کرونا سویه‌های مختلفی دارد و واکنش بدن هر فرد به این ویروس متفاوت است به همین دلیل تزریق دوز سوم از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مطالعه جدیدی توسط دانشمندان استرالیایی انجام گرفته است که بر نیاز به تزریق‌های تقویت‌کننده در برابر سویه‌های کووید۱۹ از جمله تزریق دوز سوم، یک سال پس از برنامه کامل واکسیناسیون اولیه، تاکید می‌کند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که پس از گذشت چند ماه اول از دریافت واکسن کووید، این واکسن اثربخشی کمتری را در برابر بیماری های ناشی از انواع دیگر کرونا مانند دلتا ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که تزریق دوز تکمیلی الزامی است.

اثر بخشی تمام واکسن ها به مرور زمان کاهش پیدل می‌کند به خصوص واکسن کرونا چراکه این ویروس سویه های متفاوتی دارد و با گذشت زمان ممکن است سویه های جدیدی از این بیماری شایع شوند.

در این مطالعه اشاره شده است که اندازه گیری سطوح آنتی بادی برای محافظت ایمنی بدن در برابر کووید ۱۹ امکان پذیر است.

محققان دانشگاه سیدنی معتقدند که بدون تزریق دوز سوم، ممکن است محافظت بدن در برابر سویه کرونا پس از شش ماه به کمتر از ۵۰ درصد برسد و این موضوع مسلما آمار ابتلا و فوتی بر اثر کرونا را در کشور‌ها افزایش خواهد داد.

البته دولت‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که زمان بندی دقیقی برای تزریق دوز تکمیلی انجام دهند چراکه این دوز نسبت به دو مرحله قبلی بسیار حساس‌تر است.

محققان به تازگی به دستاوردی رسیده اند که به راحتی می‌توانند از طریق تحقیق بر روی خون افراد، تاثیر سویه‌های کرونا بر روی آن فرد را پیش بینی کنند.

واکسن‌ها ممکن است در برابر برخی از این گونه‌ها به خوبی عمل نکنند، اساسا امکان این پیش بینی که واکسن‌های فعلی چه تاثیری می‌توانند بر روی سویه‌های دلتا داشته باشند تا حدودی فراهم شده است اما نباید تاثیر دوز تکمیلی را فراموش کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دوز تکمیلی ، دوز سوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.