با ذخیره‌سازی اسپرم فیروز یوزپلنگ نر مرکز تحقیقات پارک ملی توران، پروژه تکثیر در اسارت این گونه زیبا وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام این خبر از سوی مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان، امید‌ها را در دل دوستداران حیات‌وحش و محیط‌زیست برای احیای یوز‌های ایرانی زنده کرد.

وجود سه اقلیم خشک، مدیترانه‌ای و قاره‌ای، استان سمنان را در کشور منحصربه‌فرد کرده است و موجب تنوع حیات‌وحش در این استان شده است.

این استان به دلیل داشتن مناطق و موقعیت مناسب طبیعی وسعت کافی، جایگاه مناسبی برای حیات انواع وحوش و انواع گیاهان به شمار می‌آید، چراکه در قسمت‌های شمالی استان منطقه جنگلی، کوهستانی و سردسیر با بارندگی نسبتاً زیاد و پوشش گیاهی خوب و در قسمت‌های میانی منطقه دشتی با بارندگی کمتر نسبت به شمال، اما با پوشش گیاهی نسبتاً خوب و در قسمت‌های جنوبی آن کویر نمک با بارندگی بسیار کم و عدم پوشش گیاهی مناسب قرار دارد.

بیش از ۲۳ درصد از وسعت استان سمنان را مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش تشکیل می‌دهد که این رقم در حدود ۲۵ درصد کل مناطق حفاظت‌شده کشور ایران را شامل می‌شود.

استان سمنان دارای بیش از ۵۰ گونه از ۱۶۴ گونه پستاندار ایران بوده و متجاوز از ۱۶۰ گونه پرنده و بیش از ۴۰ گونه خزنده، ۶ گونه دوزیست و چندین گونه از ماهیان بخشی از تنوع زیستی استان است که در شرایط کنونی مطالعه و شناسایی‌شده‌اند.

این استان حدود نیمی از تنوع زیستی پستانداران کشور پهناور ایران را در خود جای‌داده است‏، آن‌هم پستاندارانی از نوع نادرترین و ارزشمندترین که در رأس آن‌ها یوزپلنگ آسیایی به‌عنوان سمبل حیات‌وحش کشور و استان جای گرفته است.

درواقع می‌توان ادعا کرد: «استان سمنان» «پایتخت تنوع گونه پستانداران» در کشور است؛ چرا که در آن تنوع گونه‌های حیات‌وحش به‌ویژه گونه پستانداران وجود دارد و زادآوری یوزپلنگ در استان سمنان از شاخصه‌های برجسته آن محسوب می‌شود.

منطقه حفاظت شده توران در شرق استان سمنان با مساحت یک‌میلیون و ۴۷۰ هزار هکتاری، خاستگاهی مناسب برای زیست یوزپلنگ ایرانی محسوب می‌شود و حالا این منطقه نوید زادآوری یوزپلنگ آسیایی می‌دهد.

 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.