کم تحرکی و دریافت مواد غذایی کم ارزش و پر انرژی و عادات نامناسب غذایی در زندگی کودکان و نوجوانان آن‌ها را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، افروز پیش بین کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت: امروزه اضافه وزن و چاقی در کودکان به عنوان یک مشکل تغذیه‌ای مطرح است، زیرا کم تحرکی و دریافت مواد غذایی کم ارزش و پر انرژی (قند، چربی، شکر) و عادات نامناسب غذایی در زندگی کودکان و نوجوانان آن‌ها را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق می‌دهد.

او افزود: اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های متعدد از جمله قلب و عروق، دیابت، پرفشاری خون، افزایش چربی‌های خون، بیماری‌های کبدی و بیماری‌های تنفسی است.

پیش بین افزود: اوایل دوران کودکی سرعت رشد سریع است. بهتر است پیشگیری از چاقی از دوران کودکی آغاز شو تا بتوان تغییرات دوره‌ای رشد و سوخت و ساز را مناسب با نیاز بدن تنظیم و از چاقی جلوگیری کرد.

این استاد دانشگاه ۱۰ گام برای پیشگیری از چاقی در کودکان ارائه کرد که شامل:

۱- مصرف صبحانه کامل مهمترین اصل در موفقیت کودکان برای کاهش وزن است. در صورتی که صبحانه مصرف نشود کودک از اقلامی مانند انواع کیک ها، بیسکویت‌ها و سایر تنقلات کم ارزش استفاده می‌کند که باعث افزایش انرژی دریافتی کودک شده، همچنین تنقلات کم ارزش مواد مغذی لازم برای رشد را ندارند.

۲- مصرف تنقلات کم ارزش در میان وعده‌ها مانند کیک‌ها و بیسکویت ها، پفک و چیپس، آب میوه ها، انواع شکلات و موادی از این قبیل باعث رفع گرسنگی سریع و ایجاد گرسنگی بیشتر کودک در فاصله نیم تا یک ساعت بعد شده و در نتیجه پرخوری کودک را به همراه دارد، بنابراین استفاده از این تنقلات باید محدود شود.

۳- خودداری از دادن غذا یا تنقلات به کودک هنگام تماشای تلویزیون: اغلب هنگام تماشای تلویزیون، احتمال پرخوری بیشتر است؛ بنابراین توصیه می‌شود غذای کودک را در محیطی آرام و بدون سر و صدا و دور از تلویزیون به او داد تا مقدار غذای خورده شده کنترل شود.

۴- ندادن شکلات و شیرینی به عنوان پاداش به کودک: دادن شیرینی و شکلات به کودک هم باعث اضافه دریافت انرژی و در نتیجه چاقی می‌شود و هم ذائقه او به شیرینی متمایل می‌شود.

۵- محدود کردن مصرف غذا‌های پرچرب، با کالری بالا: غذای روزانه کودک دچار اضافه وزن، باید کم چرب تهیه شود؛ بنابراین به جای سرخ کردن، غذا‌ها را به شکل بخارپز، آب پز و تنوری تهیه کنیم.

۶-مصرف شیر و لبنیات کم چرب برای کودکان بزرگتر از دو سال

۷- پرهیز از نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی و دلستر و انواع شربت ها: از آب یا دوغ کم نمک و یا آب میوه طبیعی و بدون قند به جای نوشیدنی‌های زیان آور استفاده شود.

۸- محدود کردن مصرف کره، سرشیر، خامه و سس مایونز: می‌توان با استفاده از ماست، آبلیمو، سرکه بالزامیک، روغن زیتون و سبزی‌های خشک معطر، سس سالاد تهیه کرد و یا از سس‌های رژیمی و کم چرب استفاده کرد.

۹- بهتر است از مواد غذایی مفید که برای رشد کودک لازم است، در میان وعده‌ها استفاده شود مانند: انواع میوه‌های فصلی، شیر یا ماست، مغز‌ها و دانه‌ها مانند بادام، گردو، پسته و انواع تخمه ها، صیفی‌ها مانند خیار، هویج و کاهو. این مواد به خاطر داشتن فیبر غذایی باعث ایجاد احساس سیری در کودک شده و در نتیجه اشتها را برای وعده اصلی کاهش می‌دهند.

۱۰- نظم در زمان خواب کودک (مثلا ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح): کودکی که به موقع بخوابد، برنامه صبحانه، ناهار و شام و میان وعده‌ها سر ساعت و منظم می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.