در حاشیه دعوت از ۱۱۰ کشور به اجلاس موسوم به «دموکراسی» توسط رئیس جمهور آمریکا، عدم حضور روسیه و چین خبرساز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا کشور‌های مهمی را به اجلاس موسوم به «دموکراسی» خود که به صورت مجازی برگزار می‌شود، دعوت نکرده است.

این اجلاس که نهم و دهم ماه دسامبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود، در مورد چالش‌های حکومت‌های دموکراتیک و فرصت‌های پیش‌روی آن‌هاست. رهبران کشور‌های شرکت کننده می‌توانند تعهدات، اصلاحات و ابتکارات فردی و جمعی را برای تقویت دموکراسی و حقوق بشر در کشور‌های خود اعلام کنند.

نشست در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از کشور‌های مهم در لیست شرکت کنندگان نیستند. روسیه، چین و کشور‌های حوزه خلیج فارس از این جمله اند. مجارستان نیز تنها کشور عضو اتحادیه اروپاست که به این اجلاس دعوت نشده است.

عدم دعوت روسیه در حالی است که بسیاری از کشور‌های عضو سابق اتحادیه جماهیر شوروی از جمله ارمنستان، استونی، گرجستان، لتونی، لیتوانی و اوکراین از دعوت شدگان به اجلاس هستند.

یکی دیگر از دعوت شدگان مهم به اجلاس «تایوان» است.

این گردهمایی متشکل از ۱۱۰ کشور، آزمونی برای سیاست خارجی بایدن محسوب می‌شود. او در اولین اظهارات خود در مورد روابط با چین و روسیه در ماه فوریه اعلام کرده بود که آمریکا با چین و روسیه مقابله خواهد کرد.

وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرده است دو مقام این کشور در اجلاس شرکت خواهند کرد. آدری تنگ، وزیر دیجیتال دولت تایوان و هسیائو بیخیم، وزیر فعلی دولت تایوان در واشنگتن نمایندگان تایوان در اجلاس دموکراسی خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود عدم حضور چین بر تنش در روابط بین واشنگتن و پکن بیفزاید. تفاوت مواضع آمریکا و چین درباره استقلال تایوان از جمله موضوعاتی بود که در گفت‌و‌گوی مجازی اخیر بین رؤسای جمهور چین و آمریکا مورد بحث قرار گرفت اما با این وجود، اخیرا تنش‌های بین دو کشور در پی بازدید هیأت‌های آمریکایی و اتحادیه اروپا از تایوان افزایش یافته است.

گفتنی است، تایوان و چین از سال ۱۹۴۹ و پس از جنگ داخلی از هم جدا شده اند. پکن همچنان تایوان را جزئی از چین می‌داند و ارتباط نزدیک بین آمریکا و این جزیره را نوعی دخالت در امور خود تلقی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ذاالقرنین
۱۲:۴۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
بسم الله النور
اجلاسی که حداقل در عنوان خود اصلاح نخ نمای شده ی دموکراسی (از نوع آمریکایی) را برچسب دارد از هم اکنون اندک اعتبار رسانه ای خود را نیز از دست داده است .
ذاالقرنین
آخرین اخبار