رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: افزایش ۳۰۰ درصدی بهای گاز مصرفی در قبوض امسال صنایع خراسان رضوی به دغدغه جدی برای صاحبان واحد‌های تولیدی تبدیل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: افزایش بهای گاز مصرفی صنایع موجب غیراقتصادی شدن فعالیت واحد‌های تولیدی می‌شود و می‌تواند بر بهای تمام شده کالا اثر بگذارد و مصرف کننده را هم متضرر کند.

محمدرضا افشین رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم گفت: اسفند ماه سال گذشته طرحی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که براساس آن هزینه گاز مصرفی واحد‌های تولیدی مطابق با خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یابد، به همین دلیل هزینه‌های تولید واحد‌ها افزایش بسیار یافته است.

او افزود: هر متر مکعب گاز از هزار ریال در سال گذشته به حدود سه هزار و ۵۰۰ ریال در امسال رسیده است که موجب اعتراض شدید واحد‌های تولیدی شده و افزایش هزینه تمام شده تولید را در پی دارد.

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: شرکت گاز اعلام کرده است که تعرفه گاز به استناد بند "د" تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ اعلام شده است.

امیر مرادی دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی هم گفت: بهای گاز مصرفی واحد‌های تولیدی ۱۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس محاسبه شده و برای برخی صنایع فولادی و پتروشیمی، ۳۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس اخذ می‌گردد.

او  افزود: شرکت گاز مبلغی را در هر ماه به صورت علی الحساب دریافت می‌کند تا پس از اینکه میانگین فوب خلیج فارس در ماه قبل مشخص شد، مابه التفاوت را اخذ نماید، به همین دلیل نمی‌توان قیمت را به درستی در هر ماه پیش بینی نمود و این هزینه به چالش نوسان دچار بوده و بخش تولید را با مشکلات جدی مواجه کرده است.


بیشتر بخوانید


دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه داد: افزایش ۱۰۰ درصدی بهای گاز در سال گذشته و حدود ۳۰۰ درصدی آن در سال جاری بسیاری از واحد‌های تولیدی را گرفتار کرده است.

تلاش برای کاهش تعرفه گاز برخی واحد‌ها

مسعود اسماعیلی رئیس خدمات فنی و فروش عمده شرکت گاز خراسان رضوی هم گفت: بهای گاز بطور مستقیم به خزانه دولت می‌رود لذا به نفع استان است که تعرفه‌ها در حداقل قیمت‌ها باشد و ما در این زمینه مکاتبات فراوان داشته ایم و به طور جداگانه موضوع را منعکس نموده ایم.

او افزود: با پیگیری‌های انجام شده شمول ۳۰ درصد فوب خلیج فارس معقول‌تر خواهد شد و به دنبال این هستیم که برخی صنایع را که مشمول پرداخت این ۳۰ درصد می‌شوند به سوی تعرفه‌های دیگر ببریم، باید فهرست این صنایع به سازمان صنعت و معدن ارسال گردد.

رئیس خدمات فنی و فروش عمده شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: ما همواره به دنبال این بوده ایم که حداکثر کمک را به صنایع داشته باشیم و در زمینه انشعابات و پرداخت تعرفه‌ها همراهی داشته ایم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
خدا به خیر بگذرونه با این اوصاف محصولات واحدهای تولیدی با قیمت بالا عرضه خواهد شد و باز مردم بیچاره تاثیرش رو می بینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
واقعا کسانی که مصرف بیشتری دارند باید پولش رو بدهند این درست عین عدالت هست