مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه از راه‌اندازی بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه امیرکبیر شهر کرمانشاه با ۸۵۰ نسخه کتاب خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، معصومه حسنی‌خونسار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت : بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه در سال جاری با زیربنای ۳۰ متر مربع و شرایط و تجهیزات استاندارد با موجودی ۸۰۰ نسخه خطی، چاپ سنگی و سربی و منابع نفیس شروع به فعالیت کرد، تا آماده ارائه خدمت به پژوهشگران و علاقمندان استان باشد.

او گفت : دمای هوا در این بخش باید بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد و همچنین رطوبت دما باید بین ۴۰ تا ۵۰ درجه باشد.

این مسئول ادامه داد: از این منابع تعداد ۲۰ نسخه خطی، ۶۰۰ نسخه چاپ سنگی و تعداد ۱۳۰ نسخه چاپ سربی و مابقی این تعداد منابع نفیس چاپی قدیمی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه ادامه داد: از لحاظ نور باید بخش نسخ خطی پنجره نداشته باشد و از نور مصنوعی استفاده شود و قدیمی‌ترین نسخه این بخش مربوط به عصر صفویه است.

حسنی‌خونسار افزود: در مجموعه میراث مکتوب ایران، نسخه‌های خطی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و بخش گسترده تحول اندیشه پیشینیان از طریق این نسخه‌ها به دست ما رسیده است.

او افزود: بنابراین حفظ و شناسایی و معرفی این آثار می‌تواند نسل امروز و فردا را از سیر تحول اندیشه در تمدن ایرانی، آگاه کرده و نوعی خودشناسی را ایجاد کند.

حسنی‌خونسار گفت: به همین منظور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام به راه اندازی بخش اسناد نسخ خطی و نفایس چاپی کرده است تا وظیفه حفظ، نگهداری و ارائه خدمت به پژوهشگران و علاقمندان این حوزه را فراهم کند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.