۶ میلیونی کاربران در دنیای اینترنت نشان میدهد روابط عمومیها باید برای رسانههای نوین برنامه داشته باشند.
انتهای پیام/